Japp. Satte i en mutter med bult sen löste de sig
 
Tjena. Nu är jag tillbaka igen, vilket betyder ännu ett problem. =(
För 2 veckor sedan gick den hur bra som helst. Idag när jag skulle starta den gick den bra. Men efter 6-7 minuter så börja den gå ojämnt, sen dog den. Jag skruva av tändstiftet och det såg ut som bilden nedan. Sedan hörde jag ett kokande ljud i motorn. (Om ni vill lyssna så finns det nedan) iallafall, jag tänkte att det var för lite olja så jag fyllde på. Sedan drog jag igång den igen. Den gick bra i 3 min sen börja den gå ojämnt igen. Och jag har film på detta med som kommer finnas med nedan för de som är intresserade. Den gick ojämnt så jag skruva lite på soppakranen och då gick den bra i 3 sek sen gick den ojämnt igen. Någon som har en förklaring? Vill också nämna att jag hade ett litet litet hål i flottören så jag lätt bensinen rinna ur och så limma jag hålet (snabblösning) om det har något med problemet att göra, att det kommit bensin i den igen.

=D
 
  • Tändstift med synliga tecken på brännskador och sot, placerat mot en bakgrund av vävd matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tändstiftet ser ganska ok ut. Hål i flottören är aldrig bra. Sitter förgasaren fast eller glappar den lika mycket som ljuddämparen? Är packningen mellan förgasare och block hel om det finns en sådan? Det låter på filmen där motorn går som att för det första hälften av alla skruvar i motorn vibrerat loss och för det andra du har en instabil och felaktig bränsleblandning. Det kan mycket väl bero på hål i flottören. Det kan också bero på tjuvluft av att förgasaren inte sitter fast.
 
A Avemo skrev:
Tändstiftet ser ganska ok ut. Hål i flottören är aldrig bra. Sitter förgasaren fast eller glappar den lika mycket som ljuddämparen? Är packningen mellan förgasare och block hel om det finns en sådan? Det låter på filmen där motorn går som att för det första hälften av alla skruvar i motorn vibrerat loss och för det andra du har en instabil och felaktig bränsleblandning. Det kan mycket väl bero på hål i flottören. Det kan också bero på tjuvluft av att förgasaren inte sitter fast.
Förgasaren sitter fast. packningen emellan kanske behövs bytas. Tror inte skruvar har vibrerat loss. Men det konstiga är att den går skit bra en stund och helt plötligt går ojämnt.
 
Finns det något pumpmembran i förgasaren? Är det i bra skick? Motorn skallrar en del och det syns tydligt på filmen att ljuddämparen inte sitter fast. Därav funderingen om något mer sitter löst. Jag tycker det låter som att den varvar väldigt mycket också. Fungerar varvtalsregulatorn som den skall?
 
Kolla flottören igen, som tidigare talare nämnt.
 
A Avemo skrev:
Finns det något pumpmembran i förgasaren? Är det i bra skick? Motorn skallrar en del och det syns tydligt på filmen att ljuddämparen inte sitter fast. Därav funderingen om något mer sitter löst. Jag tycker det låter som att den varvar väldigt mycket också. Fungerar varvtalsregulatorn som den skall?
Ljuddämparen satt fast men den skruven har rostat sönder och gått av och går ej att få ur. Membranet vet jag inte vad de är. Men jag har skruvat in tomgångsskruven så långt de går för gasreglaget går lite som de vill när de vibrerar så
 
T Toro 421 skrev:
Ljuddämparen satt fast men den skruven har rostat sönder och gått av och går ej att få ur. Membranet vet jag inte vad de är. Men jag har skruvat in tomgångsskruven så långt de går för gasreglaget går lite som de vill när de vibrerar så
Är det någon som kan förklara varför den går bra de senaste två ggr jag kört o då körde jag i ca 20 min per gång. Och nu går den bra i ca 6 min och går sedan ojämnt och dör
 
Ibland går motorer bra trots att de inte borde. Efter en till titt på bilden i ditt första inlägg så tror jag inte att förgasaren har ett membran. Sitter tanken i sin helhet över förgasaren? Om så är fallet finns det nog ingen bränslepump och inget membran. Byt flottör. En annan kanske lite långsökt idé är att kolla ventilspelet. Är det alldeles för litet så kan någon ventil börja läcka när den expanderar av värmen. Var det kallare ute när den fungerade bra?
 
Kan du ha dragit åt tanklocket för hårt? Prova att lossa det en aning och se vad som händer.
 
A Avemo skrev:
Ibland går motorer bra trots att de inte borde. Efter en till titt på bilden i ditt första inlägg så tror jag inte att förgasaren har ett membran. Sitter tanken i sin helhet över förgasaren? Om så är fallet finns det nog ingen bränslepump och inget membran. Byt flottör. En annan kanske lite långsökt idé är att kolla ventilspelet. Är det alldeles för litet så kan någon ventil börja läcka när den expanderar av värmen. Var det kallare ute när den fungerade bra?
De var faktiskt kallare ute, plus denna gången var de tung snö med Idag var det 0 gradigt. Som du ser på videon så sitter tanken på höger sida och förgasaren under kåpan vid choken på vänster sida. Var sitter vanligtvis membranet ?
 
Immobil Immobil skrev:
Kan du ha dragit åt tanklocket för hårt? Prova att lossa det en aning och se vad som händer.
Jajemän, ska testa det imon
 
T Toro 421 skrev:
De var faktiskt kallare ute, plus denna gången var de tung snö med Idag var det 0 gradigt. Som du ser på videon så sitter tanken på höger sida och förgasaren under kåpan vid choken på vänster sida. Var sitter vanligtvis membranet ?
Och som lite extra info så kör jag på full choke hela tiden, annars dör den. Kan skruva in skruven för flödet men kände att det funkar med att köra med choke så jag rör inget. Men kan de va felet med att jag måste ändra skruvarna rätt både för bränslet och luftintaget och köra utan choke?
 
Det är inte meningen att man skall köra med full choke. Om den dör så fort man öppnar choken så är förgasaren troligen helt galet inställd. Starta den och justera på skruven och se vad som händer. När den går på ett helt stabilt varvtal utan att varvtalsregulatorn jobbar någonting så länge motorn är utan belastning så kan du vara nöjd med inställningen. Men om du har ett läckage i flottören är det inte säkert att du kan få motorn att gå rent.

Förgasarmembran kan sitta på olika ställen beroende på hur förgasaren är uppbyggd. Men jag tittade inte på din första bild innan jag nämnde membran. Jag tror inte att den förgasaren har något membran. Om flottörhuset på förgasaren sitter lägre än botten på tanken så kan bränslet rinna med självtryck till förgasaren och ingen pump behövs. Då finns inget membran.

Skall förgasaren inte ha något luftfilter? Det kan möjligen påverka hur motorn går om förgasaren är gjord för att ha ett luftfilter och detta saknas.
 
Såsom min förgasare är byggd så ser det inte ut som det ska vara något luftfilter. Imorgon ska jag ta isär förgasaren igen och kolla flottören och är det bensin i den så beställer jag en ny. Jag ska försöka starta den imon o skruva in skruvarna så den är rätt inställd. Tack så länge för alla svar. Du verkar kunna din sak ;). Hör av mig om det blir bättre eller sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.