Vi har planer på att byta kök till IKEAs Bodbyn under året, & tänkte låta PEAB göra jobbet (river, lägger golv samt fixar installation av vitvaror själv dock). De tar 2100:-/stomme för montering tydligen, vilket i vårt fall skulle innebära ca 25000:- enligt IKEA. Ni som köpt monteringshjälp, har ni kunnat göra ROT-avdrag på detta eller räknas det som ett "paketpris"? Har ni blivit nöjda & gjorde de ett bra jobb? Har ni jämfört med någon annan hantverkarfirma & vad skiljde det i såna fall i pris?
 
S
Oj, det lät dyrt. Sätt ihop stommarna själva, det är jätteenkelt. Ta sedan in en lokal snickare som lägger golv och sätter upp skenor och stommar. Det tar honom max 2 dagar och efter rot får du betala runt 5000-6000. Lycka till!
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
BirgitS
Bara för att någon har blivit nöjd med Peabs jobb så behöver ju inte du bli det, och tvärtom, eftersom det med väldigt stor sannolikhet är andra hantverkare som gör jobbet. Men det finns en mycket lång tråd från 2015-2016 om Peab och Ikea-kök: https://www.byggahus.se/forum/threads/peab-offert-pa-ikea-koeksmontering.267210/

Men om ni inte ska sätta ihop stommarna själv kanske det är läge att jämföra priset med någon av kökstillverkarna som levererar färdigmonterade stommar eftersom en stor del av det man tjänar på att sätta in ett Ikea-kök är att man själv monterar stommarna.
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att någon har blivit nöjd med Peabs jobb så behöver ju inte du bli det, och tvärtom, eftersom det med väldigt stor sannolikhet är andra hantverkare som gör jobbet. Men det finns en mycket lång tråd från 2015-2016 om Peab och Ikea-kök: [länk]

Men om ni inte ska sätta ihop stommarna själv kanske det är läge att jämföra priset med någon av kökstillverkarna som levererar färdigmonterade stommar eftersom en stor del av det man tjänar på att sätta in ett Ikea-kök är att man själv monterar stommarna.
Så sant men det ger åtminstone en fingervisning om det är en pålitlig leverantör eller inte. Vi har jämfört med både Ballingslöv & Kvik men ingen av dem kommer ens i närheten av IKEA när det gäller själva materialkostnaden. Får bli en rejäl installationskostnad om det ska löna sig att välja någon av dessa båda istället.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Oj, det lät dyrt. Sätt ihop stommarna själva, det är jätteenkelt. Ta sedan in en lokal snickare som lägger golv och sätter upp skenor och stommar. Det tar honom max 2 dagar och efter rot får du betala runt 5000-6000. Lycka till!
OK tack! Peab kommer hem på förbesiktning om ett par veckor & då hoppas jag få lite mer klarhet i var det kommer landa någonstans. Får se om de går med på att jag sätter ihop stommarna själv & de gör rester (eller om de slaviskt måste följa IKEAs fastpris på 2100:-/stomme).
 
Ingen annan här inne som köpt IKEA-kök & använt någon av deras servicepartners? Hade varit intressant att ta del av era erfarenheter.
 
att montera skåpstommarna är inte värre än att montera ihop en byrå eller billy. Bara det att det är mycket att montera ihop med lådor osv.
Du fixar de enkelt själv, sen är det en skena man sätter på väggen i rätt höjd och sedan hänger upp skåpen på.

Jag monterade ett kök när vi flyttade till radhus, har aldrig snickrat innan men gjorde detta över en helg ensam.

lägg dessa 25 på en rörmokare och ta in en snickare istället. skruva stommar och ta hjälp med resterande
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
att montera skåpstommarna är inte värre än att montera ihop en byrå eller billy. Bara det att det är mycket att montera ihop med lådor osv.
Du fixar de enkelt själv, sen är det en skena man sätter på väggen i rätt höjd och sedan hänger upp skåpen på.

Jag monterade ett kök när vi flyttade till radhus, har aldrig snickrat innan men gjorde detta över en helg ensam.

lägg dessa 25 på en rörmokare och ta in en snickare istället. skruva stommar och ta hjälp med resterande
Ja det är många som skriver hur enkelt det är att montera deras stommar så jag blir mer & mer tveksam till att ta in Peab för detta moment. Kan tänka mig att skruva ihop skåpen & ta in en snickare för att så att säga sy ihop resten av säcken med bänkskiva, krönlister mm. Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att montera en stomme mellan tumme & pekfinger?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att montera en stomme mellan tumme & pekfinger?
En kvart.
 
Redigerat:
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
När ni fått upp ångan max 5 min för vanligt bänkskåp. Jag och min morsa monterade köksstommar till gästhuset, tog inte många timmar. Gäller att vara noggrann och ta det lugnt bara.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
Ja det är många som skriver hur enkelt det är att montera deras stommar så jag blir mer & mer tveksam till att ta in Peab för detta moment. Kan tänka mig att skruva ihop skåpen & ta in en snickare för att så att säga sy ihop resten av säcken med bänkskiva, krönlister mm. Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att montera en stomme mellan tumme & pekfinger?

förbereder du med en skruvdragare, bits osv, så tar första kanske 20-30 min sen ca 15min för lådor. sen går det bra mycket snabbare när man får kläm på det. Med hög musik i öronen är det faktiskt ganska kul och skruva skåp (enligt mig).

Det enda som jag hade problem med var lådfronterna som jag monterade enligt anvisning men stämde inte riktigt pga olika mått på lådfroterna. men vara bara att lossa på 4 skruv o göra rätt.

Det låter svårare än vad det är att montera ihop ett kök.
Det värsta är när paketen kommer, det tar en stor plats, fyllde mitt tomma vardagsrum på 30kvm med säkert 50 paket och en del vitvaror.

Ikeas samarbete med PEAB kan kanske bero på att Kamprad familje fond är stora ägare och är inte för att PEAB är det billigaste alternativet.

Att kapa och skruva upp en skena på väggen rakt är inte heller så svårt, mer än att vi fick föra om ett par gånger:) men började med högskåpet så blev det rätt sen.

Det jag tog hjälp med var bänkskivan för att få en så snygg 90graders vinkel som möjligt och hålen för ho o spis.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
OK då, ni har övertygad mig :) Kanske sätta av 3-4 dagar för att riva befintligt kök, lägga golv (marmoleum klick), skruva stommar & därefter ta in elektriker/snickare/rörmokare för att få till resten. Om en snickare kostar 500kr/timma x 8 = 4000 - ROT 30% = 2700kr/dag. Det blir nästan två hela hantverkarveckor för de 2100:-/stomme som IKEA/Peab vill ha betalt. Dessutom ska de ha 600kr/vitvara för installation, ca 4000kr för att koppla in diskmaskin/montera blandare & ytterligare 12000kr för rivning av kök + bortforsling av material.
Visserligen skönt att kunna köpa hjälp men inte till vilket pris som helst :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
OK då, ni har övertygad mig :) Kanske sätta av 3-4 dagar för att riva befintligt kök, lägga golv (marmoleum klick), skruva stommar & därefter ta in elektriker/snickare/rörmokare för att få till resten. Om en snickare kostar 500kr/timma x 8 = 4000 - ROT 30% = 2700kr/dag. Det blir nästan två hela hantverkarveckor för de 2100:-/stomme som IKEA/Peab vill ha betalt. Dessutom ska de ha 600kr/vitvara för installation, ca 4000kr för att koppla in diskmaskin/montera blandare & ytterligare 12000kr för rivning av kök + bortforsling av material.
Visserligen skönt att kunna köpa hjälp men inte till vilket pris som helst :)

Låter helt rätt, plus att du får äran att säga att du gjort det själv (berätta för andra hur lätt det är) :) .
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Peab kör med ockerpriser för folk med stor plånbok å tummar mitt i handen...
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Att montera ihop en stomme med 3st lådor tar ca 1tim....... självklart kan du välja vad du vill att Peab ska göra. De är vana med Ikeas produkter och gör arbetet snabbare än en snickare som inte har jobbat med deras produkter innan.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.