Humlo
Precis som rubriken lyder, vad är skillnaden att bo i en bostadsrätt och ett radhus?
Det jag har koll på är att man i en bostadsrätt betalar hyra till föreningen och att man ansvarar för "inomhus" och föreningen tar hand om utomhus (tak, väggar, fönster osv) men varför och hur bor man i ett radhus?
Ingen hyra men avgift till samfällinghet som sköter... vägar och sopor?
Får man som radhusägare göra som man vill med tak, trädgård och ytterväggar tex?

Jag undrar liksom varför man bor i radhus som jag inbillar mig är ett mellanting mellan bostadsrätt och eget hus/villa? Vad missar jag som talar till radhusets fördel?
 
Hemmakatten
Ett radhus äger du, både byggnaden och tillhörande fastighet (tomt) på samma villkor som du äger en villa.

Bor man I radhus, men även i villa är de omkringliggande vägarna, fibern och eventuella garagelängorna lagda i en samfällighetsförening som varje fastighet är delägare i. Samfällighetsföreningen utser en styrelse som förvaltar den gemensamma egendomen (garage, snöröjning mm) och föreslår en årlig avgift för detta.

En bostadsrätt, vare sig det är en bostadsrättslägenhet eller ett bostadsrättsradhus är en helt annan sak.
 
Har du ett radhus, så styr du själv över underhåll av det yttre. Samfällighetsförening lägger sig inte i vad du gör på huset. Däremot så är du i någon mån styrd av att huset sitter ihop med grannhuset, bygglovsmässigt finns det därmed fler begränsningar än om har en fristående villa.

Sedan finns det iofs områden där småpåvar i samfällighetstyrelser försöker lägga sig i ombyggnadsplaner från enskilda medlemmar, men de har ingen laglig rätt till det.

Har du en bostadsrätt, så äger du inte huset eller bostaden, du äger en rätt att bo i den. Det fysiska ägandet ligger i föreningen, som du äger en andel av.
 
Redigerat:
Precis som hemmakatten säger.

Ett friköpt radhus köper du och du själv ansvarar för hela byggnaden. Om taket behöver läggas om så är det du som står för det kalaset, samma med fönster.

En bostadsrätt äger föreningen, du betalar en hyra och äger en del av föreningen. Detta ger dig vissa begränsningar. Vill du göra något större, tex nytt badrum så ska detta gå igenom föreningen, att göra större exteriöra förändringar kan man mer eller mindre glömma. Uterum och altan å så brukar gå bra men att sätta in fler fönster eller liknande är bara att glömma skulle jag tro.

Fördelen med friköpt är att det enda som begränsar en är detaljplan och eventuella bygglovshandläggare.

Så vill man renovera och ha sig skulle jag säga att friköpt är att föredra. Är man däremot bara ute efter att bo smidigt och konstulationsfritt så fungerar både och. Även om en bostadsrätt är något lättare då mycket ingår i avgiften så man slipper tänka på sådana saker som sophantering etc.
 
Och anledningen att bo i radhus och inte villa är väl främst ekonomisk? Kan säkert finnas dom som har andra anledningar, men iaf är det så bland mina vänner som köpt radhus. Man får villakänsla med egen tomt etc men oftast billigare än fristående villa.
 
Man betalat INTE hyra en bostadsrätt. Det är en signifikant skillnad på en hyra och en bistadsrätts avgift. En bostadsrätt är inte en hyresrätt där man betalar för kontraktet.
 
  • Gilla
marcusmco och 4 till
  • Laddar…
Ja i mångt och mycket är det nog så @Mixi.

Våran anledning till att bo i radhus är dels att det var billigare i inköp, men man har även lägre driftkostnader generellt då man oftast bara har 2 ytterväggar och ett tak, så det är mindre ytor som "läcker", sen ligger radhus i regel närmare city kärnan till ett vettigare pris.

Även rätt lättskött med en mindre tomt, nu har vi ändå en relativt stort tomt (340kvm) men det räcker gott och väl för att kunna leka med barn utan att ta halva året att sköta om :)

Och du har rätt Daniel, avgift är det såklart och inte hyra.
 
Lösningar för radhus kan vara olika!

  • Egen fastighet vid kommunal gata och inget gemensamt med grannar alls.
  • Egen fastighet vid kommunal gata och gemensamma ledningar med grannar
  • Egen fastighet och gemensam gata och sopor med grannar (gemensamhetsanläggning)
  • Egen fastighet med gemensamma tak, fasader, ledningar, gator, sophantering, bredbandsanläggning, ... (gemensamhetsanläggning)
  • Radhus som bostadsrättsförening
  • ...
Finns massor av olika varianter vilket gör att det kanske passar olika typer av preferenser.
 
Bekanta har ett radhus i Stockolm, där får man i princip inte ändra på nått utvändig, så som färg, fönster, bygga till mm.
Men det bestäms inte av samfälden, utan planregler för området.
Området har fjärrvärme, det får man inte heller byta ut.

Så alla radhus har inte samma frihet som en villa.
 
Det finns villaområden med liknande hårda krav. Men det är vanligare i radhusområden.
 
Kan de verkligen kräva fjärrvärme i planreglerna?
 
D Daniel 109 skrev:
Kan de verkligen kräva fjärrvärme i planreglerna?
Nä, det är nog inte planreglerna.
Men man har inget annat alternativ, samfälden har egen fjärrvärmecentral, värme ingår i avgiften vare sig man vill eller inte.
 
Ja så kan det ju vara.
 
Humlo
Ja ja, hyra eller avgift.. det är ändå något som ska betalas varje månad.
Men Samfällighetsföreningen, är det en styrelse som väljs på samma sätt som en bostadsrättsförening eller är det mer löst?
Jag vet bara att om en bostadrättförening inte får ihop en styrelse så upphör deras rätt att vara bostadsrättförening. Är det samma med en samfällighet?
 
Nej, inte samma för samfällighetsförening. Får man inte ihop styrelse kan länsstyrelsen utse syssloman för föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.