Hej!

Har en 5-årig kastrerad katt-tjej som har börjat bete sig konstigt. Hon har aldrig gått på låda, vi lärde henne från första början att göra ifrån dig ute, och hon har alltid sagt till innan när hon behöver gå ut.

Men för någon vecka sedan bajsade hon på en matta i dotterns rum. Det har hänt någon enstaka gång innan när vi inte har varit hemma vilket man inte kan klandra henne för, men denna gången var det på natten när vi sov. Trodde att det var en engångsföreteelse men så hände det natten efter igen. Vi slängde ut mattan och det var lugnt några dagar.

Men härom morgonen hade hon bajsat och kissat i dotterns säng på natten, när dottern sov i den! Natten efter samma sak. I natt var hon ute hela natten, kom in när jag åkte hemifrån 05:30. Sambon missade att katten var inne och när vi kom hem i eftermiddags så hade hon bajsat och kissat i dotterns säng igen!

Hon verkar inte sjuk, är lekfull, äter och dricker som vanligt. Hon verkar inte orolig över något heller. Läste dock att vissa katter kan bli så här om dom är oroliga över andra katter som rör dig utanför. Det finns en ganska ny katt hos grannen men den har bott där i ett halvår och dom bråkar aldrig. Men jag hör på nätterna hur hon sätter sig i olika fönster och tittar ut. Kan det vara något som hon skräms av? Vi har även lo som rör sig runt tomten av spåren att dömma.

Har även funderat på om all snö har ställt till det i hennes bajs-rutiner, men hon har tillgång till en stor, tom gammal maskinhall med jordgolv där hon kan gräva ner sina pluttar. En annan grej är att vi har möblerat om väldigt mycket och köpt mycket nya möbler senaste 2 veckorna. Kan det påverka?

Har ni några idéer på vad det kan vara som får henne att agera så här? Vill ogärna behöva sätta en kula i henne :(
 
C Carl-Jo-han skrev:
Hej!

Har en 5-årig kastrerad katt-tjej som har börjat bete sig konstigt. Hon har aldrig gått på låda, vi lärde henne från första början att göra ifrån dig ute, och hon har alltid sagt till innan när hon behöver gå ut.

Men för någon vecka sedan bajsade hon på en matta i dotterns rum. Det har hänt någon enstaka gång innan när vi inte har varit hemma vilket man inte kan klandra henne för, men denna gången var det på natten när vi sov. Trodde att det var en engångsföreteelse men så hände det natten efter igen. Vi slängde ut mattan och det var lugnt några dagar.

Men härom morgonen hade hon bajsat och kissat i dotterns säng på natten, när dottern sov i den! Natten efter samma sak. I natt var hon ute hela natten, kom in när jag åkte hemifrån 05:30. Sambon missade att katten var inne och när vi kom hem i eftermiddags så hade hon bajsat och kissat i dotterns säng igen!

Hon verkar inte sjuk, är lekfull, äter och dricker som vanligt. Hon verkar inte orolig över något heller. Läste dock att vissa katter kan bli så här om dom är oroliga över andra katter som rör dig utanför. Det finns en ganska ny katt hos grannen men den har bott där i ett halvår och dom bråkar aldrig. Men jag hör på nätterna hur hon sätter sig i olika fönster och tittar ut. Kan det vara något som hon skräms av? Vi har även lo som rör sig runt tomten av spåren att dömma.

Har även funderat på om all snö har ställt till det i hennes bajs-rutiner, men hon har tillgång till en stor, tom gammal maskinhall med jordgolv där hon kan gräva ner sina pluttar. En annan grej är att vi har möblerat om väldigt mycket och köpt mycket nya möbler senaste 2 veckorna. Kan det påverka?

Har ni några idéer på vad det kan vara som får henne att agera så här? Vill ogärna behöva sätta en kula i henne :(
Katter är vanedjur och ogillar förändring. Det kan få dem att bete sig konstigt. Jag har haft tre katter samtidigt och även flyttat med dem.
 
Börja med att skaffa en kattlåda.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hemmakatten
Har haft många katter och har en hund. Katter till skillnad från hundar visar inte att de är sjuka. De kör på tills de stupar.

Hade en ung katt som var svårt hjärtsjuk. Visade sig när vi var på årliga vaccinationen och veterinären lyssnade på hjärtat. Han levde i tre år till med hjärtmedicin. Pigg som en mört och fångade möss och sorkar varje dag. När han slutade jaga och var mer inne än ute kände vi att det var dags att låta honom somna in.

Jag tror din katt är sjuk. Kanske är något med kisseriet och njurarna eftersom katten inte håller sig. Gamla katter som blir dementa kissar gärna inomhus, men din katt är ju inte gammal.

Jag tycker du ska kosta på ett veterinärbesök och ta lite blodprover.
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
H
Hej!

Man avlivar inte husdjur på grund av detta! Ifall ni känner att detta är övermäktigt, vänligen annonsera efter nya ägare. Själv har jag två inomhuskissar och har kasserat: 3 soffor, 1 madrass, antal mattor, 4 fåtöljer, ett golv mm kissarna lever i all välmående fortfarande hos oss, hittat vad som varit fel och anpassat oss.

Mvh
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Hemmakatten
Även katter kan uppfostras. Låter märkligt och helt sanslöst att du tillåtit detta förstörande

Ingen av våra 7-8 katter har varit tillåtna att klösa på möbler. Inte heller att vara på matbord eller diskbänk, fast vi hade en katt som i smyg på natten var på köksbänken. I sängen sov de dock gärna. Våra katter var ute och hade kattlucka att gå in och ut. Och klösbrädor inomhus.
 
H
Hej Hemmakatten,

Ifall det var mig som du svarade, självklart går katter precis som hundar att uppfostras!
Tänker inte gå in på omständigheter längre än att med sönderavlad schäfrar och såkallade bonnkatter i uppväxten så föddes ett intresse av att föra vidare friska avelskatter utan varken höft eller hjärtproblem (som diverse "så kallade bonnkatter" korrekt ord huskatt, får avlivas eller faller ned döda av)... Då blev det lite svårare, men som sagt man får lära sig av sina misstag och fundera på vad man kan ändra i sin omgivning. Min poäng var att ens första lösning eller ens andra eller för den delen tredje lösning är ej att sätta en kula i huvudet på sitt husdjur!
 
Ja, gör för tusan som Immobil skriver!
Immobil Immobil skrev:
Börja med att skaffa en kattlåda.
Är det snöigt, isigt och kallt går katterna ogärna ut,
kanske det blir kallt inte bara om tassarna utan också om stjärten :p

Så fixa en låda där hon kan kissa och bajsa. Rekommenderar detta:
5060255492291.jpg
 
D Deathtrip2000 skrev:
Katter är vanedjur och ogillar förändring. Det kan få dem att bete sig konstigt. Jag har haft tre katter samtidigt och även flyttat med dem.
Jo jag har hört det men hon har ändå varit med om en flytt och 2 nya familjemedlemmar. Den senaste var 3 år sedan och hon betedde sig aldrig konstigt i samband med det.

Immobil Immobil skrev:
Börja med att skaffa en kattlåda.
Aldrig. Tycker att det är det vidrigaste som finns. Dessutom har det fungerat utan i 5 år, tror inte att det är avsaknaden av en låda som ställer till det.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tror din katt är sjuk. Kanske är något med kisseriet och njurarna eftersom katten inte håller sig. Gamla katter som blir dementa kissar gärna inomhus, men din katt är ju inte gammal.

Jag tycker du ska kosta på ett veterinärbesök och ta lite blodprover.
Fortsätter hon så får jag ta henne dit. Men om det är kisseriet eller njurar som strular så är det ändå konstigt. Majoriteten av gångerna har det endast varit bajs. Vi har inte bytt foder eller så heller.

H husdrommaren skrev:
Man avlivar inte husdjur på grund av detta! Ifall ni känner att detta är övermäktigt, vänligen annonsera efter nya ägare.
Vet inte om någon vill ha en 5 år gammal katt som gör ifrån sig inne...

PS, nu hoppade hon fram och tillbaka mellan olika fönster som vetter mot skogen bakom huset. Sedan ville hon ut. Lös efter henne med ficklampan, hon bara toksprang genom snön rakt ut i skogen. Känns som att det finns något där ute som hon stör sig på.
 
Fy f-n för den lavendelosen säger jag bara. Det tog säkert ett halvår innan den försvann efter att jag till min stora glädje upptäckt att samma sand även finns oparfymerad. ;)
Men annars håller jag med om att det är bra kattsand det där.

Vår katt går normalt sett aldrig på lådan men vi har den ändå som en säkerhet. Förra veckan när det kommit mycket snö var nog första gången han använde den på ett år. Så även jag rekommenderar starkt en låda som kan användas i nödfall.

Min erfarenhet är att även kastrerade katter blir lite konstigare än vanligt vid den här årstiden. De blir oroliga och springer ut och in utan att veta vad de är ute efter så det behöver inte vara konstigare än så. Att katten skulle ge sig ut för att jaga lodjur låter mindre troligt. Vore den rädd för något skulle den väl snarare ligga och trycka någonstans.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Aldrig. Tycker att det är det vidrigaste som finns.
Vad skulle du själv göra om du inte hade någon toalett?
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
H
När katter bajsar på fel ställe är det (oftast) en stark protest, tex: ni har varit bortresta, plötsligt varannan vecka schema av barnen eller liknande. Kiss på annat ställe än lådan (en katt skall ha tillgång till låda då de dör på skrämmande kort tid om de ej kissar!) kan vara en mängd saker. Men börja med låda, ju äldre katten blir desto viktigare med låda, framförallt om ni ej varit noga med kosten, då njurarna "samlar på sig saker" som ej främrar er kisses livslängd. Fick iallafall vi lära oss när vi gick SVERAKS uppfödarkurs.
 
  • Gilla
Nannana och 4 till
  • Laddar…
Hatar du kattlåda? Men du kanske tycker det är fräschare att den skiter/pissar i sängen?? Tur att det inte är din säng..finns ju nya katter..
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Är en kattlåda vidrig? Då är den kanske ostädad. En katt är oftast ganska noga med hygien när den skiter. Är lådan ofräsh eller fullsketen vill katten inte använda den. Då är en säng mycket bättre!
Kanske kattens vanliga toa därute är översvämmad och en ny går inte att hitta i snön.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det kan mycket väl vara en kombo av flera orsaker som du nämner - ommöblering, rörigt inne, ny katt ute o s v.
Vår 6-åriga kastrerade hankatt började kissa inne när vi flyttade. Nu har vi bott här drygt ett år, men han kissar fortfarande inne ibland trots att vi alltid har två fräscha lådor. Han kan sätta sig bredvid lådan och kissa... Till saken hör att det finns en riktigt elak, stor och stridslysten hankatt som helt klart ser vår tomt som sitt revir, jag tror han fått komma in i huset här till tidigare ägare. Han spöar bägge våra katter så fort dom visar sig ute, både han- och honkatten. Vi har även sett lo-spår och rävspår runt huset.
Jag skulle nog i a f ta katten till veterinären för att utesluta att den är sjuk, katter är fenomenala på att dölja att de har ont eller mår dåligt.
Jag skulle även prova med en kattlåda ett tag för att sen "fasa ut den" närmare och närmare ytterdörren och sen ställa ut den utanför istället.
Denna modell är helt suverän och finns på Arkenzoo bl a. Ingen sand utanför och med EverClean kattsand blir det heller ingen lukt, bara klumpar att städa ur.
Visa bilaga 261663
 
  • En slutet kattlåda av modell rekommenderad på Arkenzoo, svart med vit lock och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.