Har ett sommarhus som har en deplacements grund dvs stor fin källare. Huset står på gammal sjöbotten/ lera och är byggt 1940, inte pålat.
För två år sedan gjorde grannen en tillbyggnad och sprängde en del. Rätt ordentligt faktiskt, utan min vetskap och efter detta så sprack grunden på mitt hus.

Grannens hus står på berg, omedelbart efter huset börjar sjöbotten i riktning mot mitt hus med avstånd 75 meter.
I sak så finns ingen analys eller mätare uppsatta, utan sprängningsarbetena har genomförts av erfaret folk som höftat dynamiten.

Men grannen hade i vart fall två olika firmor som sprängt och vilken dynamitgubbe som orsakat vad, står skrivet i stjärnorna.
När jag visade skicket på grunden för min granne så åkte hans hus ut till försäljning, så idag är det nya grannar!
Men firmorna som genomförde sprängningsarbetena lever kvar.

Håller nu på att samla ihop kunskap hur man ska dra slipstenen.
Finns det någon som har erfarenhet av detta när man är överens eller inte?
Har förstått att det finns två avståndsgränser vid sprängning 50 m berg / 100m lera?
.
 
OM vi antar att det går att bevisa att skadorna uppstått vid sprängningen. Då har du såvitt jag förstår rätt att själv välja om du skall gå på fastighetsägaren eller sprängaren. Iom att det var två firmor, så lär de skylla på varandra, men det är i så fall fastighetsägarens problem.
 
Jo där går du rätt på kärnan, Om det går att bevisa.
Men hur mycket behöver jag bevisa? I sak kan jag ju bara visa att grunden trillat isär och att det sammanfaller med sprängningen.
Hur mycket betyder gammal grund, andra saker som orsakat vibrationer men som är okända idag.
Det är ju helt omöjligt att bevisa ställt bortom allt rimligt tvivel att sprängningarna orsakat skadan i grunden OM man kan lägga in att rimligt tvivel är att Älgar har haft en parad utanför husknuten och marscherat vilket sannolikt orsakat svängningar i marken vilket fått huset att kalva.
 
J
G Ronny234 skrev:
Jo där går du rätt på kärnan, Om det går att bevisa.
Men hur mycket behöver jag bevisa? I sak kan jag ju bara visa att grunden trillat isär och att det sammanfaller med sprängningen.
Hur mycket betyder gammal grund, andra saker som orsakat vibrationer men som är okända idag.
Det är ju helt omöjligt att bevisa ställt bortom allt rimligt tvivel att sprängningarna orsakat skadan i grunden OM man kan lägga in att rimligt tvivel är att Älgar har haft en parad utanför husknuten och marscherat vilket sannolikt orsakat svängningar i marken vilket fått huset att kalva.
Så kallad Älgkalvning?
 
  • Gilla
Gote39
  • Laddar…
G Ronny234 skrev:
Jo där går du rätt på kärnan, Om det går att bevisa.
Men hur mycket behöver jag bevisa? I sak kan jag ju bara visa att grunden trillat isär och att det sammanfaller med sprängningen.
Hur mycket betyder gammal grund, andra saker som orsakat vibrationer men som är okända idag.
Det är ju helt omöjligt att bevisa ställt bortom allt rimligt tvivel att sprängningarna orsakat skadan i grunden OM man kan lägga in att rimligt tvivel är att Älgar har haft en parad utanför husknuten och marscherat vilket sannolikt orsakat svängningar i marken vilket fått huset att kalva.
Du får kontakta en jurist för att reda ut det där. Sprängning är lite speciellt ur skadeståndssynpunkt. Om skadan inträffar inom vissa avstånd osv. Så är sprängaren "absolut" ansvarig. Dvs. ansvarig oavsett om han varit vårdslös eller ej. Annars gäller i skadeståndslagstiftningen att du bara är ansvarig för skador du ställer till med om du varit oaktsam eller vårdslös, du ansvarar inte för rena olyckshändelser, som du orsakar. Bilar och hundar är generella undantag, du ansvarar för alla skador du orsakar med bil, oavsett om du är oaktsam, och du ansvarar för allt din hund gör, oavsett vilka säkerhetsarrangemang du vidtagit.

Sprängning tror jag anses som en riskfylld verksamhet, och inom visa omständigheter, anses alla skador som oaktsamhet. Men jag kan inte detaljerna. Men om du spränger med normala laddningar och normal riskanalys, men så spricker ett hus 2km, bort. Så tror jag inte sprängaren anses ansvarig, även om skadan tveklöst triggas av sprängningen. Tål inte huset "normal" verksamhet, så är det ägarens problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.