Jag håller på att renovera en gammal ladugård och funderar på hur jag ska göra med isoleringen. Tänkte luftspalt, vindpapp, isolering, gips. Men undrar hur jag ska göra när jag reglar upp väggarna. Ladugården är byggd med rundvirke och jag vet inte hur jag ska få det tätt vid de stående reglarna. Sätta nya reglar på varje sida av "stolparna" eller isolera direkt mot dem?

Mycket funderande på hur jag ska göra eftersom jag inte vill fästa stommen i ytterpanelen, den dag en fasadbräda ska bytas vill jag inte få med mig hela isoleringen. Bifogar bild på hur väggarna ser ut.
 
  • Gammal ladugårdsvägg med rundvirkesstomme och träreglar, lutande brädor och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

En variant är att bygga nya väggar innanför den gamla konstruktionen. Du lär ha gott om plats för detta. Då blir den befintliga väggen bara en kuliss. Du sparar nog en del tid.
 
  • Gilla
FSTVS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En variant är att bygga nya väggar innanför den gamla konstruktionen. Du lär ha gott om plats för detta. Då blir den befintliga väggen bara en kuliss. Du sparar nog en del tid.
Tack för tipset! Som du skriver kommer det att göra jobbet betydligt enklare – och en decimeter vid varje vägg känns som ett pris jag är villig att betala.
 
Det är en användbar metod särskilt för gamla lador. Osystematiskt byggda och med svårbedömd virkeskvalitet.
 
  • Gilla
FSTVS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.