Hej!
Flyttade till huset i våras. Föregående ägare sa att dom luftade/fyllde på systemet varje höst. Blev aldrig gjort i höstas så tänkte göra det nu. Dålig värme på övervåningen därför jag tänkte att det var dags.

Problemet är att jag inte hittar vart jag ska fylla på vatten i systemet. Trycket ligger på 0.5bar och enligt den röda pilen på mätaren ska det vara 0.6? Låter lågt? Har även för mig att föregående ägaren sa att det skulle ligga på 0.6.

Hursom, bifogar bilder så kanske nån vet vart jag ska fylla på.
 
Ny medlem i forumet ser det ut som. Välkommen.

Börjar med en motfråga: Är det ett öppet system vi pratar om eller har du ett expansionskärl i källaren?

Öppna system kan behövas fylla på nån skvätt då och då. Slutna i princip aldrig, då läcker det nånstans.
Undantag om man tappat ner och jobbat. Då kan det behöva luftas och fyllas flera ggr under en period.
 
Ok. Missade att skriva det. Tror det är ett öppet system. Har inget expansionskärl i källaren samt att jag har ett skvalprör(?) som är draget till en golvbrunn. Föregående ägare sa att det rann ut där när det var för mkt vatten i systemet.
 
Låter det som att det rinner eller porlar i något element (lyssna på de som sitter högst)? 0,5 är för lågt hos mig med bergvärme i källaren och en handdukstork i bottenplan (ingen övervåning). Jag brukar ladda på med 1,5 som jag vet att systemet tål. Handdukstorken är den högsta punkten så där märker jag först om trycket faller i och med att det börjar porla inne i värmaren.

Jag kan inte se på bilderna var du ska fylla på, men det finns någonstans en kran/ventil som förbinder kallvattnet med radiatorkretsen. Jag hittade denna tråd, där verkar du ha svaret:

https://www.byggahus.se/forum/threads/lufta-och-fylla-pa-vatten-i-pannan.182231/

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.