Nu när vi har flyttat in och börjar komma i ordning i vårt hus tänkte jag uppdatera mitt nätverk lite.


Jag har dragit ut min 2 uttag till varje rum samt upp på vindarna för Accesspunkter och samlat allt i en centralt belägen patchpanel/Rack i elrummet.


Idag så kör jag Asus N66 som router + trådlöst samt en Asus N65 som AP. Jag har även satt upp en äldre 24 port Switch från HP som jag hade liggande.

Dock tycker jag inte riktigt att jag får det hela att funka något bra. Handoffen mellan routern och AP funkar skitdåligt och vissa enheter kommer ej ut på internet när enheten kopplar upp sig på AP men funkar hur bra som helst på Routern. Trots samma SSID och lösen.

Utöver detta så låter den gamla switchens fläkt för mycket för att WAF ska vara godkänd. Slutligen så tycker jag att det ser rörigt och trist ut i Racket då routern ej är rackmonterad.


Så jag har börjat spånat på en helt ny lösning och skulle vilja ha lite input.

Huset är ett trähus i 1-plan på ca 180m2 med tämligen öppen planlösning.
Det kommer vara ca 10 fast ansluta enheter och ca 5-10 trådlösa i huset. Inga krävande uppgifter eg, surfande, IP-tv samt lite streaming. Dock inget spelande.

Efter att ha läst på så gott jag kan så verkar Ubiquitis Unifi prylar vara riktigt trevliga och det tilltalar mig att kunna administrerar allt i en och samma plattform.

Min tanke är att köpa:

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway

Ubiquiti UniFi Switch 16 (150W)

2 x Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite

Ubiquiti Networks UniFi Cloud Key



Känns detta som en bra grund att stå på ?


Är medveten om att switchen ej är fläktlös men i och med att jag endast ska köra 2-4 PoE matningar på den så har jag läst mig till att fläkten bör stå på fan setting 0 98% av tiden vilket är ok för mig.


Är det rätt att gå på AP AC Lite istället för PRO? Spontant känns det som mervärdet för PRO inte uppväger den extra kostnaden.


Ubiquiti nätverksprodukter: Security Gateway, Switch 16, två AP AC Lite-enheter och en Cloud Key.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det korta svaret är ja och ja. ;)

Jag kör en liknande installation. Dock har jag inte Unifis switch utan kör med en 24 portars Netgear. Jag vägde också Lite mot Pro och tyckte att prisskillnaden var för stor. Det har snurrat på utan problem i flera år nu och de enda omstarter som sker är i samband med uppdateringar. Jag tycker att handover fungerar utan att man märker det trots att Lite-accesspunkterna inte har något egentligt stöd för det.
 
Jag har en AP AC PRO och den täcker hela min tomt på 800 kvm (125 kvm trähus mitt på tomten) .. Iofs når jag bara upp till 20bmit i hörnen av tomten, men det räcker för mig .. :)

Jag har en Edgerouter Lite, och en netgear switch, valde ERL framför USG, men det är ju ca två år sen jag skaffade routern, så det kan ju hänt att det förbättrats ..

Generellt verkar som det som USG är bättre om man kör hela paketet, (Unify switch etc.) medan ERL har mer funktioner ...
 
R Robin Wahlman skrev:
Min tanke är att köpa:

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway

Ubiquiti UniFi Switch 16 (150W)

2 x Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite

Ubiquiti Networks UniFi Cloud Key

Känns detta som en bra grund att stå på ?
Byt 2 AC Lite mot 1 AC Pro. Om den (mot förmodan....) inte skulle räcka kan du skaffa en AP till senare.
 
K Kane skrev:
Byt 2 AC Lite mot 1 AC Pro. Om den (mot förmodan....) inte skulle räcka kan du skaffa en AP till senare.
Den där får du nog förklara lite mer för mig.

Det är ju samma Range (122m) på både Lite och Pro. Är ju bara bandvidden som skiljer och med tanke på att jag endast har 100 mBit in i huset så bör ju Lite på 876 funka fint.

Eller vad är det för fördelar med PRO som jag missar ?
 
En Pro är förvisso något lite billigare än 2 Lite, men jag valde att köra på fler accesspunkter. Jag har idag 3 st Lite. Alternativet hade kanske varit 2 Pro, men jag tror att i praktiken är det bättre med 3 Lite än 2 Pro. Skall man inte sätta AP utomhus så skulle jag säga kör på Lite. Pro kan du sätta utomhus om du vill.
 
Pro påstås ha bättre handover, men för mig funkar handover med Lite-accesspunkterna bra.
 
R Robin Wahlman skrev:
Den där får du nog förklara lite mer för mig.

Det är ju samma Range (122m) på både Lite och Pro. Är ju bara bandvidden som skiljer och med tanke på att jag endast har 100 mBit in i huset så bör ju Lite på 876 funka fint.

Eller vad är det för fördelar med PRO som jag missar ?
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/UAP-AC-LITE-vs-UAP-AC-PRO-for-home-use/td-p/1374016
Största skillnaden tror jag är 3x3 MIMO vs 2x2, dvs antennkonfiguration...

Dessutom verkar det som att man kan fundera lite på vilket band man har mest trafik .. 5 ghz verkar färdas sämre, och då kanske det kan finnas ett syfte med fler "Lite" ..
 
Lite är något mindre. Lite är 160 mm i diameter och Pro är ca 200 mm i diameter. Skall de sitta synligt kan det vara en faktor om det inte är så att du är den som är estetiskt ansvarig i hushållet. ;)
 
Oavsett vilka APs du väljer kommer du att bli galet nöjd med det där paketet!
 
Allt beställt i torsdags så på måndag kopplas det hela in om jag har lite tur.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
K
Jag är väldigt nöjd med min rigg, främst på senare tid med ny funktionalitet i GUI. Allt var tillgängligt via CLI tidigare, men är man ingen nätverkstekniker är CLI inget roligt att sitta i. Som sagt har det blivit mycket bättre. :)

Jag kör en AC Pro, US24-250 och lilla USG'n.

Tror du kommer bli väldigt nöjd! :)
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Hej :)

Bra paket, har länge försökt att få till ett "bra WiFi" på mitt ställe med alla möjliga uppsättningar och olika tillverkare.

Skärmdump av UniFi Controller-programvara som visar status för anslutna nätverksenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu detta.

Och när jag mäter med mobilen, WiFi Analyzer och justerar med UniFi Clound mjukvaran så får jag denna bild.
Overlay av WiFi-signalstyrka i olika färger på en kartbild som visar täckningen från två accesspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle rekommendera att du också tittar lite på Mesh innan du slår till, jag är otroligt nöjd

Ha en kanonbra dag!
:wai:
 
S stjp8729 skrev:
Hej :)

Bra paket, har länge försökt att få till ett "bra WiFi" på mitt ställe med alla möjliga uppsättningar och olika tillverkare.

[bild]

Har nu detta.

Och när jag mäter med mobilen, WiFi Analyzer och justerar med UniFi Clound mjukvaran så får jag denna bild.
[bild]

Skulle rekommendera att du också tittar lite på Mesh innan du slår till, jag är otroligt nöjd

Ha en kanonbra dag!
:wai:
Du har alltså kombinerat en AP i en byggnad, med förlängning till andra byggnader mha. Ubiquiti´s mesh-lösning?
 
S stjp8729 skrev:
Hej :)

Bra paket, har länge försökt att få till ett "bra WiFi" på mitt ställe med alla möjliga uppsättningar och olika tillverkare.

[bild]

Har nu detta.

Och när jag mäter med mobilen, WiFi Analyzer och justerar med UniFi Clound mjukvaran så får jag denna bild.
[bild]

Skulle rekommendera att du också tittar lite på Mesh innan du slår till, jag är otroligt nöjd

Ha en kanonbra dag!
:wai:
Då jag har dragit kabel till husets alla hörn + garage ser jag väldigt liten nytta med ett wireless mesh. Då tror jag mer på en bra handoff vilket jag hoppas Ubiquiti produkter kommer lösa även om dom har släppt zero-handoffen i de nya accesspunkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.