Här är bild på elskåp och nertill 3 fas uttaget... Det är det uttaget jag tänkt använda med 3 fas adapter.
Tror ni att det skulle fungera?3%20fas.jpg Elskåp öppet med säkringar och ett 3 fas-uttag nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.dropbox.com/s/0au29qxl440njsw/3 fas.jpg?dl=0
 
Redigerat:
Drog ut en egen matning 16 ah trefas med adapter till schuko, säkraste alternativet utan att installera laddbox/speciell laddkabel. Bäst efter laddbox är kabel med trefas cee i ena änden och typ 2 uttag i andra, men de är runt 5000;- för en sån.

Men adapter till schuko funkar skitbra, säkrast för billigast peng.
 
  • Gilla
Jarvsta
  • Laddar…
16ah?
 
engs
Går dra ner maxladdningen till 5A också, ska den stå hela natten hinner den med att ladda fullt ändå, på en GTE dvs.
 
D Daniel 109 skrev:
16ah?
tror du förstår vad jag menar... eller hur?

Har en V60 D5 Twin Engine, nya laddaren till den som kom nu i vår har automatisk avkänning av spänningen, dvs du pluggar bara in den i valfritt uttag så tar den ut maxeffekten.. upp till 10A. Negativa är just max 10A, tidigare laddare hade inställningsmöjlighet från 6-13a om jag inte missminner mig.

Ingen nackdel ladda långsamt under natten om möjligheten finns- sparar på utrustningen,i alla fall på huset.

Är dock jäkligt sugen investera i en laddbox.. nu med upp till 50% tillbaka av produkt och installationskostnaden av staten så hamnar du kring en 5000:- för de billigare varianterna (typ Halo version 1) ect. Ger möjlighet ladda då 16a, sen får jag faktiskt för mig att det kan ge en liten värdeökning på huset i framtiden.. :)
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Då är det väl bättre att byta uttaget om man misstänker att det är i dåligt skick.
Det har diskuterats ett antal gånger. Att köra schukouttag med hög ström kontinuerligt är tveksamt. Uttaget konstruerades för hundra år sen i en tid med andra krav. Även om ett nytt schukouttag förmodligen fungerar bra 999 ggr av 1000 så finns det nya uttag (CEE) som är bättre avpassade för hög ström. Det är helt enkelt "good engineering practise" att inte använda schuko för hög kontinuerlig ström.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Men förslaget är ju att använda en adapter till schuko. Jag har svårt att tro att en jula adapter är bättre än ett fast uttag.

Schuko testas och godkäns för 16A i dag, det är inte någon gammal synd. Det finns inget som säger att schuko per definition är sämre än CEE. Det är stift i båda systemen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Öppna ett CEE216 och jämför innanmätet med ett schucko, jag har aldrig behövt byta ett CEE216 pga "brända" uttag/stickproppar men däremot ett flertal schucko.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Men förslaget är ju att använda en adapter till schuko. Jag har svårt att tro att en jula adapter är bättre än ett fast uttag.

Schuko testas och godkäns för 16A i dag, det är inte någon gammal synd. Det finns inget som säger att schuko per definition är sämre än CEE. Det är stift i båda systemen.
Köp inte julas, investera i ett riktigt bra uttag och adapter. Men som sagt handlar om kapital, rätt och bäst väg att gå är ju laddststation med egen mätning samt fast ansluten kabel som kopplas direkt i bilen utan krusiduller..
 
T tobbe456 skrev:
Köp inte julas, investera i ett riktigt bra uttag och adapter. Men som sagt handlar om kapital, rätt och bäst väg att gå är ju laddststation med egen mätning samt fast ansluten kabel som kopplas direkt i bilen utan krusiduller..
Är det här i bättre kvalitet: http://www.swedol.se/overgang-3-fas-till-1-fas.html
vilken adapter skulle du rekommendera?
 
engs
T tobbe456 skrev:
laddststation med egen mätning
Kanske dags för foliehatten men funderar om detta är en förberedelse på separat skatt för laddning av elbil hemma. Dvs man får en högre skattesats på den el man tar ut från laddboxen samtidigt som man förbjuder laddning på annat sätt.
Med tanke på ett av kraven för bidrag till laddbox "Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad".
 
Ser inte att ni ska behöva oroa er så mycket kring dessa adaptrar de är vettigt skötta inga problem i de här fallen. Det kan som skrevs tidigare vara en fördel att välja de med uttag från respektive fas så man enkelt kan välja lämpligaste sett till lastfördelning.

Undvik att koppla i/ur den vanliga stickproppen så frekvent om det går att undvika så minskar risken för både elektriskt och mekaniskt slitage så mycket att det bör vara helt problemfritt att använda dessa adaptrar. Vill man ordna det lite för sig kan man vid första användningen lägga ytterst lite polfett (syrafritt vaselin etc) på stiften och sen olastat sätta i dra ur kontakten ett antal gånger. Då minimeras orsakerna till kontaktproblem för uttag med tex lite utsatt läge utomhus och som inte används så ofta eller kopplas med belastning osv. En sån start ger bra förutsättningar för lång och säker drift oberoende av om delarna är av yppersta utförande eller ej, så usla är nog inga av de som varit uppe här att de inte klarar denna användningen.

Jämförelser med CEE typen haltar lite det skiljer inte så mycket på uttag och propp av bra utförande Schuko och CEE av mer tvivelaktigt utförande överlappet dem emellan är stort så sett. Det som gör att man inte upplever så många problem med CEE är dels antalet i användning och hur de används dels pga det att de slipper den stora andel ren felanvändning, misshandel de konventionella utsätts för i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men förslaget är ju att använda en adapter till schuko. Jag har svårt att tro att en jula adapter är bättre än ett fast uttag.
Mitt förslag är att använda adapter från 3-fas CEE till 1-fas CEE.
 
engs engs skrev:
Kanske dags för foliehatten men funderar om detta är en förberedelse på separat skatt för laddning av elbil hemma. Dvs man får en högre skattesats på den el man tar ut från laddboxen samtidigt som man förbjuder laddning på annat sätt.
Med tanke på ett av kraven för bidrag till laddbox "Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad".
Tror snarare det handlar om att man vill uppmuntra att bygga upp en infrastruktur som möjliggör ett smartare elnät för laddning av bilar, med t ex tariffstyrd laddning. Det kommer i praktiken vara omöjligt att införa en regel som förbjuder laddning av bilar på annat sätt än genom laddbox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.