C Carl-Jo-han skrev:
Aldrig. Tycker att det är det vidrigaste som finns. Dessutom har det fungerat utan i 5 år, tror inte att det är avsaknaden av en låda som ställer till det.
Nä jag håller med övriga, en kattlåda blir inte vidrigare än hur man sköter den. Håller man efter och ser till att det alltid finns fräsch sand i den så funkar det bra. Det är nog aldrig försent att ställa fram en låda för en katt att använda, det finns nog inbyggt i de små liven att utföra sina behov i dem.
 
MultiMan
Att ha katt utan att ha kattlåda är djurplågeri i mina ögon. Det är oerhört viktigt och naturligt för katter att kunna gräva ner det de gör. Om katten inte kan urinera när den vill kan njurarna fara illa och det är redan ett problem med köttätande katter i vanliga fall.

Jag har och har haft hand om mer än 20 katter under 25 år och de enda gångerna en katt regelbundet gör på fel ställe inomhus är om den blir fysiskt eller psykiskt sjuk, där det senare är klart vanligaste anledningen. Kan vara för många flyttar, ny stressfaktor i hemmet eller något annat.

Köp riktiga och rejäla kattställningar (Zooplus har enormt sortiment) så minskar risken för möbelklös drastiskt och hos mig händer det i stort sett inte längre sedan jag lärde känna kattens behov bättre och anpassade inomhusmiljön.

Men som sagt, börja med det självklara: en kattlåda. Everclean extra strength med aktivt kol utan doft gillar jag bäst men är dyr. Zooplus egen Tigerino Canada är annars både bra och prisvärd.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det är förändringen med möbelinköp.

Våran katt var rätt ung när vi började bygga om. Han hade då alltid gått på låda inne, eller talat om när han vill ut.

Just när jag hade lagt vattenburen golvvärme i köksgolvet och provtryckte slingan. Så upptäckte jag att det var blött i isoleringen under slingan. Men den hade inte tappat tryck. Efter lite kontroller visade det sig att katten hade kissat just på slingan. Hela byggbiten var väldigt upprörande för katten, det blev ibland svårt att få in honom på kvällarna, framförallt när det varit för mycket väsen från maskiner under dagen.

Nu är han 14 år, och har bara kissat "fel" två ggr till. En gång hade vi flyttat hans låda tillfälligt och glömt ställa tillbaka den, men det stod en kasse med badkläder nära där lådan brukar stå....
 
Som sagt, bara för att katten inte haft några problem med tidigare flyttar innebär det inte att den inte gillar omställningar. Det kan även vara någon ny katt i området som stör henne. som försöker ta hennes revir.

Så skaffa kattlåda nu. Sen måste jag vara hård nu. om du tar illa upp ber jag om ursäkt.
Men om det är så jobbigt med kattlåda, varför skaffar du katt från början? Om du som lösning på problemet skickar ut katten, så får du ändå inte så mycket sällskap ifrån katten.
Sen kan man fundera på... hur kul skulle du tycka att det vore att behöva säga till varje gång du gå på toa?
Om det är så äckligt att rensa kattlådor så finns det massa roliga lådor som gör mycket av jobbet själv.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Att ha katt utan att ha kattlåda är djurplågeri i mina ögon. Det är oerhört viktigt och naturligt för katter att kunna gräva ner det de gör. Om katten inte kan urinera när den vill kan njurarna fara illa och det är redan ett problem med köttätande katter i vanliga fall.

Jag har och har haft hand om mer än 20 katter under 25 år och de enda gångerna en katt regelbundet gör på fel ställe inomhus är om den blir fysiskt eller psykiskt sjuk, där det senare är klart vanligaste anledningen. Kan vara för många flyttar, ny stressfaktor i hemmet eller något annat.

Köp riktiga och rejäla kattställningar (Zooplus har enormt sortiment) så minskar risken för möbelklös drastiskt och hos mig händer det i stort sett inte längre sedan jag lärde känna kattens behov bättre och anpassade inomhusmiljön.

Men som sagt, börja med det självklara: en kattlåda. Everclean extra strength med aktivt kol utan doft gillar jag bäst men är dyr. Zooplus egen Tigerino Canada är annars både bra och prisvärd.
Själv köpte jag ett "riktig" klösträd som kostade massa dyra pengar från någon liten tillverkare. Men den håller. gediget byggd. De jag köpt från zooplus har mina katter slitit ut på bara något år. De har inte tålt att katterna hoppar upp på den.
 
En kattlåda med rätt sand och underhåll är inte alls särskilt vidrigt. Men köper man billig 'cement' och låter bli att städa regelbundet så blir det snabbt väldigt äckligt.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Hon har aldrig gått på låda, vi lärde henne från första början att göra ifrån dig ute, och hon har alltid sagt till innan när hon behöver gå ut.
Min bror, som skaffade katt för ca tre år sedan handlade precis tvärt om.
De släpper inte ut katten på morgonen innan hon gjort ifrån sig i lådan i tvättstugan.
För att katten inte skall göra ifrån sig i grannarnas rabatter och i grannbarnens sandlådor.

Tänk, så olika man kan tänka :geek:
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Någon form av oro är även min teori. Tyvärr har det hänt såpass många gånger nu, att det nog blivit en ovana. Stängd dörr till det rummet så att katten inte kommer in, kattlåda precis utanför dörren, rensas morgon och kväll så blir den inte otäck (klumpbildande sort, tex Pussi Kompakt), flytta lådan en halvmeter varje gång den blivit använd, i den riktning dit ni vill ha den i slutändan.

Ja, det blir lite störande med en "vandrande kattlåda" genom huset en vecka eller två, men det funkar förvånansvärt bra. Funkar oftast även på katter som hunnit börja urinmarkera.

Ett jordgolv låter inte alls optimalt som kattlåda, tänker att det måste bli mycket äckligare än en dagligt rensad kattlåda? Det behöver ju vara något löst så att de kan gräva över enkelt, dessutom blir det snart lukt av urinen, även om katten är kastrerad.

Finns även en feromongrej, Feliway, som installeras i eluttaget, den luktar "trygghet" och kan verka lugnande. Har inte testat själv, men troligen ska den sitta i rummet som förorenas, elelr precis utanför.
 
Vår katt går ut året runt, lådan är oanvänd till 95%, men nu när det är mycket snö används den, katten kan varit ute flera timmar, kommer in och går på lådan.

Lådor kan vara olika äckliga beroende på vad katten äter, vår äter bara torrfoder, och det blir bara pluttar i lådan. Men har erfarenhet från tidigare katter som åt mjukmat, och då blir det inte så mysigt i lådan.
 
MultiMan
Mina nuvarande två katter äter till 90% våtfoder, främst eftersom jag alltid vill vara säker på att de är uppvätskade ordentligt. Inga problem med magarna eller pruttarnas lukt, men då handlar jag mest olika Royal Canin-foder som också har den fördelen att nästan alla varianter gillas.

På somrarna med 50% mus-kost så kan däremot konsistensen variera, men då görs nästan alla behov ute ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.