Ubbe skrev:
Är det överhuvudtaget vettigt att försöka gjuta ett riktigt golv inne i en befintlig byggnad ?
Ett utomordentligt bra sätt att förstöra en gammal timmerkåk är att gjuta ett betonggolv där det tidigare varit trägolv med bjälkar. Speciellt om man gjuter upp mot nedre stockvarven.

Det tar inte lång tid innan det är uppruttnat och insektsangripet, och då tappar man ju höjd där.

Vet inte hur många timmerkåkar jag renoverat pga detta. (Jo... 5 st var det)
 
Tommy_S skrev:
Ett utomordentligt bra sätt att förstöra en gammal timmerkåk är att gjuta ett betonggolv där det tidigare varit trägolv med bjälkar. Speciellt om man gjuter upp mot nedre stockvarven.

Det tar inte lång tid innan det är uppruttnat och insektsangripet, och då tappar man ju höjd där.

Vet inte hur många timmerkåkar jag renoverat pga detta. (Jo... 5 st var det)
För min del är det inte fråga om en timmerkåk utan ett vanligt lösvirkeshus av äldre modell.
Gäller samma problem på ett sådant hus ?
Vad är det egentligen som orsakar att det inte fungerar på en timmerkåk ?!?
 
Hur stort (bredd x längd) skall ett välfungerande enbilsgarage vara? (Om man nu har en normalstor bil.) Räcker 3 meter i bredd eller får man klämma sig förbi om man vill åt något längst in i garaget?
hejsan
När vi byggde ett enbilsgarage för ca två år sedan blev det på ca 40m[sup]2[/sup], 4,8x8,4 m. Då finns det plats på båda sidorna att öppna dörrana, barn är inte försiktiga. Porten är 250x240 cm, lite högre än normalt. Vi vill kunna få in en minibuss med takbox på.
Vi är nöjda med garaget. Tänk på ventilationen när du bygger.
 
Ang betonggolv i gamla timmerhus så är det (antagligen) följande som sker:

I ett jordtrampat golv går fukten rakt upp och ut i rummet. Gjuter man en betongkaka över hela ytan och gärna mot timret direkt har fukten ingen annan väg att gå än ut åt sidorna och direkt upp i timmret.
 
Tommy_S skrev:
Ang betonggolv i gamla timmerhus så är det (antagligen) följande som sker:

I ett jordtrampat golv går fukten rakt upp och ut i rummet. Gjuter man en betongkaka över hela ytan och gärna mot timret direkt har fukten ingen annan väg att gå än ut åt sidorna och direkt upp i timmret.
Har de inte lagt kapilärbrytande + isolering under så att fukten inte kan stiga?

Sedan skall ju naturligtvis inte betongen ligga emot timmret direkt....

 
TN skrev:
Har de inte lagt kapilärbrytande + isolering under så att fukten inte kan stiga?

Sedan skall ju naturligtvis inte betongen ligga emot timmret direkt....
I min lilla värld som hobby-hantverkare utan kunskaper verkar det självklart att man skall bygga så.
Med tanke på alla konstiga lösningar man sett från slarviga och okunniga hantverkare förstår man att det ofta blir fel ;)

Rent tekniskt borde det inte vara någon skillnad att gjuta en platta under en bef byggnad jämfört med att gjuta först och bygga sen.
Kravet på fuktsärrar, isolering, dränering mm borde vara detsamma
 
Det spelar ingen roll i detta fallet.

En traditionell timmerbyggnad är byggd på en grundmur av sten. Innan för denna grund är det utfyllt, alternativt ett bjälklag av timmer och plank.

Gjuter du en hel "kaka" av betong oavsett tätskikt eller inte så tar den fukt som finns där under vägen någon stans och då finns det bara en väg -> ut åt sidorna.

I sidorna finns den gamla stengrunden och ovanpå den timmerstommen.

Om det är kontakt mellan betongen och timret eller inte spelar mindre roll, det är inte det som är det stora problemet.

Lyfter du därmeot hela kåken, tar bort den gamla grunden och gjuter betongen in under timmerstommen med mellanlägg av tjärpapp eller annan fuktspärr är det en hel annan sak, men det har jag hittills inte stött på.

Frågor på detta? ;)
 
Finns det plats så bygg stort! Är uppväxt med ett rejält tvåbilsgarage som dessutom är förlängt och ett separat förråd på sidan om med separat dörr. Dessutom en rejäl 5m djup Carport framför hela garaget!

har för mig att det var ca 90-100kvw platta! Fördelen med Carport var att man inte behövde ställa in bilen om man inte ville. Den var ändå snöfri osv. Sen ska man ha ett förråd med separat ingång så att man inte behöver flytta någon bil och gå igenom en port. Sen är det trevligt med många eluttag även utanpå garaget, liggande på olika elfaser. Då kan flera bilar ha motorvärmare på när man t ex har främmande.

Och Ja jag är från Norrland!

Skogstomten


 
Tommy_S skrev:
Det spelar ingen roll i detta fallet.

En traditionell timmerbyggnad är byggd på en grundmur av sten. Innan för denna grund är det utfyllt, alternativt ett bjälklag av timmer och plank.

Gjuter du en hel "kaka" av betong oavsett tätskikt eller inte så tar den fukt som finns där under vägen någon stans och då finns det bara en väg -> ut åt sidorna.

I sidorna finns den gamla stengrunden och ovanpå den timmerstommen.

Om det är kontakt mellan betongen och timret eller inte spelar mindre roll, det är inte det som är det stora problemet.

Lyfter du därmeot hela kåken, tar bort den gamla grunden och gjuter betongen in under timmerstommen med mellanlägg av tjärpapp eller annan fuktspärr är det en hel annan sak, men det har jag hittills inte stött på.

Frågor på detta?  ;)
Solklart :)
Bra att reda ut begreppen så man inte missuppfattar varandra.


skogstomten skrev:
Finns det plats så bygg stort! Är uppväxt med ett rejält tvåbilsgarage som dessutom är förlängt och ett separat förråd på sidan om med separat dörr. Dessutom en rejäl 5m djup Carport framför hela garaget!

har för mig att det var ca 90-100kvw platta! Fördelen med Carport var att man inte behövde ställa in bilen om man inte ville. Den var ändå snöfri osv. Sen ska man ha ett förråd med separat ingång så att man inte behöver flytta någon bil och gå igenom en port. Sen är det trevligt med många eluttag även utanpå garaget, liggande på olika elfaser. Då kan flera bilar ha motorvärmare på när man t ex har främmande.

Och Ja jag är från Norrland!

Skogstomten
Utgångspunkten är naturligtvis att bygga så stort som möjligt i förhållande till kostnad och utrymme.

För min del är inte utrymmet något bekymmer - däremot pengar saknas det alltid :(

Var ligger de stora pengarna i ett garagebygge egentligen ?
Gissar att det är grundläggning/betongplatta som kostar stora slantar??
 
Jag har just byggt ett garage på 82 m2 platta med hel övervåning, fick precis in mina 4 bilar och lite "leksaker", förra hösten fick jag en traktor och givetvis ska den stå inne..........vilket resulterade i att en bil måste stå ute !

Har just börjat rita på nästa garage........då jäklar ;-)

Eftersom jag inte har inredit övervåningen på huset som jag tänkte börja med -99 så tycker vissa kompisar sig märka av ett psykotiskt inslag i min garagebesatthet !
 
Haagbard skrev:
Jag har just byggt ett garage på 82 m2 platta med hel övervåning, fick precis in mina 4 bilar och lite "leksaker", förra hösten fick jag en traktor och givetvis ska den stå inne..........vilket resulterade i att en bil måste stå ute !
Låter spännande! Har du några bilder på garaget och "leksakerna"? Nyfiken ;-).
 
frasse skrev:
När vi ändå är i farten så kan man ju tänka sig ett garage med källare, kallas lämpligen "smörjgrop" i bygglovsansökan  ;)
Det bör man inte nämna för då kräver vissa kommuner att man ska ha oljeavskiljare också.
 
Immobil skrev:
Det bör man inte nämna för då kräver vissa kommuner att man ska ha oljeavskiljare också.
Det är väl bättre isåfall att skriva källare men mena smörjgrop ;)

Frågan är om det inte är vettigare att ta till höjden så att man får plats med en begagnad 2 eller 4-pelarlyft.
 
Första frågan:

Hur mycket har ni betalat för era garage? Ett garage för 4 bilar måste ju gå löst på 400.000...
 
Jag byggde 8 x 8 m när jag fick bygga som jag ville. Två bilar kan stå inne i garaget med öppna dörrar och man kan gå runt båda. Arbetsbänk fick plats framför, 8 lysrörsarmaturer (4 per bilplats) 4 jordade uttag per vägg, en 16 amp handske per vägg.
Men ska man bara ha ett garage att ställa in en bil i och aldrig meka själv och inte förvara verktyg, kompressor, svets etc så räcker nog dom standardmått som anges i början på tråden. Fast va ska man då me ett garage till?? räcker väl me carport i så fall.
Så stort som möjligt är mitt råd! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.