A
Hej,

Står eventuellt i begrepp att köpa tomt och bygga hus.

Har läst trådar om huruvida man kan bygga en komplementbyggnad innan själva huvudbyggnaden, men inte riktigt fått klarhet i allt ändå.
Som många skriver så verkar själva byggordningen vara mindre viktig.
Vad som dock är relevant är om byggnaden får tas i bruk innan slutbesked.
Jag tänker mig att bygglovet ska innefatta båda dessa byggnader och det handlar alltså inte om ett Attefallshus.
Interimistiskt slutbesked kan, av det lilla jag förstår i sak, ges i väntan på färdigställande av t.ex. ett extra plan eller kringbyggnader som exempelvis garage.
Men är det nån som vet om det nånsin beviljas åt andra hållet?
Och vad skulle ett interimistiskt slutbesked i så fall kosta?
(Förstår att detta kan variera från kommun till kommun.)

Ponera att vi vill bygga ett garage med en lägenhet ovanpå, som komplement till huvudbyggnaden, och vill färdigställa denna byggnad först för att minimera tiden i dubbla bostäder med hyror, magasinering o.s.v. samt för att kunna ha nära till bygget.

Alla tankar/erfarenheter kring detta mottages med tacksamhet!
 
Redigerat:
Det är inte självklart att det går. Du får förhandla med kommunen. Det eventuella problemet är att du måste ha en huvudbyggnad på tomten för att få bygga en komplementbyggnad. Om du då får bygga garaget med bostadsdel klar först, och sedan aldrig bryr dig om att bygga huvudbyggnaden, så kan det bli bekymmer för kommunen.

Men bara kommunen tror på att du kommer att bygga allt så kan det nog gå.

Det har förekommit att man bosätter sig i en stor husvagn under byggtiden.
 
  • Gilla
AndreasÖrebro
  • Laddar…
Frågan är hur du ska kunna få in ett garage med lgh ovanpå inom reglerna för komplementsbygge...
 
Kan man inte ta med garage och lgh i bygglovet för huset?

Protte
 
  • Gilla
AndreasÖrebro
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inte självklart att det går. Du får förhandla med kommunen. Det eventuella problemet är att du måste ha en huvudbyggnad på tomten för att få bygga en komplementbyggnad. Om du då får bygga garaget med bostadsdel klar först, och sedan aldrig bryr dig om att bygga huvudbyggnaden, så kan det bli bekymmer för kommunen.

Men bara kommunen tror på att du kommer att bygga allt så kan det nog gå.

Det har förekommit att man bosätter sig i en stor husvagn under byggtiden.
Jag brukar hålla med hempularen som har väldigt rationella argument, men inflikar här pga egna erfarenheter/anekdoter/yrkesskador.

Jag har arbetat inom kommuner där vi har sett fall där man fått bygglov för huvudbyggnad med komplementbyggnad som utgjort "gäststuga" inom bygglovet, alternativt med tidsbegränsat bygglov för husvagn/byggbarack. Detta (tyvärr) med den "väldigt sympatiska avsikten" att underlätta för byggherren som kanske annars står med dubbla boendekostnader alternativt redan sålt boendet men bygget dragit ut på tiden. Att avkräva finansiella förhållanden, kreditiv etc ligger inte inom de ramar som bygglovhandläggarna eller inspektörerna ska eller förväntas hantera.

I 4/5 fall har sådant, enligt min erfarenhet, lett till att man tvingas "vräka" (dvs klargöra att boendet är olagligt) familjer från husvagnar, byggbaracker eller "gäststugor" eftersom sådant ofta dyker upp i de tillfälliga nedgångar som uppstår inom fastighetsmarknaden när byggherrarna i en sådan situation oftast inte lyckas få tillräckligt stora lån eller bygga klart inom fem år. Det är aldrig roligt, dyker sällan upp i media, men ger flera års eftersläpningar. Istället så bränner sånt ut flertalet bygglovhandläggare som väljer att göra något enklare, som att gå över till att sälja försäkringar, bli mäklare eller rita hus åt byggbolag.

Så i de kommuner jag har jobbat i så säger man helt enkelt nej till att bosätta sig i en husvagn eller gäststuga under byggtiden. Sen finns det svartbyggen, och där gör det ännu mer ont att "vräka" eftersom många flyttar in i god tro utan att ha varit inblandade i bygglovprocessen.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade sålt vårt tidigare hus. Hyrde först ett radhus, sedan en sommarstuga. Dddz_et blev ett glapp mellan maj-december. Då köpte vi en husvagn och bodde på tomten under tiden huset byggdes.

Frågade inte ens efter bygglov eftersom husvagnen endast skulle stå där tillfälligt. Mycket smidigt. Hade tom kopplat in en wc I en liten bod bredvid och en gammal duschkabin sattes tak över och en liten vägg så man kunde duscha. Hade tom tvättmaskin i den lilla Boden. Sålde sedan husvagnen för samma pris vi gett för den.

Lite äventyrsanda, men det fick bra. Och det var roligt att följa byggarna på nära håll. Och vi hjälpte till med diverse saker såsom att städa utanför, dra ut spik på brädor, åka till till tippen, bjuda på kaffe och en del luncher. Hämta diverse saken på sågen och byggvaruhus.
Hade komnunfolk ganska ofta där, både från Miljö och hälsa och från byggnadskontoret och Ingen slängde en blick husvagnen.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det blev ett glapp mellan maj-december. Då köpte vi en husvagn och bodde på tomten under tiden huset byggdes.
Jag tänkte genast något i samma linje.
När vi köpte tomt för 10 år sedan köpte vi också en gammal, men fullt fungerande husvagn för 10.000 kr och ställde på tomten.
Mest för att markera att den var tagen i anspråk, och för att ha någonstans att fika och träffas.
Vagnen fick namnet Kafé Gårdsskräppan :)
 
Hmm, intressant tråd. De flesta av mina grannar bygger ett 40m2 garage med ovanvåning först enligt bygglovet (dessa finns med i detaljplanen) och sedan bygger de huset. Så detta skulle alltså vara olagligt? Då bryter de flesta av mina grannar mot lagen när de bygger. En aspekt i vårt område är dock att det finns små sommarstugor på tomterna som rivs innan bygget av huset det kanske påverkar att man kan bygga garaget först?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, intressant tråd. De flesta av mina grannar bygger ett 40m2 garage med ovanvåning först enligt bygglovet (dessa finns med i detaljplanen) och sedan bygger de huset. Så detta skulle alltså vara olagligt? Då bryter de flesta av mina grannar mot lagen när de bygger. En aspekt i vårt område är dock att det finns små sommarstugor på tomterna som rivs innan bygget av huset det kanske påverkar att man kan bygga garaget först?
Ja. Då har du en huvudbyggnad. Hade själv samma situation. Hade ett ruckel var fallfärdigt på tomten. Då kunde jag ställa upp en 20ft container som "friggebod" under byggtiden.
 
R Robert-san01 skrev:
Ja. Då har du en huvudbyggnad. Hade själv samma situation. Hade ett ruckel var fallfärdigt på tomten. Då kunde jag ställa upp en 20ft container som "friggebod" under byggtiden.
Känns ju inte som att det innebär någon skillnad annat än på papperet...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Känns ju inte som att det innebär någon skillnad annat än på papperet...
Skillnaden är att inspektörerna kan följa lagen. Det underlättar mycket i alla led.
 
Vi byggde garaget med gästrum först, hade inget permanent kök och enligt kommunen gick det då bra att familjen ”bodde”där under kortare period eftersom man då ansåg att det inte var ämnat för permanent boende. Vilket det inte var heller för vi hade inget kök. Fast inget som hade hindrat att vi bygger ett sen...
 
A
Tack för alla svar hittills!
Kul att läsa om olika erfarenheter, både från ”kommunsida” och som byggherre.

Precis som ni listat ut så var tanken, i vårt fall, att komplementbyggnaden ska finnas med på bygglovet.
Den stora frågan är alltså om det skulle vara möjligt att få börja använda den redan innan huvudbyggnaden står färdig.
Förstår att en del kanske gör så ändå, men jag känner spontant att det inte känns som nåt som vi vill göra. Känns som upplagt för problem om saker och ting inte går enligt planerna. T.ex. blir det antagligen omöjligt att försäkra både lösöre och byggnad, i väntan på slutbesked.


Tack, som sagt, för alla svar hittills! Ser fram emot ännu fler tankar och erfarenheter!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, intressant tråd. De flesta av mina grannar bygger ett 40m2 garage med ovanvåning först enligt bygglovet (dessa finns med i detaljplanen) och sedan bygger de huset. Så detta skulle alltså vara olagligt? Då bryter de flesta av mina grannar mot lagen när de bygger. En aspekt i vårt område är dock att det finns små sommarstugor på tomterna som rivs innan bygget av huset det kanske påverkar att man kan bygga garaget först?
Det går att söka bygglov för två bostäder i samma fastighet. Man får då lov att färdigställa ena bostaden och flytta in i den innan man påbörjar den andra.

Sen om den aktuella kommunen godkänner det är en annan femma. Men de flesta kommuner vill att bostadsbyggandet skall öka och att småbostäder ovanpå garage och liknande skall bli vanligare och är i regel positiva till det.
 
  • Gilla
AndreasÖrebro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.