Vi skulle behöva fräscha upp våra ytterdörrar och även garagedörrarna. Jag har funderar på att klä dem med cederpanel av typen bastupanel och sedan olja in dem. Är det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Finns en annan tråd om det här på byggahus, sök på "har man inte råd så får man fejka lite". Blev riktigt bra, har gjort samma sak på ytterdörren på stugan men målat istället. Ganska enkelt och snyggt !
 
Jag bytte panel på tre ytterdörrar och pappa bytte på en här hemma för ungefär 12 år sedan. Stommarna var stadiga så vi rev bort den gamla panelen och spikade dit ny.
Resultatet blev bra.
 
Jag får göra lite trådarkeologi. Är det bättre att bara spika istället för att limma och spika så att dörren inte slår sig när luftfuktigheten varierar?
 
Jag tror att det är bäst att bara spika med vanlig två eller två och en halv tums galvanspik.
Om spikhuvudena stör kan man platta till dem litet med hammare i sidled innan man slår in dem.
Dyckert har för små huvuden och mäktar inte hålla fast bräderna då de rör sig med fukten. Lim släpper med tiden då bräderna rör sig med fukten.
 
På en ytterdörr skulle jag nog skruvat fast panelen och limmat med PUR-lim.
 
Det finns bara tre sätt att ta loss virke som är fastskruvat utomhus utan att det tar en halvtimme per skruv.
-Eldsvåda
-Dynamit
-Grävmaskin
Därför spikar man utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.