Hej,

Jag byggde altan förra året och skruvade en bärbalk längst med fasaden som altanen fästes ovanpå.
Efter altanen var klar så upptäckte jag att panelen ovanför ca 3m fönster är rutten på några ställen. Även en bit längsgående på sidan av fönstren är rutten.

Nu funderar jag på att byta panelen på hela gaveln men nu sitter ju altanen fäst längst botten på gaveln...
Kan man ta en sänksåg och kapa panelen längst hela vägen och sen byta panelen?
Eller går det att bara byta enskilda ruttna bitar?
Panelen är av klick typ

Mvh Janne
 
S
Du får nog sprätta bort en del trall närmast huset och stämpa upp altanen , lossa din bärregel
, kanske det går att få bort panelen om det inte sitter spikar under bärregeln , men den måste släppas lite
När du ändå håller på så se hur mycket boss och annat som ligger mellan bärregel och panel ,
det är inte bra att fästa i panelen det kommer att bli vatten som inte torkar ur där
ett avstånd från panel på 2 cm förhindrar detta
Kan bli en hel del jobb att ändra på det , upp till dig
 
Tanken om jag kapade med sänksåg längst hela gaveln var att sätta en plåtlist där sedan så vattnet rinner ifrån litegrann.

Eller går det att smälla på ny panel ovanpå den gamla kanske?
 
S
Allting går utom små barn dom springer :) hur är panelen ner till , helt frisk så går det att kapa hur är det spikat , om du kapar kan det bli att den del av panelen som är kvar , bara sitter med en spik nertill
Då finns inget att fästa i , det kommer att vingla , ock din ev plåt sitter lös , det med att sätta en ny utanför ( tja ) men inte så bra då ev luftning bakom kan fallera
 
Här är en bild på altanen.

Några alternativ då

#1
Såga längst med trallen, försöka regla upp och skruva så botten delen håller bättre och sen på med ny panel.
#2
Samma sak samt även tilläggsisolera +45mm

#3
Spika på ny panel ovanpå den gamla och bryta bort dom brädor som är ruttna
 
  • Trädäck under konstruktion intill ett gult hus, verktyg synliga, med förslag på renoveringsmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
# 1 är nog tveksamt om det blir bra
# 2 blir det samma , ser att du även får det lite konstigt mot gavelspetsen , fylla upp hela vägen
det finns inget direkt takutsprång på gaveln
# 3 Klart ett alternativ som kan fungera , men då får du ingen tillägg på isolering ,
Det som jag ser som aber i det hela , är att du har fäst altanen med en regel mot panelen , det samlas en massa boss där och är inte bra , en altan bör inte sitta fast i huset utan ska stå lite för sig själv , mellanrum på på ett par centimeter till panelen
Mitt förslag ( en del jobb blir det ) är att du lossar trallen 30 cm ut eller så mycket att du kan jobba där och fixar lite nya stöd under mot mark , då kan du kapa ner altanen och isolera eller göra vad du vill med panelen
 
Här är två bilder till med de ruttna plankorna ovanför fönstren bland annat.

Ja, det känns som ett svårt val detta. Dom ovanför fönstren skulle jag nog kunna byta bara dem ruttna. Men sen den ruttna som sitter på sidan av fönstret, syns på första bilden...
 
  • Del av hus med fönster och sliten träpanel ovanför samt några plankor på sidan med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöbelagd trätrappa med en räfsa lutad mot ett gult trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt stora misstag är att du har skruvat bärregeln direkt mot bräderna. Det skall vara minst 5 cm luftspalt däremellan om inte nedre ändan av bräderna skall ruttna bakom bärregeln.

Det är inga problem att byta enskilda bräder.
De korta ovanför fönstren är bara att riva bort och byta.

Om en enstaka lång bräda är rutten drar man ut spikarna och sågar två nästintill genomgående spår med handcirkelsåg längs hela den delen som skall bort. Sedan tar man kofoten och bryter bort "ribban" som har bildats mellan sågspåren. Sedan ristar man med en gammal kniv i nåtet mellan brädan som skall bort och bräderna som skall vara kvar på båda sidorna. När man ristar med knivspetsen blir det en brottanvisning i målfärgen som annars kan vara så stark att den håller ihop spontarna. Sedan tar man hammare och en brädstump som dorn och slår brädhalvorna in mot spåret i mitten så de kryper ut ur spontarna.

Vill man göra ett vågrätt skarv i en bräda så gör man det mitt över en spikregel. Med stämjärn täljer man av ändan på brädan som blir kvar så den sluttar 45 grader utåt. Sedan snedsågar man ändan på nya brädan i 45 grader innan man sätter dit den.Då rinner inget vatten in i fogen.

På den nya brädan sågar man bort bakre sponten på honsidan med cirkelsåg och efter det kan man trä in brädan och spika fast den.

Även om världen är full av marknadsförare som säger att det inte går att byta enskilda bräder i en brädslåning så är det bara rent skitprat.

Om man behöver virke med en profil som inte finns att köpa kan man be ett snickeri specialhyvla virke. Jag har själv specialhyvlat spontade bräder till såna där reparationer några gånger.

Lycka till!
 
  • Gilla
Sanga och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret,

Jag inser mitt misstag.. Hur fan ska man lösa detta då..
Riva upp trallen ca 50cm från väggen.
Sedan handgräva för nya plintar placerade ca 30cm från väggen
slänga ner 70cm justerbara plintar och på med en ny 8" regel

När det är injusterat och klart så tar jag bort bärlinan från fasaden & på med trallen igen

Sen riva och byta fasaden..

Detta vill man ju undvika till 95%... Tiden och extrakostnaden..urk
Om fukt mot fasaden p.g.a bärlinan är ett problem så kanske det går att lösa ändå?

Skissar lite paint bilder på hur det skulle kunna se ut om jag sågar längst med fasaden..

En avrinnings plåt som för bort vattnet från väggen, kanske även försöka göra så den innersta trallplankan lutar utåt

alt1, kapa och bara byta fasaden
alt2, tilläggsisolera, kanske även ha en plåt på denna

Ni förstår hur jag tänker iaf.

Går det att fixa en ny bärlina utan att behöva plintar? Går det att fästa i betong delen under fasaden på något sätt?

Mvh
 
  • Skiss av trätrall vid en husfasad med en gul markerad bärlina och potentiell avrinningslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av trallkonstruktion nära en vägg med bärlina, regel och avrinningsplåt som diskuterats i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
En ide som kommer att fungera , klart det blir vått under trallen och plåten
inte riktigt bra , men att välja mellan pest och kolera så är det ett lätt val
 
  • Skiss av skikt mellan trätrall och panel med blå streck som visar plåtplacering och noteringar om fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.