offlarjon offlarjon skrev:
OK då, ni har övertygad mig :) Kanske sätta av 3-4 dagar för att riva befintligt kök, lägga golv (marmoleum klick), skruva stommar & därefter ta in elektriker/snickare/rörmokare för att få till resten. Om en snickare kostar 500kr/timma x 8 = 4000 - ROT 30% = 2700kr/dag. Det blir nästan två hela hantverkarveckor för de 2100:-/stomme som IKEA/Peab vill ha betalt. Dessutom ska de ha 600kr/vitvara för installation, ca 4000kr för att koppla in diskmaskin/montera blandare & ytterligare 12000kr för rivning av kök + bortforsling av material.
Visserligen skönt att kunna köpa hjälp men inte till vilket pris som helst :)
Jag tycker det är fel ordning. Att riva ett kök går på några dagar men först då ser man vad som krävs för att få raka väggar. Elektriker? Ska ni ha uttag/brytare på andra ställen så medför det ingrepp i väggarna. Rörmokare? Ska det flyttas blandare eller göras om från utanpåliggande till infällt så tar det rätt lång tid.
Som vanligt är det förberedelserna som tar mest tid. El, VVS, väggkonstruktion, gips, bredspackling, mm.
Skåpbyggnad med IKEA-möbler är verkligen den minsta delen. Ett gäng vänner och en fredag kväll så hinner man väldigt mycket. MEN: det krävs en tydlig och kunnig arbetsledare!
Någon som tar 2100 kr för montering av ett skåp är bandit eller i sjukligt behov av Thailandsresor.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Men vad ni gissar, se bifogat vad som ingår i IKEAs installation av kök
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/kundservice/Ingar_i_en_installation_av_kok.pdf
Och vad som inte ingår
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/kundservice/Ingar_inte_i_installation_av_kok.pdf
Och hela beskrivningen med förberedande arbete.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/installationsservice/kok/servicepartner.html

Har själv satt ett IKEA-kök nyligen till dottern i en lägenhet och gjorde allt själv inkl. nytt golv.
Men om man är osäker och inte har lite kunskap om snickeri och verktyg/maskiner, samt att det tar sin tid, kan det bli problem. Visst kan man få upp köket men det ska ju också se bra ut.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men vad ni gissar, se bifogat vad som ingår i IKEAs installation av kök
[länk]
Och vad som inte ingår
[länk]
Och hela beskrivningen med förberedande arbete.
[länk]

Har själv satt ett IKEA-kök nyligen till dottern i en lägenhet och gjorde allt själv inkl. nytt golv.
Men om man är osäker och inte har lite kunskap om snickeri och verktyg/maskiner, samt att det tar sin tid, kan det bli problem. Visst kan man få upp köket men det ska ju också se bra ut.
Vad är det som har gissats? Ingen som sagt emot det som står i dessa dokument?
Men efter att läst detta är det mycket som ingår men mycket som saknas med och för 25000 hos en "vanlig" snickare får man nog lite mer tyvärr(Gissar nu bara)
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Ett tips när du ska montera ihop stommarna:
Skaffa ett par bra arbetsbockar med en stadig skiva på så du kan montera i normal arbetshöjd. Blir väldigt mycket enklare än att krypa omkring på golvet.
Har du möjlighet att låna en dyckertpistol så kan det vara trevligt med.

Jag har ett par ihopfällbara bockar från Jula som tar väldigt liten plats när man inte använder dom.
 
  • Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
Får tacka alla er svarare för fantastiska tips! Det är ju ett ganska rejält projekt att ge sig på så all slags hjälp på vägen tas såklart tacksamt emot. Hursomhelst - kommer att montera stommarna på egen hand efter att golv & rivning är klart. Efter det kommer en god vän med ett förflutet som kökssnickare & hjälper mig med resterande delar. Detta var såklart den allra bästa lösningen i mina ögon! Har inte velat fråga honom tidigare för att inte utnyttja vår vänskap i sammanhanget men då han erbjöd sig självmant var det svårt att tacka nej :). Så med denna expertis med i bilden ska det nog gå hela vägen känns det som + att jag tar in elektriker & plattsättare för att fixa inom sina resp. områden.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
(y)Låter som en bra plan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.