Hej!

Har köpt en ny tvättställsblandare från Ikea och undrar om någon kan hjälpa mig bedömma om det är samma kopplingar på den nya som på den gamla.
Vore bra att veta om det passar innan man stänger av vattnet och börjar skruva.
Ytterdiameter på röret på den gamla blandaren är 10mm, och det är det även på den nya. Närbild av en gammal tvättställsblandares kopplingar med 10mm ytterdiameter rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en ny tvättställsblandare från Ikea med anslutningsslangar, ovanpå originaletkartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se bilder. Mäter gärna på fler ställen det är till hjälp.
 
Om jag mäter mot gängorna på insidan på ikeablandaren så får jag 15mm, och om jag mäter på gängorna på vattenröret får jag 16mm. (Gängorna synliga på bild)

Borde passa rakt över i så fall?
 
Krilleman
15mm gänga invändigt mått är med största sannolikhet 3/8" gänga eller 10. Då är gängan ca 17mm utvändigt.

Och du har klämringskopplingar. Dessa är det ej rekommenderat att dra en lekande mutter på direkt. Det är en vass kant som skär sönder gummipackningarna.

Du behöver kopplingar med slät ansats.

Räcker slangarna ner förbi dina befintliga kopplingar så man kan kapa bort kopplingarna helt och dra dit nya?

Mät i så fall ytterdiametern under kopplingarna så får du mer korrekta tips på lämplig koppling!

(y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
15mm gänga invändigt mått är med största sannolikhet 3/8" gänga eller 10. Då är gängan ca 17mm utvändigt.

Och du har klämringskopplingar. Dessa är det ej rekommenderat att dra en lekande mutter på direkt. Det är en vass kant som skär sönder gummipackningarna.

Du behöver kopplingar med slät ansats.

Räcker slangarna ner förbi dina befintliga kopplingar så man kan kapa bort kopplingarna helt och dra dit nya?

Mät i så fall ytterdiametern under kopplingarna så får du mer korrekta tips på lämplig koppling!

(y)
Okej, rörkopplingar är helt outforskad terräng för mig.
Nej, det är tveksamt om slangarna räcker ner. Skulle blivit tight även med kopplingarna kvar.
Diametern på rören under kopplingarna är 12mm.
Det finns ingen adapter eller bricka man kan lägga på befintlig koppling för att få en slät anliggningsyta för Ikea-kopplingen?
 
Ingen mer som har tips?
 
  • Gilla
KarlJohanT
  • Laddar…
A
Hej
Jag märker att de blev tyst när utförande frågan kom.

Material är busenkelt att säga vad du ska ha.

Om slangarna inte räcker förbi så gör du såhär:

1: kapar rören o förlänger dem med tyvärr 2 extra skarv som följd o samtidigt klamrar rören denna gång i väggen också.

2: du sågar bort klänningen som är kvar på rören för att få bort klämring o mutter ELLER tar med polygripen å nyper runt klämringen å snurrar den upp o av röret. Detta funkar gör de alltid när rören är för korta m.m.

Lycka till.

Tyvärr har jag ingen bild som krävs för att verka seriös har jag hört krävs. Men du förstår säkert :)
 
Krilleman
Henriks förslag nr 1 är ett bra förslag, och klamma rören ska man alltid göra!

Nr 2 är inget bra om man är novis på "rörpuleri". Den kräver lite träning. Dessutom vet vi inte hur befintliga kopplingen är dragen från början, finns stödhylsa?

Ytterligare ett alternativ, nr 3, är om det kan tänkas passa med att kapa bort befintliga kopplingen och dra dit en Vatette Ballofix + dubbelmutter + rak 12x10. Hela det paketet bygger ca 67mm från insticket i 12mm kopplingen till ovankant. Plan 3/8" ända får du på köpet. (y)

Inköpslistan blir då:
2st - Stödhylsa 12x1mm - RSK: 1866016
2st - Rak ballofix 12mm - RSK: 8546954
2st - Dubbelmutter 12mm - RSK: 1946092
2st - Rak koppling 12x10mm - RSK: 1946847

Följ monteringsanvisningarna:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1946092.pdf

Kontrollmät om det kan tänkas passa med slangarna. Annars får du skarva i en rörsnutt!

VVS-detaljer med måttlinje som visar 67mm, inklusive en ballofix och kopplingar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vinklad närbild av en rörkoppling med gängor och en klämma på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Henriks förslag nr 1 är ett bra förslag, och klamma rören ska man alltid göra!

Nr 2 är inget bra om man är novis på "rörpuleri". Den kräver lite träning. Dessutom vet vi inte hur befintliga kopplingen är dragen från början, finns stödhylsa?

Ytterligare ett alternativ, nr 3, är om det kan tänkas passa med att kapa bort befintliga kopplingen och dra dit en Vatette Ballofix + dubbelmutter + rak 12x10. Hela det paketet bygger ca 67mm från insticket i 12mm kopplingen till ovankant. Plan 3/8" ända får du på köpet. (y)

Inköpslistan blir då:
2st - Stödhylsa 12x1mm - RSK: 1866016
2st - Rak ballofix 12mm - RSK: 8546954
2st - Dubbelmutter 12mm - RSK: 1946092
2st - Rak koppling 12x10mm - RSK: 1946847

Följ monteringsanvisningarna:
[länk]
[länk]

Kontrollmät om det kan tänkas passa med slangarna. Annars får du skarva i en rörsnutt!

[bild]

[bild]
Okej, tack för tipsen!
Det ser ut som nåt jag borde kunna fixa. Vilka butiker säljer dessa kopplingar?
Finns motsvarande på t.ex Biltema (som jag ändå har ett ärende till)
Dessa nedanstående borde vara rätt, men vilka mer i så fall?
http://www.biltema.se/as/?a=87421&language=sv
http://www.biltema.se/as/?a=86688&language=sv
 
Krilleman
Hornbach som redan nämnts. Eller internetbuktik.

Valfri röris kan ta hem också.

Biltema har ingen motsvarighet.
 
Gjorde det enkelt för mig. Hade ut rörmokare för felsökning av lågt vattentryck, så han fick montera rätt kopplingar samtidigt. Kranen monterade jag själv efteråt.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.