Vi har Zitius som driftoperatör och Viasat som tjänsteleverantör. Vi har haft problem med frysningar av vissa pixelrader och ibland långa helfrysningar som troligtvis beror på kapacitetsproblem i nätet. Jag har skrivit lite om det i några andra trådar.
Vår erfarenhet av Viasat är att de har dålig kontroll på vad de har sålt och har dålig koll på teknik. Förutom att de inte har kunnat lösa frysningarna kan deras tekniker inte ringa mitt tele2 mobilabonnemang. De lämnar inte ut något direktnummer så det är omöjligt att kommunicera med dem.
Denna situation var jag rädd för när vi skrev på fiberavtalet. Ingen av parterna tar ansvar och som kund vet jag inte vems felet är utan kan bara stånga min panna blodig mot den utpekade supportansvariga, dvs Viasat.
Fiber har fördelar, men tillgängligheten kan bli betydligt sämre än traditionell TV.
 
Jag har tyvärr IPtv och tittar mer och mer genom playtjänster då det inte pixlar, buffrar, laggar och ljud och bild synkar ej - allt detta sker med viasat random och förstör all typ av tv tittande. Men jag har inte bara viasat utan även Canal+ och Ownit som tv leverantörer. Alla tre har samma problem och alla tre har ingen lösning och försöker hitta andra fel som hårdvara.

Jag skaffade dessa tv-tjänster 2016 och har bytt all hårdvara och kablar minst två gånger beroende på leverantör. När viasat, Canal+ och ownit inte hittar problem oavsett hårdvara skickar de en tekniker, detta har hänt 11 gånger, varje gång har dessa leverantörer påpekat att om det är fel på tex en kabel måste jag betala för besöket som en avskärmande taktik. Men hittar de inte en lösning eller att felet är centralt kostar det inget. Priset är ca 1250kr per gång beroende på leverantör och är lite skrämseltaktik för att jag som kund skall överväga att vara nöjd med situationen. Jag har inte behövt betala för detta. Jag har också fått tillbaka alla pengar jag har betalt till de olika leverantörerna och satt en deadline innan de skall kunna lösa situation och levera en produkt som funkar och som beskrivs av leverantörerna. Den deadline var augusti 2016, efter detta fick jag alla pengar tillbaka och fri tv av leverantörerna upp till 2 år.
Om ni har problem, ge inte upp och fråga bara var i avtalet det står att produkten skall vara på detta sätt.
 
Tackar för din beskrivning av dina erfarenheter om än tråkiga. Vi har av just dessa erfarenheter av andra ännu inte vågat hoppa på fiber-tv. Kan jag fråga dig vad du har för hastighet? Jag har upp till. 1000/1000Med b, men bara mätt upp till 800Mb inkommande till routern. Vidare in i huset har jag bara mellan 150 och 48. Men det tror jag beror på hårdvarans begränsningar i dessa enheter.
 
Se det så här, de som har problem beskriver dem ofta och den stora mängden som kanske är 98% eller flera skriver inte ett inlägg om det.
 
F fredand44 skrev:
Tackar för din beskrivning av dina erfarenheter om än tråkiga. Vi har av just dessa erfarenheter av andra ännu inte vågat hoppa på fiber-tv. Kan jag fråga dig vad du har för hastighet? Jag har upp till. 1000/1000Med b, men bara mätt upp till 800Mb inkommande till routern. Vidare in i huset har jag bara mellan 150 och 48. Men det tror jag beror på hårdvarans begränsningar i dessa enheter.
Idag tar en HDTV-sändning väl 10-15Mbit/s av din hastighet. Det finns inga "vanliga" hushåll som har utrustningar som kan routa 1GBit/s eller hantera IP-flöden i de hastigheterna.
Vill påstå att 98% av hushållen klarar sig med 100Mbit/s anslutning och inte märker någon skillnad på en 1Gbit/s då konsumentteknik sätter begränsning, speciellt om man kör trådlöst/wifi. Sedan finns det ett mindre antal konsumenter med lite speciella krav som kanske behöver de högre hastigheterna eller väljer det för att de "finns".
Tar vi fibernivån så installeras troligtvis alla nya anslutningar 1Gbit/s grässnitt men det är för att det är bästa ekonomiska alternativet, billigast.
 
Vill man ha "vanlig" tv, gillar att zappa runt, är min uppfattning efter ha knappat på olika fiber tv lösningar, att parabol är överlägset.
Sitta o vänta på att det ska hända nått när man tryckt på en knapp är inte min grej.
Fast jag har inte Viasat, det kanske skiljer mot CC??
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag har haft ett nytt driftstopp på IPTV som åtgärdades först i går. Driftstoppet var 16 dagar och under den tiden hade digitalboxarna ingen kontakt med Viasats nät. Enligt Viasat berode problemet på att en del av nätet migrerats till en ny driftsoperatör, Zitius->Öppet Stadsnät.
Under de 16 dagarna kontaktade vi Viasats support varannan dag för uppföljning, Viasat kontaktade oss en gång utan att komma med något nytt.
Efter en vecka kontaktade jag Svensk infrastruktur som sålt fiberaccessen och även är de som upphandlar de andra aktörer som får allt att snurra. Ja, de hade fått ett ärende från Viasat och de jobbade på problemet. Efter 15 dagar utan IPTV surnade jag till och kontaktade VD:en för Svensk Infrastruktur. 6 timmar senare var problemet löst.

Jag vågar påstå att majoriteten av störningarna beror på fel i transsportnätet. Undantagsfall finns störningar i distibutionsservrar, men dessa märker tjänsteleverantörerna snabbt och kan åtgärda.

Som kund känner jag mig utelämnad till tjänsteleverantörerna som varken har kunskap eller motivation att leverera tjänster via "öppen fiber". Har de hört av sig för att verifiera att problemet är löst, NEJ!
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vill man ha "vanlig" tv, gillar att zappa runt, är min uppfattning efter ha knappat på olika fiber tv lösningar, att parabol är överlägset.
Sitta o vänta på att det ska hända nått när man tryckt på en knapp är inte min grej.
Fast jag har inte Viasat, det kanske skiljer mot CC??
Zappa är underskattat, fattar inte hur folk väljer bort tablå-tv. Sitta och glo på en rulle när man kan zappa mellan två rullar, en dokumentär och nyheterna samtidigt är inga problem. När det är tråkigt zappar man. Min sambo håller inte med om detta. ;-) Men jag skulle bli galen om det är delay då man zappar.
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Zappa är underskattat, fattar inte hur folk väljer bort tablå-tv. Sitta och glo på en rulle när man kan zappa mellan två rullar, en dokumentär och nyheterna samtidigt är inga problem. När det är tråkigt zappar man. Min sambo håller inte med om detta. ;-) Men jag skulle bli galen om det är delay då man zappar.
Och hur många pogram man hamnar på som man aldrig skulle söka upp annars. Man får kunskaper man inte viste att man behöver.
Annars har jag samma problem med en partner som inte förstår zappandet.
"kan du sluta fladdra mellan kanalerna"
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns inga "vanliga" hushåll som har utrustningar som kan routa 1GBit/s eller hantera IP-flöden i de hastigheterna.
Dagens konsumenthårdvara har inga problem att routa 1Gbps ethernet till ethernet tack vara snabba paketacceleratorer.
 
M merbanan skrev:
Dagens konsumenthårdvara har inga problem att routa 1Gbps ethernet till ethernet tack vara snabba paketacceleratorer.
Plocka in lite olika utrustningar, PAT, etc, som de här multiburkarna som operatörerna tillhandahåller ska hantera så är jag tvivlande till att man får den genomströmningen.
Men ska villigt erkänna att det är några års sedan jag jobbade med dessa produkter, men de brukade krokna rätt snabbt men visst gör den hårdvarubaserade integreringen en del.
 
A AndersS skrev:
Plocka in lite olika utrustningar, PAT, etc, som de här multiburkarna som operatörerna tillhandahåller ska hantera så är jag tvivlande till att man får den genomströmningen.
Högst oventenskaplig test men jag tycker den visar på att utrustningen är kapabel till att routa så snabbt att andra faktorer spelar mera roll. Med denna hårdvara över wifi så får jag ca 250+Mbps. Denna hårdvara är baserad på den SoC som de flesta operatörer i Sverige använder för DSL modem.
 
  • Skärmdump från Bredbandskollen med hastighetstestresultat: 754,62 Mbit/s nedladdning, 847,25 Mbit/s uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Har Viasat via fiber i vårt nybygge sedan 1,5 år. Har tråd hela vägen till TVn. Har inte inget att klaga på utöver väntetiden mellan kanal byte. Och starttiden av boxen. Har den mest för att titta på Sport. Vårt nät är 100/100 från Telia. Fibra är nätägaren.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hej
Har Viasat via fiber i vårt nybygge sedan 1,5 år. Har tråd hela vägen till TVn. Har inte inget att klaga på utöver väntetiden mellan kanal byte. Och starttiden av boxen. Har den mest för att titta på Sport. Vårt nät är 100/100 från Telia. Fibra är nätägaren.
Intressant! Men just delay mellan kanalbyte får man ju smått spunk på. Undrar om inte denna delay kan vara en konspiration mot oss som gillar att zappa. ;-)
 
F fredand44 skrev:
Men just delay mellan kanalbyte får man ju smått spunk på. Undrar om inte denna delay kan vara en konspiration mot oss som gillar att zappa. ;-)
Tyvärr är det en egenskap utav mediet och arkitekturen. När man zappar så finns inte strömmen att ta del av från switchen på dirketen utan man måste skicka en förfrågan om kanalen genom nätet. En del operatörer har löst detta genom att alltid strömma ett par kanaler extra som ligger i listan ovanför/under nuvarande kanal.

Min åsikt är att iptv har blivit dåligt realiserat. Tekniken håller men innehållsleverantörer och boxtillverkare gör det till en dålig användarupplevelse. Ska det vara så svårt att knyppla ihop en app för androidtv och appletv? Det finns inte en chans att jag skulle beställa iptv om jag måste ha en box till framme vid tvn.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.