Graf och diagram som visar hög förekomst av mögel och fuktskadeorganismer i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan
Jag letar efter någon som arbetar med/har erfarenhet av mögel och sjuka hus.
Har själv skickat efter prov för att kunna få DNA-analys på mögelförekomst utifrån topsprov i damm.
Analysen visade på mycket hög förekomst, och nu söker jag hjälp för att kunna sätta mig in i ämnet.
Bor i hyresrätt och fuktmätning med fuktmätare visade inte på någon fukt.
Finns ulliserik aktiv i forumet? Skulle uppskatta om jag kunde få kontakt.


 
Vad säger hyresvärden?
Hyresvärde skall åtgärda dessa problem.
 
BirgitS
Har man problem med hyresvärden är det väl bra att vända sig till hyresgästföreningen.
 
Hyresvärden nekade ta prov, då ngn risk för mögel verkade obefintlig i deras ögon.
Det var först efter egen provtagning och anmälan om brist, via hyresgästföreningen, Som hyresvärden kom och gjorde fuktmätning. Det visade inte på fukt.
Är du insatt i detta?
 
Då vet du att problemet inte beror på en pågående fuktskada. Var någonstans har proven gjorts?
 
B Byggdjuret skrev:
Vad säger hyresvärden?
Hyresvärde skall åtgärda dessa problem.
B Byggdjuret skrev:
Då vet du att problemet inte beror på en pågående fuktskada. Var någonstans har proven gjorts?
provet är taget i en bokhylla, i mitt vardagsrum.
 
Bokhylla mot yttervägg? Kall yttervägg? Vilken typ av ventilation har byggnaden?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bokhylla mot yttervägg? Kall yttervägg? Vilken typ av ventilation har byggnaden?
Nej, vid innervägg.
Hej, jag vill gärna hitta ngn som kan hjälpa mig förstå provsvaret. Som kan slussa mig vidare eller som kan Detta själv.
Kan du detta?
 
Nej, jag kan inget om prov. Dock måste mögel ha värme och fukt för att gro, alltså bör ventilationen vara dålig i ert fall och bör åtgärdas. Om det inte är en fuktskada från tex en grannes badrum eller ert badrum som kryper via golv och vidare till väggar. Finns bilder?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, jag kan inget om prov. Dock måste mögel ha värme och fukt för att gro, alltså bör ventilationen vara dålig i ert fall och bör åtgärdas. Om det inte är en fuktskada från tex en grannes badrum eller ert badrum som kryper via golv och vidare till väggar. Finns bilder?
Inga bilder, nej.
Misstänker att möglet på ngt vis har med byggnaden att göra. En lägenhet på bottenvåningen har rivits ur totalt. Stått så sedan snart ett år.
Luftprover ska nu tas i min lägenhet. Jag är mest ute efter att få kontakt med ngn som kan berätta vad jag utsätter mig för. Risk eller inte att bo kvar under tiden.
 
Kanske hyresnämnden kan hjälpa dig att slussa dig vidare till någon kunnig?
Annars kan du väl kontakta företaget som gjorde analysen för att få reda på om dessa mängder är särskilt hälsofarliga.
 
  • Gilla
miawik
  • Laddar…
Som sagt, kontakta företaget som tagit provet så kan de säga vad de tror. De borde veta.
Med luft provet så får du veta vad du andas in för partiklar.

Men jag funderar ett prov har tagits på din bokhylla? Hur vet du att det inte är bokhyllan som är problemet?
Har du tagit prov på vägg eller golv?
Hyresvärden kommer annars att påpeka att problemet är din bokhylla, även om det inte är så. Förbered dig för att du kommer behöva dra detta till hyresnämnden.

Som jag förstår när jag tittar på den bifogade bilden, så misstänker de fuktskada.
Det borde kunna gå att hitta synliga spår efter om man anstränger sig. När de tar luft prov kolla ventilationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
miawik
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Kanske hyresnämnden kan hjälpa dig att slussa dig vidare till någon kunnig?
Annars kan du väl kontakta företaget som gjorde analysen för att få reda på om dessa mängder är särskilt hälsofarliga.
Ja, anoZonas som provet har analyserats hos, rekommenderar mig att flytta ut pga hälsofarliga halter. Men eftersom hyresvärd och fuktsanerings företaget inte vill uttala sig huruvida det är ohälsosamt att vistas i lägenheten, vill jag ha hjälp o råd av ngn mer...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.