E Enrico skrev:
Hej,
Inte säkert att det är kört. Om den inte är helt uppäten, lite stam kvar, och frisk i övrigt kommer den att bilda nya knoppar och skjuta skott, bilda en ny topp. Du kan behöva beskära den på våren, så att du får rena snittytor istället för gnagda sår och senare för att den ska få en genomgående stam. Om det är för stora gnagsår kan det vara kört. Har annars sett gamla bokhäckar som numera är 20+ meter höga träd. De vill överleva och de vill bli träd om vi inte klipper och håller dom som häck. Häck av Bok och Avenbok har samma skötselbeskrivning även om Avenbok är ett mindre träd.
Snittet som haren gjort ser ut som från en sekatör = riktigt fint! Inte stora sårytor alltså. Lite stam finns kvar. Men den har endast stått i jorden i 5mån så hoppas den överlever också pg det.
 
Andy - har du stammat upp 90m plantor från små bebisskott någon gång? Jag har stammat upp 30m från halvstora plantor och bara det var jobbigt. Eftersom de växer så fort måste man binda om dem 3-4 gånger första säsongen, allra minst 2 ggr, men då kommer det skära lite. Som sagt - många timmars jobb de första 2-3 säsongerna. Men visst, får man upp den kommer det se fint ut.
 
Tänk på att använda bast vid bindningen!
 
  • Gilla
Zila
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tänk på att använda bast vid bindningen!
Vart köper man det?
 
Finns på exempelvis bauhaus.
 
... jag köper en bunt för ett par tior på närmaste Coop ..
 
  • Gilla
Zila
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Andy - har du stammat upp 90m plantor från små bebisskott någon gång? Jag har stammat upp 30m från halvstora plantor och bara det var jobbigt. Eftersom de växer så fort måste man binda om dem 3-4 gånger första säsongen, allra minst 2 ggr, men då kommer det skära lite. Som sagt - många timmars jobb de första 2-3 säsongerna. Men visst, får man upp den kommer det se fint ut.
Hur noga behöver man vara vid uppstammningen? Måste det vara många fästpunkter?
 
S skutten11 skrev:
Haren klippte mina hallon 3 cm ovanför snön när dom var små ,, satta ett 40 cm högt nät runt
nu är dom stora och inte späda längre , smakar inte gott
Du får nog ha något omkring dom tills dom växt på sig och blivit träiga
Verkar vara det enda. Skönt att höra att det är möjligt!
 
A Andy08 skrev:
Hej,
Du, det är ingen fara. Jag bor i ett område byggt 2009 där 20 hus har avenbokshäck. Första vintern tog hararna nästan allas häckar. Själv köpte jag 125m utav det billigaste och sämsta nätet som gick att hitta som var typ 60cm högt och satte runt hela tomten på utsidan. Det behöver inte vara så seriöst då det plockas bort så fort det finns något annat grönt i naturen. Visst hoppar en hare över 60cm om han vill men det blev enklare att äta av grannens så det gjorde de. Tror jag hade det uppe i två vintrar sen är inte plantorna så goda längre. Det är ju inte så att hararna äter upp alla bokplantor som finns i skogen utan det verkar vara något extra gott när de kommer ifrån plantskolan. Men det jag ville komma till är att alla de grannarna som hade avbetade avenboksplantor har häckar som ser precis likadana ut som min idag. De växer sjukt fort och det är bara första 3-4 åren du önskar att de växte fortare sen kommer du förbanna det alla andra år och det där med mittskott och att kapa toppen sen är det kört är en massa snack för oss förstagångsköpare. När löven är på är det ingen människa som vet om det finns en eller 3 stammar där innanför.
Tack för ditt svar. Verkar ju som att vi inte är ensamma.. o skönt att höra att det får o fixa om än med lite merjobb.
 
C CalleSpeed skrev:
Hej

Har varit med om samma problem! Dock var det både kaniner och harar som gick loss på plantorna. Det var bara att gräva upp och byta de mest åtgångna! Ska du ha en högre häck så är det bara att byta till ny långa plantor! Det är mycket jobb att få dom skadade att växa rakt och det tar tid innan de börjar skjuta på igen, men det går! Vi hade tur att kaninpesten gick så alla kaninerna försvann. Haren han är där fortfarande men rör dom inte längre! Vi provade burfällor som man har för att fånga katter och tog ett gäng kaniner för omlokalisering! Haren gick dock inte in men prova. Laddade med skivade morötter och hö.

[länk]

//Calle
Tur att vi inte har kaniner häromkring
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker för egen del att det låter illa. Avenbok skall toppbeskäras vid fullhöjd, precis som thuja. Vi fick vår kapad av grannen på ca120vm, när vi ville ha 200. Jag spaljerade då upp det starkaste sidoskottet till ny topp. Har gått bra, men det blir en svag punkt på trädet. Förlorade en säsong drygt. Om dina plantor är nedätna till 30cm och utan sidoskott så blir det lite tuffare. Men det går säkert att använda de skott som kommer att komma. Det kommer att bli mycket jobb. Kan du ta det på försäkringen? 90m borde bara det vara värt ca 6000:- + plantering.
Tyvärr täckte inte försäkringen. Så bara o se vad som händer i vår o börja stamma eller plantera nytt!
 
Hej Zila,

ett tips hur jag skyddade min Avenbokhäck: Trico Garden, gjord på fårtalg. Den har funkat mot rådjuren hemma. Blandade m vatten och duschade di små plantorna..
 
Min avernbok sitter med 2-4 punkter vardera, beroende på hur långa och stabila de är (kanske något fler på de som är nästan 2m)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
T Timmerkramare skrev:
Hej Zila,

ett tips hur jag skyddade min Avenbokhäck: Trico Garden, gjord på fårtalg. Den har funkat mot rådjuren hemma. Blandade m vatten och duschade di små plantorna..
Funkar det mot harar med tror du? Har aldrig sett rådjur här.
 
Z Zila skrev:
Hur noga behöver man vara vid uppstammningen? Måste det vara många fästpunkter?
Det varierar lite från planta till planta, men jag behövde i snitt 2 extra per planta, så de fick 4-5 var. Det varierar på sidoskottets växtriktning.

Skiss av en planta bunden till stöd med flera bindtrådar som illustrerar växtriktning och stödbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här. Översta och nedersta är så klart skalenligt för nära. Om sidoskotten har längd från början skjuter de ibland över på andra sidan när man binder, och behöver korrigerad en gång till.
 
  • Gilla
Zila
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.