Är det någon som kan förklar hur denna teknik fungerar?
Är det billigare än traditionell sprängning?
Är det tillämpbart på större massor?

Jag ser ju fördelen att man inte behöver besiktiga runtomkringliggande fastigheter.

Tacksam för kommentarer.
 
Jag har inte testat själv, men jag tror att det är detta du menar. Man sätter ner en trattliknande tingest i ett 30mm borrat hål (cobra typ). Man eldar sen på som tusan i detta hål genom tratten med vanlig gasol gas. Spänningarna i berget blir tillslut för stora och berget spricker.

Jag tror att det mest används för spräckning av större sten och det är betydligt effektivare än demex "krypdynamit"

Jag vill tipsa om en ännu bättre metod som inte heller kräver besiktning av grannhus. Jag har sprängt 12 kvm på egen hand med stenspräckare i granit. Man borrar hål på liknande sätt 50-90 cm djupt. Man fyller hålet med vatten (bra om det är tätt) och sätter sedan i stenspräckaren i hålet. Man använder krutladdningar för att spräcka berget och vattnet hjälper till att fördela trycket ner i hålet. Det bästa av allt är att lossade stenar dessutom flyttar på sig, rejält kan jag tillägga. Man slipper altså att lägga så mycket jobb på att spetta bort det som lossnar. Man använder en mindre gummi matta som skydd.

Man klarar att göra allt detta jobbet själv och det är näst intill ofarligt. 8) Man kan hyra utrustningen på större uthyrningsfirmor såsom Vangeskog i Gbg. Krutladdningen ser ut som en hagel patron. Man kan dessutom släppa ner fler krutladdningear i hålet (boosters). Jag har testat fyra på en smäll. Jävlar i min lilla låda.... ;D
/CC
 
Jag funderar på att testa gammaldags tillmakning på en stor sten som sticker upp i en gräsmatta. Skyffla fritt runt gräsklipparmassakreringsspetsen, stapla upp lite torr ved över den, låta den brinna ut och se om det spräcker stenen.

Är jag galen? ;D
 
Är det inte temperaturskillnaderna som spräcker stenen? Dvs när stenen blivit "glödhet" så måste man väl kyla ned den snabbt för att spänningar/sprickbildning skall uppstå!?
Någon som har provat irl?
 
Vid öppen tillmakning på mindre stenar så behövs nog lite extra kylning. Är det en stor häll eller liknande så kyler berget ner så det blir sprickor iaf. Men även där skadar ju inte lite hjälp på traven. Farsan blev iaf av med en topp på en bummling när han skull gjuta garageplatta på detta viset.
 
Vatten behövdes inte tydligen vid gas sprängning. Berget spricker av anspänningarna.

Att elda med ved tror jag är den absolut sämsta metoden. Har en granne som tagit bort ca 2 kbk på det viset. Han höll på varenda helg i ett helt år skulle jag tro. Klart det är ju kul att elda  ::)

Magnus, din sten som sticker upp ur gräsmattan skulle jag ta med en rejäl slägga. Helst spetsig om du har en sådan.

Efter att ha förvandlat 12 kubik till bärbara stenar, på egen hand så har jag lärt mig läsa var stenen är benägen att spicka och hur man ska slå med släggan. Om du inte har urberg eller diabas, så går det att knäcka dom flesta stenar.  
 
Kan också rekommendera stenspräckaren, "Boulder Buster". Fungerar utmärkt, har själv skjutit bort ett antal bergsklackar som var i vägen för min tillbyggnad. Största fördelen är naturligtvis att varken ditt eget eller någon annans hus behöver ta stryk även fast man skjuter alldeles inpå. Dessutom är det kul som f*n också ;D
 
Vart kan man hyra "Boulder Buster"? Typ Cramo eller?

 
Jag skrev ju det ju... ::) I Göteborg finns den hos Vangeskog, Stavdahl, ...Ring runt och kolla på din ort.
/CC
 
sorry jag får skylla på morgontrötthet...  :) Kopplade inte att det var samma utrustning som du tidigare pratat om.

Här är det du pratar om va? http://www.safex.se
 
Safex verkar ju bra. Hade inte hört talas om detta tidigare. Stenspräckare (Boulder Buster som L-H skriver) använder krut patroner, samma kraft som ett knallskott ungefär per patron. kostnad per skott är ungefär 50 kr. Safex gissar jag är betydligt dyrare.
/CC
 
Vi drog i gång idag med Safex. Det är ett jäv.. slit att borra hålen, eftersom laddningen måste ner på ett minsta djup om 1,2 m. Jag har däremot haft stora problem att få hålet över patronen tätt. Det har hänt ett flertal gånger att laddningen bara blåser ut hålet.
Jag tätar med stenmjöl och fuktig sand och borrkax.
Sen får man ju vara noga med att mäta ohm värdena hela tiden så att inte sladdarna blivit skadade.

Jag är lite besviken på effekten idag men det kan bero på att jag borrat för långt in på tan som ska tas bort.

Någon som har erfarenhet av Safex och hur man får hålen täta. Imorgon tänkte jag prova med gips och se om det tätar bättre.

Händerna är helt ömma efter en hel dags borrande, men det är väl bara att bita ihop..
 
Stackars dig. Att borra 1,2m djupa hål med cobra är inte en barnlek. Använd mycket fötter och ben för att trycka på så går det fortare. Bortdomnade händer hör ihop med borrning är jag rädd. Synd att du inte valde krut varianten som fungerar bra oavsett om det är tätt eller inte. Ett annat tips är att borra flera hål åt gången (inte för tätt) med samma borrlängd och sen byta.

Jag har ingen erfarenhet av safex, men tätning kanske kan göras med en pinne och sen sand???

Vad har du fått för pris på safex?
/CC
 
Jag tätar i dag med kvastskaft och fuktad sand och det räcker inte.

Idag har jag borrat 14 hål, det är alltså knappt man kan skriva med fingrarana.

Varje patron Safex kostar 180 kr.
 
Kan du inte tälja till en pinne som passar precis i hålet och sen knacka dit den.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.