Hur gör man bäst tätskiktet?

Hittar inte just det i forumtrådar.

1) Man ska inte ha ångplast bakom gips, eller hur? I väggar och tak?
2) Hur får man det tätt i taket? Om bara färg hur anslutér man färgenmot tätskikt på väggarna?

///D
 
Ångplast borde funka beroende på hur resten av konstruktionen ser ut. Vad ska det vara för ytskikt?
 
Kakel och klinker som ytskickt. Så man ska köra:
Vägg: Isolering-> Ångplast-> Gips->gummimassa->kakel?
Tak: Isolering-> Ångplast-> Gips->våtrumsfärg?
 
Nej, då blir det dubbla tätskikt där fukten kan stängas inne. Använd en ångbroms som inte är helt tät i så fall. Iallafall i väggen. I taket hade jag valt att måla med en oljefärg som kan andas istället
 
Dubbla tätskikt borde ju inte vara bra, därav min orginalfråga. Jag tror inte så mycket på hus som "andas", jag vill inte ha fukt alls i isolering och träväggarna. Givetvis ska fukt kunna ventileras utåt till kallsida, men inte släppa sin från varm sida.

Så då återstår frågan:
Vägg: Isolering-> Ångbroms (eller inget?)-> Gips-> gummimassa->kakel?
Tak: Isolering-> Ångbroms (eller inget?)> Gips-> våtrumsfärg då. Oljefärg kan säkert vara tät nog, men jag vill absolut inte ha badrumsfukt som går in i väggen/taket.

Om jag väljer denna lösning då undrar jag hur jag får det tätt mellan gummimassa och takfärgen. Det lär bli en skarv där som släpper in badrumsfukt in i träkonstruktionen i väggen.
 
Fukt får du inte i väggarna iom tätskiktet. Sen måste du ju ha en fungerande undertrycksventilation, så risken att några skadliga mängder fukt kommer ut i träkonstruktionen är minimal.
 
Jag tänker på att tätskiktet inte fortsätter över hela rummet, det blir en skarv mellan det och takets färg. Men dete kanske är så lite att det inte spelar någon roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.