Fick i dagarna en offert på borrning av bergvärme, installation och köp av NIBE Fighter 1225-12.
140 000 efter ROT för ett hus på 160 kvm. Bara några meter till berg.

Utöver detta fick vi pris på konvertering från el till vattenburen värme.
Installation av NIBE shunt, 10 st Thermopaneler, 10 termostater. 84 000 kr efter ROT.

Dessutom ska vi få en borrad vattenbrunn inkopplad och klar för 60 000 kr efter ROT.

Vi funderar om just bergvärmen kändes lite hög i priset men framför allt konverteringen, den trodde jag skulle hamna närmare halva priset.

Vad säger ni här ute?
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853122
Pris på pump sen får du räkna med borrning som mest troligt blir lite längre än vattenbrunnen och installation av pumpen med rör och el så ditt pris är inte jättemycket i överkant.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tycker konverteringen låter rimlig. En bekant fick ner en offert till 320 e rot på bergvärme och konvertering (13 element, redan köpta).
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tycker antalet nya vattenburna radiatorer, 10 st till 160 kvm, låter lite för en god värmespridning. Hur många el-radiatorer finns det i huset idag?
 
J Josth skrev:
Tycker antalet nya vattenburna radiatorer, 10 st till 160 kvm, låter lite för en god värmespridning. Hur många el-radiatorer finns det i huset idag?
Nuvarande huset har 10 st. Tillbyggnaden får golvvärme.
 
Du kan strunta i shunt och termostater det bör inte användas mot en vp direkt kopplad mot rad systemet vilket jag antar att det rör sig om i ditt fall.
 
Hur vet jag hur många element jag ska ha efter att vi konvertera till vatten ? Idag har jag lätt 20 "brödrostar"

Blir det dyrt med många meter foderrör från borrhål till garaget ?
 
Fodderröret går från markytan ner till berget, inte från borrhålet till garaget.
 
Termostater vill man ha i de utrymmen som inte är i direkt anslutning till pumpens temperatur givare. Ventiler behöver man för att justera in flödet. Så det är inget att spara på.
 
Nja, det räcker med termostater i de rum som ligger långt bort från innegivaren och där det kan ske temperaturhöjning av solinstrålning eller annan värmekälla.

Men termostater är ingen stor post i offerten. När vi konverterade för 10 år sen låg snittpriset /radiator på ca 6000 kr. Så att den ligger på 8400 i TS offert är inte helt orimligt men kanske lite högt. Hälften är en utopi. Men som alltid ska man ta in flera offerter. Just när det gäller konvertering är det viktigt att de gör det snyggt eftersom det är svårt att dölja rören i efterhand. Det kan vara värt extra när man jämför priser.

Eftersom TS ska ha både radiatorer och golvvärme behövs en extra shuntgrupp om det ska bli bra. Visst går det att koppla in det utan men separat och integrerad styrning med resterande styrning är en no-brainer i detta fallet.

Kostnaden för bergvärmen i sig tycker jag inte låter onormalt hög.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Om det är aktuellt med termostater överallt skulle jag valt att koppla vp mot en arbetstank. Hur vet du att ts ska ha golvvärme ?
 
Inlägg 5
 
Ventiler ska det vara oavsett.

Antagligen vet mexitegel det för att TS har skrivit det.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Inlägg 5
Där ser man tyckte jag läste så noga.
 
Konverteringen är inget du kan göra själv? Det är inte speciellt svårt.
Hur ser huset ut? Källare? Flera plan?
Jag hade förmodligen installera arbetstank också så man kan köra ett komplett system med termostater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.