Jag har en Husqvarna/Electrolux cardinal interiör som slår ut husets jordfelsbrytare efter ca 40 min. Har nån annan haft samma problem?? Kan det vara nåt överhettningsskydd det är fel på???
 
Hej. Betvivlar stark att öhs gör så att jordfelsbrytare löser.
Enklaste sättet att börja är att kolla i vilket steg den löser. Du säger efter 40 minuter. Vad är det diskmaskinen gör då?
Är det vid första tömningen? Isådanafall mer troligt avloppspumpen.
Eller är det mitt i huvudtvätten så kan man anta att det blir läckström från värmepatronen alt elementen.
Mitt tips är att börja där.
Fungerar avloppspumpen om du kör enbart tömning? Isådanafall kan du nog utesluta den.
Är pumpmotorn väldigt varm efter detta?
 
Om du öppnar lite plåtar och ser om det sprutar vatten någonstans, där det inte skall vara vatten, så tror jag det kan vara ett bra första steg. Om det kommer vatten på någon elektronik så löser jfb med stor sannolikhet.

Annars, om man skall leta komponentfel, så är troligen värmaren en stark kandidat. Den skule i så fall behöva kontrollmätas med en isolationstestare.

Min rätt begränsade erfarenhet av fel på diskmaskiner är att olika vattenläckor är 10ggr vanligare än elfel. Därav att jag gissar på att vatten sprutar mot något olämpligt ställe i maskinen. Det har också fördelen att oftast vara lätt att laga.
 
Vatten läckor på diskmaskiner är väldigt vanliga dock finns det en överfyllnads flottör på bottenplattan som borde starta vid eventuellt läckage. Så att avloppspumpen går konstant samt maskinen ej går att starta. Det mesta utav elektroniken styrelektronik mm sitter i luckan och inte under maskinen. Man skall självklart inte utesluta läckage. Men man skall ha en enorm otur att en mini läcka träffar en komponent utan att det läcker tillräckligt mycket så att flottören ej slår till..
 
A
Det är som #hempularen skriver
En liten vattenläcka som når någon oisolerad el.
Om du skriver vad den har för pnc kan jag nog gissa var den läcker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.