Hej!

Om det finns några här som jobbar som automationsingenjör eller har goda kunskaper om branschen så skulle jag vara väldigt tacksam för lite hjälp.

Jag är väldigt sugen på att studera till automationsingenjör, men jag har hört att nattjour är ganska vanligt i branschen. Nattarbete är något som jag inte klarar av. Jag är inte människa på flera dagar om jag inte håller regelbundna sovtider.

Därför undrar jag hur möjligheterna att få jobb som automationsingenjör ser ut om man inte kan ha nattjour? Det vore ju dumt att gå en utbildning på 3-4 år och sen inte kunna få jobb.

Vore väldigt tacksam för svar.

/Erik
 
Mängden natt jobb och jour varierar ju med vilken bransch man ger sig in i. Vill man slippa jour får man jobba för någon konsult firma eller hos någon maskinbyggare som gör standardmaskiner hemma i verkstaden.
Jobbar själv inom materialhantering/automatiska lager och man får jobba när det går. Är det en uppgradering blir det både helger och nätter.
 
Jag är automationsingenjör. Jobbar just nu inte så mycket med automation, utan snarare med utveckling av CNC-teknik. Jobbade med underhåll av robotar och automationsutrustning förut.

Väljer du att jobba med utveckling så är det typ omöjligt att få annat än dagtidsjobb. När jag jobbade på underhåll blev det sena kvällar ibland när något viktigt jävlades, men jag har aldrig haft beredskap på underhåll. Våra elektriker hade beredskap, men ingenjörerna på underhåll jobbade dag.

Själv saknar jag ibland skiftjobb. Bättre arbetstider och mer ledigt.
 
Är med automationsingenjör, det är nog snarare så att det finns fler rena dagjobb än de som kräver jour/nattskift. Bara att hoppa på. Vill du resa i jobbet så är det lätt att hitta arbetsgivare som har utrustning på export, kan snarare vara svårt att komma ifrån utlandsresor.
 
Tack för svar!

Det låter betryggande.

Är det någon mer som vill ge input så är det välkommet
 
Varför just automatisering ingenjör?

Jag vill slå ett slag för att du skall satsa på en mer allmän ingenjörstitel, satsa på att bli civ ing. Eller högskoleingenjör. Du får ett superbred arbetsmarknad, men vill du slippa nattarbete och arbeta med teknik. Så satsa på utveckling.

Jag har arbetat på olika utvecklingsavdelningar i många år. Det är en väldig tillfredställelse att få se funktioner som jag skapat, när jag kör om en viss typ av lastbil, eller veta att den här datan jag skickar från min mobiltelefon hanteras av kod i basstationen som jag skapade för några år sedan, eller titta på Dustin och se att de säljer en pryl som jag själv utvecklade åt ett företag.

Där jag är nu pågår iofs arbete dygnet runt, men man löser det, så att när de går hem och sover i Asien, så tar vi över i Sverige, när vi blir sömniga så fortsätter de i Kalifornien. På så sätt kan våra testystem utnyttjas optimalt, vi behöver ett ramverk med utrustning att testa funktioner på, men jag bryr mig inte om just "min prototyp" (av ett antal tusen) finns i Göteborg, Shanghai eller i Alaska. Men det totala testsystemet kostar några miljarder, så det måste nyttjas dygnet runt.
 
Var beredd på resdagar, en del tycker det är positivt andra hatar det. Jag hade 200+ resdagar om året under några år då vi hade stora driftsättningar i Asien. Kan vara kul när man inte har familj, sen kan man ju byta om det inte funkar med vardagen.
 
H hempularen skrev:
Varför just automatisering ingenjör?

Jag vill slå ett slag för att du skall satsa på en mer allmän ingenjörstitel, satsa på att bli civ ing. Eller högskoleingenjör. Du får ett superbred arbetsmarknad, men vill du slippa nattarbete och arbeta med teknik. Så satsa på utveckling.

Jag har arbetat på olika utvecklingsavdelningar i många år. Det är en väldig tillfredställelse att få se funktioner som jag skapat, när jag kör om en viss typ av lastbil, eller veta att den här datan jag skickar från min mobiltelefon hanteras av kod i basstationen som jag skapade för några år sedan, eller titta på Dustin och se att de säljer en pryl som jag själv utvecklade åt ett företag.

Där jag är nu pågår iofs arbete dygnet runt, men man löser det, så att när de går hem och sover i Asien, så tar vi över i Sverige, när vi blir sömniga så fortsätter de i Kalifornien. På så sätt kan våra testystem utnyttjas optimalt, vi behöver ett ramverk med utrustning att testa funktioner på, men jag bryr mig inte om just "min prototyp" (av ett antal tusen) finns i Göteborg, Shanghai eller i Alaska. Men det totala testsystemet kostar några miljarder, så det måste nyttjas dygnet runt.
Vi automationsingenjörer arbetar med utveckling. Ingen som läser tråden ska behöva tro något annat.
 
H hempularen skrev:
Varför just automatisering ingenjör?
Utbildningen ger en högskoleingenjörsexamen i automation. En bred utbildning som delar väldigt mycket med utbildningen för elektronikingenjör.

Jag vill inte ha ett kontorsjobb utan jobba på en plats med varierande miljö och varierande uppgifter. Därför tycker jag att automation skulle passa mig bra. Det är felsökning, programmering, konstruktion och lite allt möjligt i ett yrke. Man kan jobba med att ta fram produkter för automation, jobba ute på industri, jobba för konsultföretag med mera.

Dessutom är det en bransch som har många arbetstillfällen och det kommer troligen behövas fler och fler framöver.


P PåLandet skrev:
Var beredd på resdagar, en del tycker det är positivt andra hatar det. Jag hade 200+ resdagar om året under några år då vi hade stora driftsättningar i Asien. Kan vara kul när man inte har familj, sen kan man ju byta om det inte funkar med vardagen.
Jag gillar inte alls att resa, men jag fick tillfälle att prata med en automationsingenjör på midroc, och där är utlandstjänst frivilligt. Man plockar intresserade från verksamheten i hela landet och skeppar iväg. Vet inte hur det ser ut på annat håll.
 
E erik5678 skrev:
Utbildningen ger en högskoleingenjörsexamen i automation. En bred utbildning som delar väldigt mycket med utbildningen för elektronikingenjör.

Jag vill inte ha ett kontorsjobb utan jobba på en plats med varierande miljö och varierande uppgifter. Därför tycker jag att automation skulle passa mig bra. Det är felsökning, programmering, konstruktion och lite allt möjligt i ett yrke. Man kan jobba med att ta fram produkter för automation, jobba ute på industri, jobba för konsultföretag med mera.

Dessutom är det en bransch som har många arbetstillfällen och det kommer troligen behövas fler och fler framöver.




Jag gillar inte alls att resa, men jag fick tillfälle att prata med en automationsingenjör på midroc, och där är utlandstjänst frivilligt. Man plockar intresserade från verksamheten i hela landet och skeppar iväg. Vet inte hur det ser ut på annat håll.
Har bara varit hos mindre företag så vi har inte kunnat ha personal som inte reser, men det kan säkert fungera bra hos de stora. Du kan absolut hitta något som passar dig.
 
Om du inte vill resa eller jobba natt är det nog de större firmorna du får rikta in dig på att söka jobb hos. Samtidigt kan du nog inte räkna med att få de bästa jobben under de första åren innan du skaffat dig erfarenheten. och den bästa skolan för erfarenhet att vara ute och se maskinerna i verkligheten och det innebär resande. Man kan aldrig bli en bra automationare om man inte får hands on erfarenheten.

Men när man väl är inne i branschen är det som ett gift, kicken när något man jobbat med i månader startar upp är enorm.
 
Låter som om du tänkt till och hittat något som kan passa dig. Kul!

Ett litet råd bara, och ta det för vad det är, jag är inte ingenjör men har en del chefserfarenhet: Om du väljer bort vissa saker som behöver göras av någon med din kompetens så begränsar du den nytta företaget kan få ut av dig. Så bara för att det går att tacka nej till vissa delar av jobbet så är det inte alltid i ditt intresse att göra det, och nu tänker jag både på resor och nattarbete. Samtidigt är vi alla bra på olika saker och engagerade, välutbildade/kunniga människor går det oftast bra för. :)
 
V viggen_l skrev:
Om du inte vill resa eller jobba natt är det nog de större firmorna du får rikta in dig på att söka jobb hos. Samtidigt kan du nog inte räkna med att få de bästa jobben under de första åren innan du skaffat dig erfarenheten. och den bästa skolan för erfarenhet att vara ute och se maskinerna i verkligheten och det innebär resande. Man kan aldrig bli en bra automationare om man inte får hands on erfarenheten.

Men när man väl är inne i branschen är det som ett gift, kicken när något man jobbat med i månader startar upp är enorm.
Så är det naturligtvis att man måste skaffa erfarenhet. Killen som jag pratade med från midroc beskrev att de åker runt till väldigt många olika typer av industrier i närområdet, så jag tror att det är möjligt att få bred erfarenhet utan att resa annat än under ett vanligt arbetspass.

Jag gillar att lära, och jag gillar utmaningar, så jag har inget tvivel om att jag kan bli riktigt bra på det jag gör så länge som jag är intresserad. Dessutom gillar jag att göra ett bra jobb, och blir bara mer motiverad av motgångar. Jag hoppas att det kan väga tyngre hos en arbetsgivare än att jag inte kan jobba natt.


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter som om du tänkt till och hittat något som kan passa dig. Kul!

Ett litet råd bara, och ta det för vad det är, jag är inte ingenjör men har en del chefserfarenhet: Om du väljer bort vissa saker som behöver göras av någon med din kompetens så begränsar du den nytta företaget kan få ut av dig. Så bara för att det går att tacka nej till vissa delar av jobbet så är det inte alltid i ditt intresse att göra det, och nu tänker jag både på resor och nattarbete. Samtidigt är vi alla bra på olika saker och engagerade, välutbildade/kunniga människor går det oftast bra för. :)
Problemet för mig med nattarbete är inte viljan, det är hälsan. Jag behöver en regelbunden dygnsrytm för att fungera som människa, och om jag är uppe på natten så fungerar jag inte ordentligt på flera dagar. Så även om jag skulle vilja ta på mig nattarbete för att inte lämna kollegor och företaget hängande, så måste jag prioritera min hälsa högre. Hälsan är något man värderar betydligt mer när man har varit riktigt sjuk en längre stund har jag märkt.

Att resa kan jag väl stå ut med om det inte är för ofta, även om jag skulle föredra att inte göra det. Kanske till och med att syftet med resan överväger motviljan att resa och att det kan bli något att se fram emot. Problemet med att resa för mig är återigen sena kvällar och nätter, men reser man kortare sträckor på dagtid (inom europa till exempel) så funkar det säkert också.

Det är inte så mycket viljan det hänger på som hälsan. Kunde jag resa och må bra så vore det toppen, men jag brukar alltid bli sjuk när jag reser och då är det allt annat än kul för mig och dessutom är jag värdelös för arbetsgivaren på den resan.





Egentligen så skulle jag kunna trivas att jobba med allt som innebär felsökning av elektriska system, kommunikationssystem (busskommunikation, trådlös kommunikation osv), installation av styrsystem och allt möjligt annat. Att jobba med dessa system på tåg verkar väldigt spännande. Automation verkar annars passa mig väldigt bra både i arbetsuppgifter och en vettig lön, så om det finns jobb som inte innebär nattarbete och som innebär lite eller inget resande så är det ingen tvekan om att jag går den utbildningen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.