F fredand44 skrev:
Intressant! Men just delay mellan kanalbyte får man ju smått spunk på. Undrar om inte denna delay kan vara en konspiration mot oss som gillar att zappa. ;-)
Vi är nog ett utdöenden släkte, så man tar nog ingen hänsyn till oss.
 
M merbanan skrev:
Högst oventenskaplig test men jag tycker den visar på att utrustningen är kapabel till att routa så snabbt att andra faktorer spelar mera roll. Med denna hårdvara över wifi så får jag ca 250+Mbps. Denna hårdvara är baserad på den SoC som de flesta operatörer i Sverige använder för DSL modem.
Det är även min erfarenhet. Inga problem att nå i princip länkhastigheten i båda riktningarna, och även om man sätter rejäl snurr på sessionshanteringen (såväl mängd som omsättning för att göra det jobbigare för routern) brukar dagens "billiga" burkar orka med mycket.
 
Vi har tv från Telia. Märker inte av någon delay i zappandet. Kör trådat hela vägen fram, boxen startar på några sekunder.
 
A AndersS skrev:
Idag tar en HDTV-sändning väl 10-15Mbit/s av din hastighet. Det finns inga "vanliga" hushåll som har utrustningar som kan routa 1GBit/s eller hantera IP-flöden i de hastigheterna.
Vill påstå att 98% av hushållen klarar sig med 100Mbit/s anslutning och inte märker någon skillnad på en 1Gbit/s då konsumentteknik sätter begränsning, speciellt om man kör trådlöst/wifi. Sedan finns det ett mindre antal konsumenter med lite speciella krav som kanske behöver de högre hastigheterna eller väljer det för att de "finns".
Tar vi fibernivån så installeras troligtvis alla nya anslutningar 1Gbit/s grässnitt men det är för att det är bästa ekonomiska alternativet, billigast.
Flesta datorer från par år bakåt klarar 1Gbit, dock är det svårt få ut det på gamla hedlig hdd (ssd för att få ut 1Gbit tillförlitligt). Routers 1000kr och uppåt klarar 1Gbit i verkligheten (har inte bara 1Gbit portar).


Trådlöst dock kan man räkna att ligga runt 100mbit i bästa fall, högre behöver man dyrare utrustning och är inte något som följer med alla datorer (datorn behöver stöd för flera kanaler för komma högre och bra signal).
 
M merbanan skrev:
Tyvärr är det en egenskap utav mediet och arkitekturen. När man zappar så finns inte strömmen att ta del av från switchen på dirketen utan man måste skicka en förfrågan om kanalen genom nätet. En del operatörer har löst detta genom att alltid strömma ett par kanaler extra som ligger i listan ovanför/under nuvarande kanal.

Min åsikt är att iptv har blivit dåligt realiserat. Tekniken håller men innehållsleverantörer och boxtillverkare gör det till en dålig användarupplevelse. Ska det vara så svårt att knyppla ihop en app för androidtv och appletv? Det finns inte en chans att jag skulle beställa iptv om jag måste ha en box till framme vid tvn.
Telias IP TV verkar vara den som funkar bäst. Resten verkar inte fungera lika bra.
 
B Broken arrow skrev:
Telias IP TV verkar vara den som funkar bäst. Resten verkar inte fungera lika bra.
Var hemma hos en bekant igår som hade Telia, just av den här tråden frågade jag hur deras funkade. Han visade, och delaytiden var obetydligt längre än min parabol.
Han hade motagaren i källaren, och trådlösa boxar till 2st tv.
Så det finns tydligen system som funkar.
 
Mmm ville ha teliaTV då jag har bredbandet från dom. Fick dock svar från Telia att de inte kunde leverera TV till min nod.
Så fick nöja mig med Viasat...
 
Jag upplever inte zappande med Viasat plågsamt segt. Det tar 1-2 sekunder att byta kanal. Däremot känns digitalboxen omodern. Tex måste video on demand laddas hem innan filmen kan startas. Viaplay på datorn eller mobil laddar progressivt.
 
Jag kör Viasat parabol och det är samma känsla där också; långsam start av boxarna och lite seg zappning.
 
Isakare Isakare skrev:
Var hemma hos en bekant igår som hade Telia, just av den här tråden frågade jag hur deras funkade. Han visade, och delaytiden var obetydligt längre än min parabol.
Han hade motagaren i källaren, och trådlösa boxar till 2st tv.
Så det finns tydligen system som funkar.
Ja för mig och många andra verkar ip TV från telia fungera bäst. Fattar inte andra leverantörer satsar på något stabilt och bra. Boxer är t.ex en annan som verkar inte lyckas bra alls. Ger ju fiber dåligt rykte, är ju helt onödigt att slänga med IP TV som fungerar sämre än analoga nätet.
 
hsd
JLyck JLyck skrev:
Vi har tv från Telia. Märker inte av någon delay i zappandet. Kör trådat hela vägen fram, boxen startar på några sekunder.
Vad har Du för box, kör på Telias arrisbox och den är långsam i starten men kanalväxlingarna flyter på snabbt
 
hsd hsd skrev:
Vad har Du för box, kör på Telias arrisbox och den är långsam i starten men kanalväxlingarna flyter på snabbt
Vi har den nya arrisboxen. Fick Telias tv för 2-3veckor sedan. Kan vara det som gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.