Varför bara larma bottenvåning? Det tar inte lång tid för de som kan det här med villainbrott att lista ut att ovanvåning är olarmad. Tänker ni inte förvara några saker av värde där?
I övrigt är jag skeptisk till villalarm. Visst kan det skydda mot spontaninbrott, men stoppar knappast de mer härdade "gubbarna". De vet att väktarna tar minst 15-20 minuter på sig innan de är där och på den tiden hinner de mycket. Men antagligen får ni en lägre premie alternativt lägre självrisk hos försäkringsbolaget. Det som avgör, tycker jag, är vilka värden man har i sitt hus.

En gammal väktares synpunkter.
 
Jag igen!

Välj ett bolag som är "rent". Det finns alldeles för många skumraskföretag inom bevakningsbranschen. Det går alltid att kontrollera om bolagen har anmärkningar, antingen hos polis eller hos fackförbunden(transportarbetarförbundet).
 
så han är ensam hemma hela semestern....? ;)
 
Rena och rena. I varje vaktbolag smyger det alltid in sig lite mindre nogräknat folk då och då. Det är svårt att förhindra och drabbar samtliga bolag. Små seriösa bolag är ofta bra, i övrigt är det de två stora Falck och Securitas. Nackdelen med de stora, enligt min mening, är att de har betydligt svårare att hålla koll på sin personal än vad de små har, samtidigt som villalarm prioriteras lägre än de stora företagen. D.v.s. vid hög arbetsbelastning kanske man kan bli bortrationaliserad. Jag har arbetat både för Falck och Securitas och den erfarenhet jag har är att Securitas är ett strå vassare på det mesta.
 
Fast är det inte så att man i praktiken betalar för att kunna sätta upp vaktbolagsskyltarna på huset? Jag inbillar mig att tjuven undviker såna hus och går till ett annat i stället, ett utan kända larmemblem. Skyltar med grannsamverkan i området brukar också kunna ge lite effekt.
 
Hemmakatten
Vi har sedan 4-5 år tillbaka Falck som larmoperatör. Fick ett erbjudande från dem o de installerade 4 rörelsedetektorer (trådbundet) med husdjurskänslighet, extra larm vi dsovrummet (är lite nojig om jag sover själv....), brandlarm kopplat till Falck o magnetlås vidytterdörren. Detta kostade oss då ca 2.000 kr. Vi betalar nu ca 230:- permånad. Larmet har gått ca 3 ggr pga stekos, golvslipning o fel inslagen kod. . De var på hugget snabbt o ringde oss. För några veckro sedan gick inbrottslarmet närvi inte var hemma. Tyvärr försökte de ringa runt till oss innnan de skickade en bil., tog 30 min. innan de var här, helt förkastligt. Har nu sagt till dem att åka omedelbart vid larm o inte försöka få tag på oss. vakten som (äntligen) kom var mycket noggran, gick runte både inne o ute. Larmet hyr vi o när vi flyttar tar de bort det om inte de som flyttar in vill ta över. Tycker dock att kostnaden är helt överkomlig, inget extra för utryckningar. Har varit flera inbort i området, dock inget i hus med larm.
 
Vi har anlitat Securitas och har nu installerat larm. Tycker att de ger ett mycket seriöst och engagerat intryck. Smidigt har det varit med installation och själva larmet är enkelt att använda sig av.

Vi har väl inga större värdesaker i huset, det var mest den obehagliga tanken på att någon skulle rota i våra grejer, kanske snuska ner i huset (man har väl hört det mesta :( ) och se sånt som är privat. Jag tycker det skulle kännas så integritetskränkande att någon snokade i mina prylar!

Nu känner jag mig mycket tryggare, för på 15 minuter hinner de väl sno några saker och sabba lite annat - men ingen större skadegörelse och de hinner inte vända upp och ner på hela huset om de inte är väldigt många.

I övrigt litar jag på mina grannar! Vi har råkoll på varandra här.

Vårt nybygge - som är anledningen till att jag är inne på denna sajt varje dag - kommer dock att skyddas av en vägbom vid infarten och vanliga lås (inget larm) på dörren.
 
en annan aspekt: om du vill ha avdrag på din försäkring så ska larmet vara godkännt. Inga trådlösa larm är godkända fn. Så om du inte bygger lösvirke så se till att få in tomrör i väggarna. Det gjorde inte vi.

Så vida du inte vill ha trådlöst.

Berit
 
Berit skrev:
en annan aspekt: om du vill ha avdrag på din försäkring så ska larmet vara godkännt. Inga trådlösa larm är godkända fn. Så om du  inte bygger lösvirke  så se till att få in tomrör i väggarna. Det gjorde inte vi.

Så vida du inte vill ha trådlöst.

Berit
Vi har trådlöst larm vilket är godkänt av vårat försäkringsbolag, vilket ger premierabatt.
 
Att man larmar bilen är ju nästan självklart även om man är medveten om att detta hindrar inte tjuven om man har en laptop eller en mobiltelefon liggande på sätet.

Fördelarna med larm, tycker jag är flera förutom att det avskräcker kommer det ju faktiskt någon och kontrollerar och återställer efter larmning. Samtidigt blir man ju själv underrättad om att larmet har gått om man nu befinner sig på semester på fjärran ort.

Vi har valt Sector Alarm med koppling till SOS Alarm, vi betalade 9.900:- för larm och 3 års abonnemang med utryckning samt inre och yttre kontroll. Efter 3 år är larmet vårat.
 
Jaså, 92% av alla inbrott sker i olarmade hus... Är det möjligen så att 8% av alla hus är larmade? ;) Eller är det kanske ännu lägre andel larmade hus? ;D
 
Vilka försäkringsbolag har ni som ger rabatt för larm? Och hur mycket rabatt? Hörde efter med SalusAnsvar som vi har och de gav inte rabatt för larm, tyvärr. Så man kanske ska fundera på att byta bolag :-/.
 
Tackar! Någon mer som fått rabatt av sitt försäkringsbolag (än dem i förra tråden)?
 
Nybyggare skrev:
Vi har valt Sector Alarm med koppling till SOS Alarm, vi betalade 9.900:- för larm och 3 års abonnemang med utryckning samt inre och yttre kontroll. Efter 3 år är larmet vårat.
Dock inte skyltarna runt huset. :-/
Synd för dom är avskräckande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.