E epw skrev:
Varför ska man ha ett vattenpass som inte är noggrant? Finns det någon fördel med ett dåligt vattenpass enligt dig?
Ett grov pass som man inte behöver vara så rädd om och som visar att det inte barkar helt å h-vete är aldrig fel att ha i boden. Men nej, ett pass skall göra det är tillför. Dvs visa med exakthet våg och lod.
 
E
Köp ett riktigt bra långpass (rätstege) Hultafors mst 180 och ett kortpass typ HV60 så har du vattenpass som är bra och håller minst en livslängd om du tar hand om dem. Det kan du bygga ett helt hus med om det behövs.

Laser är också bra inomhus men ganska obrukbar utomhus samt på längre avstånd. Grön laser är bättre då den syns bättre och även kan användas hyffsat utomhus.
 
E epw skrev:
Varför ska man ha ett vattenpass som inte är noggrant? Finns det någon fördel med ett dåligt vattenpass enligt dig?
Jag läser mitt inlägg igen, men ser inte att jag har skrivit att man ska ha ett dåligt pass. Förklara gärna.
 
Libella 2000 är det som gäller, har haft min i 30år, komplett med skenor har du alla pass mellan 310-2700mm och en perfekt mätpinne för reglar etc.
Finns 3st på Tradera, endast passdelen.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
E epw skrev:
Finns det någon fördel med ett dåligt vattenpass enligt dig?
Man får pengar över till annat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Beroende på hur marken är bla (i våg/ lutar/kuperad/etc) så tycker jag att staketet ska följa marken.
För stolparna används vattenpass 60/80/120 långt.
Sätt hörnstolparna, spänn ett snöre mellan på vald höjd, då har du grovt riktning och höjd, sätt resterande stolpar.
Liggarna blir en kompromiss efter hur marken går.
Spolarna lodas in med jämna mellanrum, för att få rätt avstånd mellan spolarna kan man använda en mall, om man gör mallen rätt så kan man hålla fast den spolen man ska montera med mallen, så har man en hand ledig till skruvdragaren.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får pengar över till annat.
Haha, till andra verktyg kanske :crysmile::crysmile:
 
Marken kommer att bli som jag vill ha den. Ska fylla ut tomten så den blir jämn
 
E
Kolla ungefär en minut in i denna filmen så får du se skillnaden mellan ett enklare pass och ett med högre precision. Sedan är det självklart upp till var och en hur noggrann man är.

 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
En genomskinlig slang och en tuschpenna....
Ja, det kan man använda men det är fasen så mycket bängligare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det kan man använda men det är fasen så mycket bängligare.
Men det funkar ...
 
E epw skrev:
Kolla ungefär en minut in i denna filmen så får du se skillnaden mellan ett enklare pass och ett med högre precision. Sedan är det självklart upp till var och en hur noggrann man är.
Klart det är skillnad mellan enklare pass och de med högre precision, men det där är en reklamfilm från Hultafors så den stora skillnaden ska ändå tas med en nypa salt.
 
Lyssna på Demmpa

Man skall inte göra saker svårare än de är. Staket är alltid litet sneda om inte förr så efter första tjällossningen.

För att få stolparna och spjälorna någotsånär i lod duger det med vilket som helst 60cm vattenpass av någorlunda kvalitet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Men hur noggrant och känsligt behöver det vara? Kollar på tex hultafors libella 2000 med en vattenpasskena.. Det blir typ 2000kr....är det värt det eller eldar jag för kråkorna?
Jag har ju fler saker som måste köpas vid vårt nybyggda hus...
Skall användas när du gör fall i badrummet ^_^
 
A
Biltemas pro 180cm är riktigt bra. Krysslaser är också ovärderligt. Cocrafts krysslaser är också super, 0.3mm/m noggrannhet.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.