Hejsan!

Är i skedet att ta in offerter på fönsterbyte.
Har föravsikt att beställa PVC fönster själv.

Fick en ungefärlig arbetstid för bytet per fönster (enhet)
Den uppskattade tiden för byta fönster (se bild) var 12 arbetstimmar (2hantverkare x 6h)

Modulmåttet för fönstret är B18 H13 (2luft)
Jag har åtagit mig att återställa invändiga foder/smygar.

Är de rimlig arbetstid?

Arbetet som ska göras är alltså:
Riva gamla fönstret
Montera fönstret jag beställt.
Återställa fasaden inkl. ev. plåtar.

12 x 500kr/h = Uppskattad kostnad 6000kr / fönster.

Vad säger ni ? :)
 
  • Katt sittandes på fönsterbrädan intill ett halvöppet PVC-fönster med gardiner och utsikt mot ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust köksfönster med två PVC-fönsterenheter, omgivet av växter och dekorationer på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
12h för 2 hantverkare att byta 2 fönster? Och du gör det invändiga? Tycker jag låter väääldigt högt räknat.

När vi bytte våra fönster i somras bytte de 6 fönster och en altandörr på 8h. Då stod jag för det invändiga. Dem gjorde inte heller plåtningen utan den lejde jag bort till plåtslagaren istället och blev fakturerad 4h för det tror jag.

Så 12h låter som sagt mycket, man brukar generellt säga att ett fönster tar 4h och är dem 2 tycker jag att de ska klara av det jobbet inkl allt på 8h.
 
J Jarlsgård skrev:
12h för 2 hantverkare att byta 2 fönster? Och du gör det invändiga? Tycker jag låter väääldigt högt räknat.

När vi bytte våra fönster i somras bytte de 6 fönster och en altandörr på 8h. Då stod jag för det invändiga. Dem gjorde inte heller plåtningen utan den lejde jag bort till plåtslagaren istället och blev fakturerad 4h för det tror jag.

Så 12h låter som sagt mycket, man brukar generellt säga att ett fönster tar 4h och är dem 2 tycker jag att de ska klara av det jobbet inkl allt på 8h.
Jag var nog otydlig :)
Men då blev de faktiskt ännu värre nu när jag läser ditt inlägg.

Dom räknar 12h per enhet.
Alltså totalt 24h för två "fönster".

Totalt skulle deras arbetstid debitering bli närmare 64h.
Men som sagt, de är första offerten. :)

Så får väl helt enkelt titta vidare.
 
Hahaha. Det kan jag med handen på hjärtat säga att det hade jag aldrig tagit.

Min slutnota blev ca 13500kr för montering av fönster + plåtning. Så om du då fått en offert på 24h x 2 gubbar =48h x 500kr = 24k för arbetet?

Eller tänkte jag fel nu? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Hahaha. Det kan jag med handen på hjärtat säga att det hade jag aldrig tagit.

Min slutnota blev ca 13500kr för montering av fönster + plåtning. Så om du då fått en offert på 24h x 2 gubbar =48h x 500kr = 24k för arbetet?

Eller tänkte jag fel nu? :)
Vi rör ihop de för varandra tror jag :p

Bifogar bild och arbetstid för den "bilden".

Totalt har jag 6st "bilder" som ska bytas.
Alltså total arbetstid 72h x 500kr = 36000kr.
2 Gubbar som går 36h per gubbe tillsammans.

Känns mycket :(
 
  • Inredning med fönster, lampor och växter, text om total arbetstid på 12 timmar för fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, 6 enheter om 2 fönster där varje enhet beräknas ta 12h?

Var i landet bor du?

Antar då även att 12h är för 2 gubbar så det är egentligen 6h per fönster i arbetstid fast för 2 Pers vilket då blir en total på 12h?
 
J Jarlsgård skrev:
Okej, 6 enheter om 2 fönster där varje enhet beräknas ta 12h?

Var i landet bor du?

Antar då även att 12h är för 2 gubbar så det är egentligen 6h per fönster i arbetstid fast för 2 Pers vilket då blir en total på 12h?
Jag bor två mil utanför Västerås.
Och din analys av läget är helt korrekt uppfattat :)
 
Okej!

Är det fasta eller öppningsbara fönster?

Ett pvc fönster är inte speciellt avancerat att montera.. Skulle vilja påstå att du som privatperson och utan erfarenhet kan montera ett sådant fönster på samma tid typ.

Så jag kvarstår vid att jag tycker det är högt räknat.
 
De är ett öppningsbart sidohängt fönster. :)
Har övervägt att montera själv men orolig för eventuella problem när jag tar bort mina gamla.
Aldrig bytt för och alla instruktioner som finns på hemsidor/Youtube är bara "nyinstallation" av fönster vilket resluterar i optimala förutsättningar. :)
 
Jag betalade 45 000 efter rot för att byta 20 fönster utanför västerås, material tillkom mot kvitto på ca 10 000:- då gjorde de in och utsida, då ingick även att montera en balk i väggen för att kunna ha ett panoramafönster där det tidigare var tre fönster, svensktalande polack från mariefred typ. snyggt jobb även om jag hade några synpunkter på vissa detaljer i väggen
 
Nä jag kände likadant och lät säljaren av fönstrena byta de.. Kunde inte motivera att göra det själv när han bara ville ha 7k efter rot för det :)

Mitt råd är att ta in fler offerter! Du borde kunna sänka den kostnaden med iaf 25%. Alternativt låta det vara rullande arbetskostnad :)
 
P Plutus skrev:
Jag betalade 45 000 efter rot för att byta 20 fönster utanför västerås, material tillkom mot kvitto på ca 10 000:- då gjorde de in och utsida, då ingick även att montera en balk i väggen för att kunna ha ett panoramafönster där det tidigare var tre fönster, svensktalande polack från mariefred typ. snyggt jobb även om jag hade några synpunkter på vissa detaljer i väggen
Tips på Västerås hantverkare? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Nä jag kände likadant och lät säljaren av fönstrena byta de.. Kunde inte motivera att göra det själv när han bara ville ha 7k efter rot för det :)

Mitt råd är att ta in fler offerter! Du borde kunna sänka den kostnaden med iaf 25%. Alternativt låta det vara rullande arbetskostnad :)
Helt klart ska jag ta in fler offerter och hade gjort så oavsett vad.
Var bara nyfiken på någon annans oberoende syn :)

Ganska mycket pengar som ska ut för renoveringen och vill inte lägga allt krut på fönsterna.
Ska in en kamin & ett nytt kök också.
Samt en planlösningsåtgärd (limträbalk a' 7m lång).
 
Nä det springer lätt iväg i pengaväg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.