useless useless skrev:
att man kan sänka inomhustemperaturen några grader och ändå bibehålla komforten
... eller öka komfort vid bibehållen rumstemperatur.

Grattis till ett spännande boende! Ert hus har ett mycket större energibehov än ett vanligt hus. Och dessutom är det så olyckigt att ni har direktverkande el, som troligen är dyrast av alla energislag.
Det snabbaste sättet att åtgärda är installation av luft/luft-värmepumpar. Jag tror aatt ni borde ha tre stycken, två för "salen" och en för resterande del av huset. Fördelen är att ni kan få dom installerade inom några veckor, och att de betalar sig säkert inom 2-3 år. Nackdelen är den förvanskande utedelen.
Vill man inte satsa på luft/luft så finns bergvärme (250 kkr i ert fall då ni måste vattenkonvertera), utvändig isolering, vindsisolering mm som är tidskrävande och dyra.
Att dra ett plaströr från taket och hämta ned den varma luften förutsätter att det finns varm luft därupppe. Och även om så är fallet är det ingen mirakelmedicin.
 
Det låter som att du borde sätta dig in lite mer i hur huset fungerar och är konstruerat...
Vad har du för ventilation i dag? Det verkar som att man har pluggat igen befintliga självdragsventiler och stoppat in den gigantiska prylen istället (anpassad för förskoleverksamhet). Den gigantiska prylen borde ersättas av ett ventilationsaggregat anpassat efter era förutsättningar. Men innan det är gjort bör du se till att du iallfall har fungerande självdragsventilation.
 
Tack förresten för alla svar! Vi har massa planer men pga att det är ett timmerhus är det mycket som vi inte verkar kunna genomföra.

Vi VET att vinden på den mindre delen av huset är en värmebov. Hade en taksnubbe här som fixade några smågrejer för nån vecka sen, och han berättade bl.a. att det är väldigt varmt där uppe och att alla rör som lämnats kvar inte har någon uppgift utan bara sprutar upp varm luft nerifrån, så jag tänkte börja med vinden, men då är det ju timmer och därmed ett problem.

Vet inte om kanske det även smiter ut varm luft från stora salen in på kallvinden. Jag har en känsla av att vinden är det stora problemet.
 
Har du tvåglasfönster i vettigt skick kan du sätta in pet-skivor, glasklar plast, mellan fönsterbågarna så minskar energiförlusterna rejält. Enkelt och snabbt att göra och betalar i ditt fall antagligen av sig inom typ några månader. För oss med billiga kwh i form av vedvärme är det mest komforten med mindre kallras från fönstren som märks i vardagslag.
Vi köpte här:
https://www.stocksundet.se/
Helt bekymmersfritt. Medveten om att jag låter som en försäljare men jag är bara nöjd kund som ser hur folk river ut fungerande och kulturvärdefulla fönster i onödan. Finns säkert pet på fler ställen.
 
useless useless skrev:
Det låter som att du borde sätta dig in lite mer i hur huset fungerar och är konstruerat...
Vad har du för ventilation i dag? Det verkar som att man har pluggat igen befintliga självdragsventiler och stoppat in den gigantiska prylen istället (anpassad för förskoleverksamhet). Den gigantiska prylen borde ersättas av ett ventilationsaggregat anpassat efter era förutsättningar. Men innan det är gjort bör du se till att du iallfall har fungerande självdragsventilation.
Jo jag försöker. Det är mycket som är omgjort, och mycket som gjorts dåligt, inga ritningar eller annan information finns tyvärr. Försöker ta reda på det jag kan om huset :)

Den gigantiska prylen ska ut nån gång, den står ju ändå bara där.
 
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Har du tvåglasfönster i vettigt skick kan du sätta in pet-skivor, glasklar plast, mellan fönsterbågarna så minskar energiförlusterna rejält. Enkelt och snabbt att göra och betalar i ditt fall antagligen av sig inom typ några månader. För oss med billiga kwh i form av vedvärme är det mest komforten med mindre kallras från fönstren som märks i vardagslag.
Vi köpte här:
[länk]
Helt bekymmersfritt. Medveten om att jag låter som en försäljare men jag är bara nöjd kund som ser hur folk river ut fungerande och kulturvärdefulla fönster i onödan. Finns säkert pet på fler ställen.
Jag vill gärna ha kvar mina fina fönster! Jag gillar dom! Ska kika!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
Den gigantiska grejen, är inte det ett FTX agregat ifrån PM-Luft?

Hittade en länk till en manual:
[länk] Archive/Air handling units/Compact Air (-2007)/_sv/CABASK.pdf
Är det? Det som jag fick tips om tidigare i tråden?
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Jo jag försöker. Det är mycket som är omgjort, och mycket som gjorts dåligt, inga ritningar eller annan information finns tyvärr. Försöker ta reda på det jag kan om huset :)

Den gigantiska prylen ska ut nån gång, den står ju ändå bara där.

Det ser ut att vara ett FTX aggregat....
Kolla manualen här:
http://www.swegon.com.lv/Global/PDFs Archive/Air handling units/Compact Air (-2007)/_sv/CABASK.pdf

Du kanske bara skall se om du kan få igång den, så att den fungerar som den skall.....
 
Varför är det problem med timmer? Jag skulle snarare säga att det är tvärtom...

Om det läcker luft från bostadsutrymmet till kallvinden så bör du åtgärda det ganska fort. Risken är att det blir fuktproblem på grund av kondensutfällning när den varma inomhusluften träffar kalla ytor.

Du bör byta ventilationsaggregatet mot ett som är anpassat efter era förutsättningar. Fördelen med att det redan finns ett är att alla nödvändiga ventilationskanaler är dragna, så det borde räcka med att byta själva aggregatet och göra en injustering av ventilationen.
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Är det? Det som jag fick tips om tidigare i tråden?
Just det, det ser ut att vara ett FTX aggregat, kolla upp den först innen du slänger ut den...
 
Abuquir Abuquir skrev:
Det ser ut att vara ett FTX aggregat....
Kolla manualen här:
[länk] Archive/Air handling units/Compact Air (-2007)/_sv/CABASK.pdf

Du kanske bara skall se om du kan få igång den, så att den fungerar som den skall.....
Ja det ser ju så ut! Och i manualen såg jag värmereglering... snabbläste bara lite men ska kolla ordentligt nu! Vi fick nån genomgång av den för ett tag sen men det blev ju bara kallt!
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Ja det ser ju så ut! Och i manualen såg jag värmereglering... snabbläste bara lite men ska kolla ordentligt nu! Vi fick nån genomgång av den för ett tag sen men det blev ju bara kallt!
Hoppas det är rätt manual, men titta över den ordentligt och se om du kan sparka igång den eventuellt.
 
useless useless skrev:
Varför är det problem med timmer? Jag skulle snarare säga att det är tvärtom...

Om det läcker luft från bostadsutrymmet till kallvinden så bör du åtgärda det ganska fort. Risken är att det blir fuktproblem på grund av kondensutfällning när den varma inomhusluften träffar kalla ytor.

Du bör byta ventilationsaggregatet mot ett som är anpassat efter era förutsättningar. Fördelen med att det redan finns ett är att alla nödvändiga ventilationskanaler är dragna, så det borde räcka med att byta själva aggregatet och göra en injustering av ventilationen.
Ja alltså jag hade velat göra kallvinden till gästrum. Vi har en så kallad öppen planlösning, bokstavligt alltså. Endast Två rum med dörr, under läktaren så resten är helt öppet. Och det kommer bli oerhört fult att bygga ett till rum tyvärr. Hur som, isolera och inreda en timmer-kallvind verkar vara big no no.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Hoppas det är rätt manual, men titta över den ordentligt och se om du kan sparka igång den eventuellt.
Tack! Ska bli spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.