Jag funderar på ett nytt ved aggregat (spis) till stugbastun och Harvia 20 pro verkar vara mest prisvärd av dom jag tittat på. Är det nån som har några kommentarer om Harvia bastuspisar? Bra / dåligt, Köp / undvik... :-? :)

Bästa pris jag hittat är 265 Euro för den målade modellen.

http://www.harvia.fi/

:D
 
Harvia är de aggen som man brukar kunna se när man är på Åland och har hyrt stuga.
De är ju iallafall halvfinnar så det borde vara ett bra aggregat ;)
Har själv tänkt ha det när jag väl börjar med min bastu någongång i höst hoppas jag.
Men nu skall jag till Åland 1 vecka och avsluta varje kväll med 2-3 timmars bastu med dopp. :cool:
 
tynnis skrev:
Harvia är de aggen som man brukar kunna se när man är på Åland och har hyrt stuga.
De är ju iallafall halvfinnar så det borde vara ett bra aggregat ;)
Har själv tänkt ha det när jag väl börjar med min bastu någongång i höst hoppas jag.
Men nu skall jag till Åland 1 vecka och avsluta varje kväll med 2-3 timmars bastu med dopp. :cool:
Harvia är nog finskt så vitt jag förstår...

Och hoppas ni får det bra här på Åland :D ;)

tynnis skrev:
halvfinnar
:surprised: :surprised: :p ;)
 
Harvia är ett stort och känt märke så jag tror inte att dem är sämre än nån annan. Jag håller på och bygger en vedeldad bastu i en friggebod. Jag kommer att att satsa på Harvias produkter (M3). Dem låg bra till prismässigt också (K-Rauta).
Själv ska jag också till Åland och basta v.32. ;D
 
Själv har jag Harvia vedbastu på stugan och har inga klagomål på den. Jag har visserligen svårt att jämföra då jag inte har större erfarenhet av andra märken men jag tror inte du blir besviken. Vi finnar kan nog det där med bastu. ;)

-Finnbusen
 
Här lite"fakta" från de finska skogarna - Harvia är ett bombsäkert val! Väl etablerat märke och allmänt förekommande i många bastun i Finland. Har själv ett vedaggregat här i sverige, farsan och svågern var sitt i Finland - ingen av oss klagar och de är minsann i regelbunden och hård användning!
Stort pluss är, föutom ett flefritt  och bra derg= lätt att tända, även förhållandet mellan mängden ved och värmen du får i bastun. I många agregat får du ladda boet fullt i flera vändor innan det blir varmt, i min Harvia räcker 1/2 bo för att få behaglig värme(sommartid, bastun står ute på gården), och ett bo+lite påfyllnad vintertid när det år typ minus 10 eller mera.
Du kan lungt köpa ett Harvia aggregat!

p.s glöm inte att se till att du har ordentlig ventilation i bastun - utan syre brinner ingen eld och utan syre trivs ingen i bastun!!  ;)
 
Jag kommer använda ett Harvia Symphony
 
Jag ska ha spisen ute på stugan, inget rinnande vatten, i en felkonstuerad bastu (som följdaktligen måste göras om..) Ventilationen är det största felet, det finns bara en utventil uppe under taket, ingenting som går in. Panelen har ingen luftspalt. Ingen golvsil... :(

Vi badar bara tort idag pga felen men nu sjunger även spisen på sista versen så max en sommar till så måste jag bygga om.

Enda kravet vi har är väl en glaslucka eftersom det är den enda belysningen som finns.
 
Harvia är bra, använder pro 20 es i mina bastun och hittills inga klagomål.
www.pinepro.se
 
Vi köpte Harvia 20 PRO till bastun i somras när vår hemmabygda kamin tog slut.

Den är bra; har mycket bra effekt, vår bastu är ca 10m3 och där räcker det med en ordentlig brasa för att värma upp.

Plus också för luckan som släpper igenom ljus i vår lamplösa bastu. Luckan blir inte sotig.

Frågan är ju bara hur lång livslängd den har.
 
;)Vi har byggt en bastustuga av lösvirke som nu snart är färdig förutom
något att sitta på samt skorsten  med bastukaminen.
Vi tänkte köpa harvia M3  med deras skorsten på K- rauta med  har ni valt att köpa till
skyddsmanteln som harvia säljer eller  hur har ni gjort med själva värmeskyddet ?

Vad har ni under aggregatet mot golvet ?

Vad är skillnaden mellan Harvias Pro och M3 ?

mvh Lena
 
Vi har också köpt M3:an. Funkar kanonbra. Underbar värme. Mysfaktorn blir hög med ljuset från aggregatet och några värmeljus :p . Jag håller avståndet på 500mm från sidoväggen. Bakom aggregatet har jag två 1mm rostfria plåtar med 30mm luft emellan. Första plåten 7mm från väggen. Aggregatet står ca: 125mm från väggen. Sen har jag 30mm skiffer (Offerdal) som aggregatet står på. Jag har ännu inte fått det besiktat av sotaren men jag har bastat några gånger och under tiden gått runt och känt på väggar och golv och det har inte varit nåt problem med värmen. Hoppas bara att sotaren tycker det också :-/ . Det jag kan tänka mig att han kanske opponerar sig emot är väl att jag inte har plåt ända upp bakom vattenvärmaren. Men det får jag väl ta då. Med tanke på att det var mitt första byggprojekt överhuvudtaget i mitt liv så är jag ändå nöjd. Byggde friggeboden och bastun under sommaren (och själv var jag också :p). Nästa sommar blir det altan och en dusch i friggeboden.

www.sauna.amine.se (kommer fler bilder sen)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.