Hej!

Jag planerar att göra en arbetsbänk starkt inspirerad av Paulk arbetsbänk. Är det någon som har en MFT mall eller kan tipsa om en firma med CNC fräs i Falun. Vet att UJK har ett Parf guide system men tycker det är lite dyrt för en arbetsbänk.
 
Jag tycker att det borde gå att göra något hyggligt bra med hjälp av vanliga skenor för konsoler som håller 32mm c-c och lite kluriga jiggar.

Jag har genom en bekant fått till en stålplåt med 5 x 5 20mm hål, den gjordes av en lokal firma i princip gratis. Men då hade jag gjort förfrågan på några andra ställen själv och fått prisförslag på 1500-2000kr så rätt kontakter gör ju susen.
 
Om du har eller känner någon som har en 3d-printer så kan denna vara värd ett försök. Det blir säkert lite större felmarginal än om du fräser en hel skiva med CNC, men exaktheten duger utmärkt för hobbysnickeri tycker jag iaf :)

https://www.thingiverse.com/thing:2079995
 
Jag har funderat på att bygga en ”kryssformad” jigg där alla sidor är vinkelräta. Sedan borde det bara vara att flytta vidare jiggen efter varje hål. Förutom första raden där passande distanser behövs. Jag kommer att fräsa med festools 20 mm frässtål. Ska testa på en spillbit först.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Kolla med @Toby F
Letade efter tråden igår, visst är den borta eller ser jag fel? (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Letade efter tråden igår, visst är den borta eller ser jag fel? (y)
Samma här, var tvungen att fråga Toby om det. Tydligen hade inte mod riktigt gillat att han marknadsfört sig på forumet. Men det går ju att få tag i honom via PM ;-)
 
Hemmagjord kryssjig på träskiva med vinkelräta hål och speedsquare för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en "kryssjig" i dag som en proof of concept test. Blev ganska bra. Hålen hamnade på 123,4 mm istället för 96 mm men de är vinkelräta iaf mätt med en speedsquare.
 
R Robin Wahlman skrev:
[länk]
Tack för länken!
 
Festool-bordskiva med runda hål och fastsättningsdetaljer på ett snickarbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapitulerade och köpte en Festool skiva som reservdel. Har för mig att den kostade 950kr. Så här i efterhand hade det varit enklare och värt pengarna att köpa ett komplett MFT 3.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt, vad har du använt för skenor?
 
Tack, tro det eller ej men skenorna kommer från en slaktad duschkabin som följde med huset vi köpte. Skenorna är ihoplimmade med epoxi för att få extra styrka. Benen är möbelben från biltema (29.90/st)
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.