Bygger hus och ska bygga ett staket och behöver tips på ett bra vattenpass som funkar till det mesta
 
Hultsfors gör sjyssta vattenpass
 
Kan slänga in en tanke här.

Köp ett riktigt bra som är 60 eller 80 sen en lång rätskiva. Billigare att byta....

Mindre risk att det blir skevt, speciellt om man har barn....
 
  • Gilla
MIEL78
  • Laddar…
Men hur noggrant och känsligt behöver det vara? Kollar på tex hultafors libella 2000 med en vattenpasskena.. Det blir typ 2000kr....är det värt det eller eldar jag för kråkorna?
Jag har ju fler saker som måste köpas vid vårt nybyggda hus...
 
Vattenpasset behöver inte vara extremt noggrant. På de korta avstånd man använder det spelar det inte så stor roll.
Köp en korslaser om du behöver mäta mer noga på lite längre avstånd.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vattenpasset behöver inte vara extremt noggrant. På de korta avstånd man använder det spelar det inte så stor roll.
Köp en korslaser om du behöver mäta mer noga på lite längre avstånd.
Bra tips, det är nig det jag ska köpa:)
 
  • Gilla
David86
  • Laddar…
Ett bra vattenpass är inte heller fel. Det jag menar är att du inte behöver lägga pengar på de allra bästa modellerna.
Jag har själv ett ganska bra Hultafors-pass på 60cm och ett par rätskivor i olika längder. Rätskivorna används mer än passet tycker jag - Oftast är det ju viktigare att saker hamnar i linje än helt exakt i våg/lod.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vid staketbygge är ett snörvattenpass ingen dum investering. Kostar inte många kronor heller. En korslaser som funkar utomhus i dagsljus kostar en bra slant tyvärr.
 
Börja med att köpa ett bra 60 pass. Det kommer du långt på. Själv har jag 60 och 120 pass, visst kan man i bland sakna en rätstege men inte så mycket att det motiverar ett inköp. Lägg dom pengarna på en bra laser ist, som så klokt redan har sagts här innan.

Okej, ett lite pass med magnet att ha i lådan för VVS är inte heller helt fel.
 
  • Gilla
Sjöbondens
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vid staketbygge är ett snörvattenpass ingen dum investering. Kostar inte många kronor heller. En korslaser som funkar utomhus i dagsljus kostar en bra slant tyvärr.
En genomskinlig slang och en tuschpenna....
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Börja med att köpa ett bra 60 pass. Det kommer du långt på. Själv har jag 60 och 120 pass, visst kan man i bland sakna en rätstege men inte så mycket att det motiverar ett inköp. Lägg dom pengarna på en bra laser ist, som så klokt redan har sagts här innan.

Okej, ett lite pass med magnet att ha i lådan för VVS är inte heller helt fel.
Hur e hultaforspassen som ligger på 250-600kr?
 
S Shiraz skrev:
Hur e hultaforspassen som ligger på 250-600kr?
Oj, nu var det länge sedan jag köpte ett pass. Dom jag idag använder har jag "ärvt" . (har ett Sandvik 120 som är en favorit)
Skulle jag köpa ett nytt pass idag, skulle det högst troligt bli PV60..

www.bauhaus.se/vattenpass-hultafors-pv60-aluminium-600mm.html

Det viktiga är känsligheten och att bubblan är lätt avläst.
Kika och testa i butiken är mitt bästa tips.
 
Redigerat:
Om du ska bygga staket skulle jag satsa på ett enkelt slangpass och ett murarsnöre. Sen kanske ett billigt 60cm från classe för att se till att ribborna hamnar ungefär i lod (beroende på hur ditt ögonmått är)

Det viktigaste med ett staket är ju, som någon sa, inte att det är perfekt vågrätt utan att det ser snyggt ut. Såvida du inte bor på en fotbollsplan så spelar det inte så jäkla stor roll..
 
E
useless useless skrev:
Vattenpasset behöver inte vara extremt noggrant. På de korta avstånd man använder det spelar det inte så stor roll.
Köp en korslaser om du behöver mäta mer noga på lite längre avstånd.
Varför ska man ha ett vattenpass som inte är noggrant? Finns det någon fördel med ett dåligt vattenpass enligt dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.