Håller på att planera för badrumsrenovering och har lite frågor ang ventilation. I vårat stora badrum ( det som ska renoveras ) sitter det en frånluftsventil som är ansluten till murstocken via vinden. ( Huset är byggt -49 ). Vägg i vägg ligger en gästtoa med en frånluftsventil som går rakt upp till en takhuv. När vi nu bygger om badrummet ska en gaderob få offra sig till förmån för en duschplats. Där finns idag ingen vent. och jag undrar nu om man kan ta upp ett hål till en paxfläkt och ansluta den till ventilationsröret i gästtoan? Eller finns det risk för att paxfläkten blåser ner luften i gästtoan?

Tacksam för svar och gärna fler funderingar och lösningar!
 
Borde väl fungera med någon form av kallrasskydd på gästtoan. Risken är väl dock att det kommer att bli bra ventilation där också, när fläkten vid duschen går, men det kanske man kan acceptera.
 
Risken är väl dock att det kommer att bli bra ventilation där också, när fläkten vid duschen går, men det kanske man kan acceptera.
Tanken är att sätta in en fuktstyrd pax, så den går ju tills luften är fri från fukt. Så visst kommer den i så fall dra mycket luft även från gästtoan.

Koppla ventilerna till ett gemensamt spirorör med en kanalfläkt så har du sug i båda rum. Anslut lämplig styrning; varvtalsregulator t.ex. och justera in frånluftsdonen för bästa balans.
Prylar finns b l.a här:
[länk]

Bra tanke ;) Tackar för svaren!
 
Vi har just en justerbar fuktstyrd fläkt i vår dusch. Den går faktiskt inte speciellt länge efter man duschat. Typ någon minut.
 
Jaså inte längre? Har aldrig själv sett någon "in action". Men då kanske min idé inte är så dum trots allt.
 
Ja, det blir väl lite mer komplicerat att få till fuktstyrning med lösningen med kanalfläkt. Sedan finns det ju fläktar i olika storlekar (diameter), som ger olika effekt (luftvolym). Vi kör med en liten 100 mm EDM-100 S&P (ger 96 m3/tim) från Clas Ohlson. Draget i ventilationsröret påverkar ju också.
 
Kanske skulle ta hit en ventilationskille och titta på det innan man gör något.
 
Hur skall du tillförsäkra ventilation i huset totalt sett om fläkten bara går när det är fuktigt i nämnda rum.

På toaletten vill man ju dessutom ha frånluft även när det inte duschats. :)
 
Den frånluft som finns idag ansluter till murstocken. Nu har jag också kommit på att det behövs mer än en Pax ;) Men om man gör så här: ansluter en Pax till befintlig frånluft idag dvs till murstocken. Paxen kommer i så fall sitta över duschplatsen.Och sedan tar upp för ny ventilation någonstans i centrum av badrummet, där det då "bara" sitter en vanlig ventil. Borde inte det funka?
 
Går säkert, men verkar i mina ögon överdrivet. Vad har du för ventilation i badrummet idag? Jag misstänker att du liksom vi har självdrag. Finns det inget kallrasskydd på den nya fläkten, så fungerar ju det även i framtiden. På den fuktstyrda fläkten som vi har finns dessutom en extra strömbrytare med snöre, så att man kan tvångsköra fläkten om det skulle behövas.
 
Gutte skrev:
Den frånluft som finns idag ansluter till murstocken. Nu har jag också kommit på att det behövs mer än en Pax ;) Men om man gör så här: ansluter en Pax till befintlig frånluft idag dvs till murstocken. Paxen kommer i så fall sitta över duschplatsen.Och sedan tar upp för ny ventilation någonstans i centrum av badrummet, där  det då "bara" sitter en vanlig ventil. Borde inte det funka?

Om du har en fläkt och en ventil så torde du ju dra in uteluft så fort fläkten går. Inte så kul vintertid kanske.
JAg ska själv använda en skortsenspipa för en fläkt, bör man ha rör invändigt med tanke på den fuktiga luften. Skorstenen värms inte upp eftersom vi har elpanna.
 
Är det bara jag som är konstig som undrar om det verkligen behövs så bra ventilation i ett badrum?

När jag duschar så vill jag ha varmt i badrummet. Jag värmer upp badrummet till minst 25, gärna 30 grader, innanför dörren har jag en kupévärmare för bilbruk på 1200W-läget som jag startar kanske en halvtimma eller timma före jag duschar, och som sedan får gå medan jag duschar, och när jag är klar i badrummet så slår jag av värmen och låter dörren stå öppen. Temperaturskillnaden mellan badrummet och resten av huset gör ju att luften växlas runt rätt omgående, och den fuktighet som finns i badrumsluften äts upp rätt snabbt av torrheten i luften i resten av huset på vintern... På sommaren är det ju såklart en helt annan sak, men då brukar man ju å andra sidan vädra rejält med fönster både här och var rätt ofta.
 
Jag håller med piloten:

se till att du har konstant undertryck i badrummet. I och med att du helatiden suger ut luft där kommer det inte att stå fukt där särskillt länge och du får ett bra luftombyte i hela huset.

På detta sätt, när du kopplar alla frånluftsdon till samma fläkt är det enklare att styra flöden i de olika rummen med hjälp av donen och du slipper baksug i något rum.

/Zeb
 
Vi löser det som Benno beskrev det, med hjälp av en kanalfläkt som styrs av en sensor som sitter strax ovanför duschen. Sensorn känner av fuktigheten i badrummet och startar då det går över en viss gräns. Detta är fortfarande i teorin för allt är inte på plats ännu men vi hoppas att det ska fungera.

//Anders
 
Idag har det varit en kille på besök som antagligen ska renovera badrummet åt oss. Han tyckte att det räcker med en fuktstyrd Paxfläkt. Som Yxis skrev tidigare så lämnar man ju dörren öppen efter en dusch/bad och får på så sätt lite blandning av luften. Paxen kommer då alltså att dra ut den mest fuktiga luften och sedan stanna. Låter väl bra eller vad säger expertisen ??? ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.