Jag har en klosettanslutning monterad men har insett att den kommer bli på gränsen till för låg med flyt och klinkers (ca 35mm öfg istället för kravet på 40mm enligt säker vatten).

Har köpt en faluplast wc-stos då den skulle fungera i en klosettanslutning (118mm).
http://www.faluplast.se/sv/wc-anslutningar-stosar/wc-anslutningrsk-2316848110118mmh145mm__1065

Monteringsanvisningarna för stosen framhäver att tätskikt skall göras mot uppstickande rör och ej mot stosen. Detta tycker jag är motstridigt mot de anvisningarna jag har sett i säker vatten samt även diskuterats på forumet.

Montageanvisningarna säger explicit:
"Fäst membranflänsen/rörmanschett mot utloppsrör, ej mot stos!!"

Hur bör man ställa sig till detta? I praktiken tillåter ju stosen 10mm uppstickande rör över färdigt golv så det är väl fullt möjligt att tätskikta mot uppstickande rör och trycka i efterhand? Däremot missar man kravet på 40mm uppstick.
 
Mazen Mazen skrev:
Det finns även förhöjning som du kunde använda.

www.faluplast.se/sv/wc-anslutningar-stosar/forhojningsstosrsk-2318509118110mmh-120__1068

Om tätskiktet går 35 el 40 mm upp ses nog inte som ett stort problem. Viktigast att man följer tillverkaren med väl av manschett etc.
Fast förhöjningen kräver väl ändå att jag kan få dit en gummimanchett på befintligt rör då den inte tätar innifrån?

Använde motsvarande förhöjning på en annan toalett, men då hade jag en muff-ända upp ur golvet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Byt till en variant med säkervatten logga på så blir det som du tänkt dig.

Tex JAFO:s med fläns på.
[länk]
Jag hade nog helt missat att faluplast-varianten inte var förenlig med säker vatten.

Jag tyckte inte att Jafos med fläns gick att använda i en befintlig wc-stos (118mm) men jag kanske letade för dåligt?
 
T tomnil skrev:
Jag hade nog helt missat att faluplast-varianten inte var förenlig med säker vatten.

Jag tyckte inte att Jafos med fläns gick att använda i en befintlig wc-stos (118mm) men jag kanske letade för dåligt?
Jag måste letat väldigt dåligt:
GAS WC 7 stor.
RSK 310 67 08

Dock utan fläns men borde gå bra ändå.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den har fläns! (y)

[länk]
Då är det ju inget att orda om utan bara att beställa när det är dags! Blev nog lurad av bilden med täckhuven på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.