Hej,

ska sätta upp en vägg av dekorsten men funderar på hur jag ska sätta vägguttaget. Såga ut ett fyrkantigt hål för uttaget eller sätta en en förhöjning så att det kommer utanpå? Hur har/hade ni gjort?

Mina tanke är att det döljs och blir snyggare om man sågar ut ett hål, Stickkontakten kan man sätt in ändå.

Den andra frågan är, har idag tagit bort tapeterna (på gips) där stenen ska sitta men kvar är skiktningen från tapeten. Bygghandlaren sa att detta var ok, stenen kommer sitta. Finns det ingen risk med detta? Kommer givetvis försöka slipa bort så mycket ludd som möjligt o prima.
 
S
Ett hål som stämmer med vägguttagets storlek går bra , annars måste uttaget flytta ut , lite mer pyssel med det .
Hur tjock är dekorväggen ca 3 cm , då letar du upp reglarna och murar upp väggen och på jämna mellanrum sätter du en rostfri skruv i reglarna ut i fogen , blir en ankring av den , hur många är upp till ditt samvete , flera bättre än färre
Då kommer inte dekoren inte att kunna luta utåt om den mot förmodan inte biter i väggen
Så gör man med ankring av fasadtegel mot träväggar
 
S
OK en fuskis då , kan vara snyggt det med , angående skruven så går det inte på den typen
då det måste vara ca 3 cm tjock med fogar , dom du länkar till är tunna och inga fogar .
Är det enkelgips , normalt med kakel eller dekor så har man dubbelgips , i dit fall kanske en rotgips 6 mm skruvas och med lite lim mot befintlig skiva som förstärkning av underlaget
Att sätta dekoren , då ska du ha ett lim som biter bra på underlaget , det blir inte mycket bakom , en fix är svår att smörja i så tunna lager , PL 400 ( lite dyrt ) eller annat lim som bres ut tunt går bra ha
En primer på först så biter det bättre , då suger inte gipsen så hårt utan det limmar bättre
 
Jag tror inte det blir väldigt snyggt med ett hål i dekorsten för uttaget.
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
Vill nog säga tvärt emot @skutten11 tycker nog att det skulle se ganska slarvigt ut att fälla in ett uttag så
 
Jag hade nog som du är inne på monterat en utanpåliggande ram för vägguttag ovanpå den befintliga infällda dosan för att sedan kapa dekorstenskivan snyggt runt den.

Annars funkar det med vanliga förhöjningsringar också?
Vit förhöjningsring för vägguttag på en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns i olika storlekar, du får ju välja en som matchar med dekorstenen.
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
S
Är mycket väl medveten om vad som finns när det gäller ev utflyttning av vägguttag och hade nog förslagit ett annat sätt .
Men nu är denna dekorsten inte slät utan är i olika höjder på , så vad är bäst , låta vägguttaget sitta en bit in eller att flytta ut det , med på följd att ramen inte ligger an plant , utan det blir glipor som inte ser bra ut
Så att välja mellan pest eller kolera i det här fallet så är det TS som avgör
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
S
ANNIL ANNIL skrev:
Tack för svaret skutten11!

Jag gör hål för uttaget.

Dessa stenar är införskaffade:
[länk]

Så här är inga fogar.... eller vad tänkte du med skruven.

Köpte fix till enligt rek. Men läser man beskrivningen i länken pratas det om lim?! Erfarenhet?
Det med att det inte är en fog som ska vara , gör att det kommer att bli lte tufft att sätta dom
Du måste se till att det första skiftet kommer i absolut våg , det behövs inte mycket för att det ska dra iväg , du kan inte justera det minsta om det är på väg åt något håll .
När du limmar så sätt limmet på plattan och ha fritt ut till kanterna runt om ca 1 cm så kan det inte komma lim mellan plattorna och göra så det skevar
Det är tiondelar som skilja och det bygger på , så i slutändan kan det bli mycket .
Ett tips , sätt första skiftet i våg och låt det brinna över natt , så finns en botten att stå på som är stadig och inte skevar till sig
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
Jag kommer nog gå lite mot strömmen o fälla in uttaget. Pratade igen med säljaren o fix var det som gäller.

Skickar bilder när det e uppe så ni kan hissa eller dissa
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Det med att det inte är en fog som ska vara , gör att det kommer att bli lte tufft att sätta dom
Du måste se till att det första skiftet kommer i absolut våg , det behövs inte mycket för att det ska dra iväg , du kan inte justera det minsta om det är på väg åt något håll .
När du limmar så sätt limmet på plattan och ha fritt ut till kanterna runt om ca 1 cm så kan det inte komma lim mellan plattorna och göra så det skevar
Det är tiondelar som skilja och det bygger på , så i slutändan kan det bli mycket .
Ett tips , sätt första skiftet i våg och låt det brinna över natt , så finns en botten att stå på som är stadig och inte skevar till sig
Kommer sätta stenen mot golvet som e i lod
 
S
ANNIL ANNIL skrev:
Jag kommer nog gå lite mot strömmen o fälla in uttaget. Pratade igen med säljaren o fix var det som gäller.

Skickar bilder när det e uppe så ni kan hissa eller dissa
Tunt lager fix då , det bygger lite , annars kanske du inte får det jämnt mot nästa platta , eftersom det är en plan yta att sätta på
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
Så blev resultatet
 
  • Renoverad vägg med stenimitation och inbyggd belysning bredvid en öppen spis med ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
APGF och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.