Vi har funderat på att lägga golvvärmefolie under antingen plastmatta av hög kvalite't eller laminatgolv.
Det är ordentligt isolerat i bjälklaget (200 mm isolering) och 22 mm golvspånskivor.
Är det något man skall tänka på som eventuellt kan vara ett problem?
Avbrända anslutningar har jag läst om.
Spelar det någon roll om det är 230V eller 48V.
Effektmässigt och då även värmen måste ju vara densamma, eller?
Rummet är ca: 36 m² men vi ser ingen anledning att lägga golvvärme helt ut till väggarna.
Om vi lägger ut ca: 25 m² så får vi värme där vi sitter eller går.
Uppvärmningen är normalt via ventilationen men går att justera så att golvvärmen kompletterar.
25 m² x 80W/m² = 2000W borde klara uppvärmning av rummet.
Värmen kommer då att spridas via ventilationen då vi har ett FTX-aggregat som värmeväxlare.
Är det något som kan ställa till det?
 
Jag får förmoda att du är elektriker eftersom detta krävs för att lägga dessa värmefolier.
Nästa detalj är, att det ser busenkelt ut att lägga dessa folier men som icke van elektriker som lägger dessa folier med jämna mellanrum, så är det inte riktigt så enkelt som det ser ut.

Själva har vi lagt Ebecos värmefolie, kablarna och klämmorna måste ligga lite nedsänkta för att inte komma i kläm, så då får man fräsa spår i underliggande golv (trä eller betong) sammankopplingen med kablarna och medföljande klämmor ska göras med Ebecos egen klämtång (ingår inte i foliepaketet och kostar ca 500kr) då det ska klämmas ihop exakt rätt och med rätt tryck,
man måste ohmmäta hela tiden alla kopplingar, själva avkännaren som ska ligga en bit ut under golvet måste det också fräsas ut spår för.

All denna koppling måste göras av en elektriker som skriver under ett papper på detta för att alla deras garantier ska gälla och jag förmodar att så är fallet oavsett märke på värmefolien, men allt detta kanske du redan kände till.

Jag förstår inte heller vitsen med att snåla med folien om du ändå ska lägga detta, det enda ställen man kan räkna bort och inte lägga på, är där t.ex som vi i sovrummet, har en garderob eller man har fasta skåp eller kyl o frys, kamin eller likn.
För så som ni möblerar eller rumsterar runt i huset kanske inte nästkommande ägare gör och denne person skulle nog tycka det var konstigt att lägga värme på bara en viss del av golvet, jag vill iaf ha varmt på hela mitt golv.

Gå gärna in på Ebecos sida och läs lite om deras folie, men som sagt, det är grymt jobbigare än vad det ser ut.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Person arbetar med installation av värmegolv i ett tomt rum med synliga verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med påbörjat golvjobb och en person som gör ett seger- eller fredstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt ljust trägolv i ett rum med fönster och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några bilder från vårat golvjobb
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
Någon elektriker går inte att få tag på före hösten så vi frågade vår systerson som har behörighet men jobbar i Norge. Han skall följa jobbet via FaceTime och titta hit under helgerna för att kontrollera och mäta så allt är riktigt gjort.
Det är svårt att få tag i yrkesfolk överhuvudtaget till mindre jobb.
 
Det här med att kombinera med luftvärme, misstänker jag är en komplicerad sak.

Om du inte får rätt balans på systemet, så kommer antingen golvet att aldrig vara igång, termostaten stänger av det, och all uppvärmning kommer via luftvärmen, eller så blir det tvärtom, varvid kanske resten av huset inte heller får luftvärme.

Driftskostnaden för den här direktverkande golvvärmen är sannolikt hög jämfört med din luftvärme, som jag antar har någon värmepump inblandad?

För att få det rätt tror jag du bör koppla in ett proffs.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det här med att kombinera med luftvärme, misstänker jag är en komplicerad sak.

Om du inte får rätt balans på systemet, så kommer antingen golvet att aldrig vara igång, termostaten stänger av det, och all uppvärmning kommer via luftvärmen, eller så blir det tvärtom, varvid kanske resten av huset inte heller får luftvärme.

Driftskostnaden för den här direktverkande golvvärmen är sannolikt hög jämfört med din luftvärme, som jag antar har någon värmepump inblandad?

För att få det rätt tror jag du bör koppla in ett proffs.
Rummet används enbart kvällstid så en timer styr när golvvärmen slår på är det tänkt.
Det har varit heltäckningsmatta och skall nu bli vinyl klickgolv som känns ordentligt kallt om man sitter en stund.
Mycket av värmen kommer tillbaka genom en värmeväxlare men luft/luft står för grundvärmen. Vi har det relativt kallt i huset. 18-19° och 16° i sovrummen.
 
Wide Glide Wide Glide skrev:
Någon elektriker går inte att få tag på före hösten så vi frågade vår systerson som har behörighet men jobbar i Norge. Han skall följa jobbet via FaceTime och titta hit under helgerna för att kontrollera och mäta så allt är riktigt gjort.
Det är svårt att få tag i yrkesfolk överhuvudtaget till mindre jobb.

Kan hålla med där, svårt att få yrkesfolk att vilja ta småjobb och det tycker jag är jättetråkigt.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Wide Glide Wide Glide skrev:
Rummet används enbart kvällstid så en timer styr när golvvärmen slår på är det tänkt.
Det har varit heltäckningsmatta och skall nu bli vinyl klickgolv som känns ordentligt kallt om man sitter en stund.
Mycket av värmen kommer tillbaka genom en värmeväxlare men luft/luft står för grundvärmen. Vi har det relativt kallt i huset. 18-19° och 16° i sovrummen.

Vi har lagt Ebecos folie på 3 golv i stugan och har satt dessa på 20 grader vilket känns skönt att gå på men inte övervarmt, sedan är det även tillyxat med luft/luftpump, kamin och det finns även element.
Element och pump styrs ju av luftens temt vilket också är inställt på 20 grader och golvet styrs av en avkännare i golvet.
Golvvärmen kan även styras via timerinställning.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.