Vi har köpt en tomt på ca 2800kvm. Tomten är långsmal. Huset är beställt och garaget är även det bestämt. Nu vet vi inte har vi ska placera hus och garage. Skulle behöva råd och tips.

Bifogar två bilder.

Kruxet är ju att garaget kommer skymma ca 3,4 m av huset. Vilket inte gör så mycket. OM det inte vore för att det är köksfönstret det skymmer. På andra sidan har vi sovrum, vore bättre om garaget skymde sovrummen. Så då funderar vi på att spegelvända huset. Men då kommer nästa problem, spegelvändes vi huset får vi groventre på andra kortsidan, alltså bort från garaget. Känns ju mer praktiskt att ha groventre på samma sida som garaget..

Hue hade ni placerat hus och garage på denna tomt?

(De mått som är; huset är 14,4 m. Garaget kommer bli 8,4 m brett. Tomten är 29 m bred)
 
  • Tomtkarta som visar en tomts layout med markerade positioner för ett planerat hus och garage samt olika måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över en långsmal tomt med utplacerade hus- och garageteckningar, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Står det i detaljplanen att garaget måste placeras 4 meter från tomtgränsen?
Det är ju rätt vanligt att de kan placeras 1 meter ifrån.
 
Det är mycket viktigare att tänka på väderstrecken när man placerar hus på en tomt, än om något fönster skyms. Den placering som syns på kartan, där garaget ligger nordöst om boningshuset och närmare gatan, verkar ytligt sett ganska optimal. En mer precis diskussion om denna fråga kräver att vi ffår se planlösningarna också. Annars blir det oinitierat.
 
  • Gilla
Caroline_lu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Står det i detaljplanen att garaget måste placeras 4 meter från tomtgränsen?
Det är ju rätt vanligt att de kan placeras 1 meter ifrån.

Detaljplan finns inte. Så ska vi ha närmre tomtgränsen krävs väl bara att vi får grannarnas medgivande. Tanken är att vi skall kunna köra traktorn till baksidan där mellan tomtgräns och garage. Därav placeringen på garaget från tomtgräns..
 
Här är planlösning på huset
 
  • Ritning av en planlösning för ett hus med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, och klädförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösningen är i grunden ganska bra. Sovavdelningen är samlad i anslutningen till badrummet och bildar en privat del av huset. Vardagsrummet ligger åt sydväst och möjliggör uteplats med kvällssol. Det är lite märkligt att det inte finns några fönster åt söder förstås. Periodvis kommer det att kännas ganska mörkt inomhus. Ett fönster/fönsterdörr mitt på gaveln skulle kunna lösa det problemet på följande sätt:
Ritning av husplanlösning med sovrum, vardagsrum/kök, pil visar förslag på nytt ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda pilen markerar ljusinsläppet.

Jag tycker inte det finns anledning att flytta bostadshuset. Garaget skulle helst ligga närmare tomtgränsen, så det blev en tydligare gårdsplan framför köket. Alternativt kan garaget flyttas åt nordväst så det ligger närmare den andra tomtgränsen, men det är ett sämre alternativ.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Planlösningen är i grunden ganska bra. Sovavdelningen är samlad i anslutningen till badrummet och bildar en privat del av huset. Vardagsrummet ligger åt sydväst och möjliggör uteplats med kvällssol. Det är lite märkligt att det inte finns några fönster åt söder förstås. Periodvis kommer det att kännas ganska mörkt inomhus. Ett fönster/fönsterdörr mitt på gaveln skulle kunna lösa det problemet på följande sätt:
[bild]
Den röda pilen markerar ljusinsläppet.

Jag tycker inte det finns anledning att flytta bostadshuset. Garaget skulle helst ligga närmare tomtgränsen, så det blev en tydligare gårdsplan framför köket. Alternativt kan garaget flyttas åt nordväst så det ligger närmare den andra tomtgränsen, men det är ett sämre alternativ.

Vad som inte finns med på ritningen är att vi kommer ha ett fönster i köket på kortsidan, alltså bara en bit från där du markerat ut en alternativ fönsterdörr

Bättre att ha huset vänt så här eller vad tror du om spegelvänd planlösning? Med groventre och kök i andra änden. Eller blir det sämre?
 
Går det inte att placera garaget på andra sidan av tomten? Så skymmer inte det tomten lika mycket. Antingen behåll uppfarten där den är, flytta garaget till 1m från tomtgräns, kanske också flytta garaget närmare infartsväg (5m?) och infart i garaget på långsidan. Eller flytta garage och uppfart till andra sidan tomten.
 
BirgitS
C Caroline_lu skrev:
Så ska vi ha närmre tomtgränsen krävs väl bara att vi får grannarnas medgivande.
Utan grannars medgivande brukar det vara 4,5 meter som gäller.

Eftersom ni har fler fönster mot infarten i köket kan jag inte se att det kommer att bli något problem att garaget skymmer ett av köksfönstren. För garaget skymmer väl inte hela dubbelfönstret vid matplatsen?
Ni får nog själva avgöra vad som är viktigast, att ha fri utsikt i köket och att traktorn får köra runt garaget eller tvärtom. Mest praktiskt är det nog att ha garaget och groventrén på samma sida och det är även bättre att ha sovrummen mot norr än mot söder, även om nu två av dem får in västersolen och blir uppvärmda på sommarkvällarna. Med huset så långt in på tomten (25 m?) blir det just ingen insyn i mellanstora sovrummet ändå. Det blir mycket att skotta med garage och hus så långt in.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
C Caroline_lu skrev:
Bättre att ha huset vänt så här eller vad tror du om spegelvänd planlösning?
Nej, jag tror inte på en spegelvändning. Nu är de flesta utrymmena rätt orienterade. Visserligen känns tvättstugan lite malplacerad, men jag kan inte se ett annat läge som inte fördärvar mer. Samlingen av sovrum och bad är mycket bra, även med hänsyn till orienteringen. Håll fast vid den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Går det inte att placera garaget på andra sidan av tomten? Så skymmer inte det tomten lika mycket. Antingen behåll uppfarten där den är, flytta garaget till 1m från tomtgräns, kanske också flytta garaget närmare infartsväg (5m?) och infart i garaget på långsidan. Eller flytta garage och uppfart till andra sidan tomten.
Lägger in min snygga bild för att förklara hur jag menade. :)

Skiss av en person som håller en låda vid en byggarbetsplats.
 
Shakula Shakula skrev:
Lägger in min snygga bild för att förklara hur jag menade. :)

[bild]

Tanken var först den! Men eftersom att garaget kommer vara 9,4 meter så kommer det skymma ännu mer av huset vilket inte känns som ett ännu sämre alternativ
 
Tänkt om nu, och sista alternativet är nog kanske ändå ett bra alternativ. Så ställer man portarna på den längre sidan av garaget i stället. Så blir garaget 9,6 m brett och 8,4 m långt.

Vad tror ni om detta?
 
  • Handritad skiss av ett garage med angivna mått och placering av portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det blir nog ganska bra i och med vridningen av garageportarna. Det blir en ganska trevlig gårdsbildning.
 
BirgitS
Fast nu blev det mycket tomt på norrsidan av huset och väldigt lite i sydost för en uteplats med morgonsol (frukost).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.