Hej. Tänkte dra en tillfällig snabbuppfräschning av badrummet innan det renoveras typ nästa vinter. Bara måla om och greja och ta bort duschväggen från 79 när kåken byggdes. Hål är borrade genom stommen på duschväggen för rördragning. Har stängt av vattnet, lossat på muttern men det sitter som en fläns på röret. Går den ta bort och sätta tillbaka? Eller ta bort och ersätta med ny packning etc? Hoppas ni förstår mitt problem:)
 
  • Vattenrör med flänsar och muttrar genom borrade hål i en vägg, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar klämringen ;) Den går inte att ta bort med enkla medel, så det blir nog att kapa rören. Om du ska ansluta samma rör igen måste en ny klämring på och en ny stödhylsa in i röränden. De finns att köpa lösa så du behöver inte köpa en hel koppling. Kan du inte bara gå loss med en tigersåg på duschväggen? Den skulle väl bort ändå?

/Fredrik
 
Som jag misstänkte, har börjat karva med en slö bågfil men gav upp och hörde mig för efter enklare sätt;-) får höra mig för om jag känner nån som har en tigersåg alternativt köpa mig, känns som det är ofta man borde ägt en.
 
Jag har lyckats få bort klämringen med hjälp av en dremel och kapskiva någon gång då jag absolut inte kunde kapa av röret på längden. Jobbet utfördes med stor försiktighet då röret inte får bli skadat.
En hand håller en Dremel som använder en kapskiva för att bearbeta ett rör, gnistor flyger från kontaktpunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan rekommendera det du redan konstaterat, ska man genomföra renoveringar i gamla hus så är en tigersåg ett underbart verktyg. Ett annat verktyg som är helt fenomenalt vid renoveringar som du kan använda i ditt fall med att kapa i duschväggen är en Fein.
Multiverktyg av märket Fein med kapskiva monterat, använt i renoveringsprojekt för precisionsskärning.
 
Löste det hela med våld och plåtsax:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.