Hallå! Suttit och funderat ett tag nu, och jag måste nog försöka identifiera var all värme tar vägen, vi har ett hus där elräkningen ligger på strax över 9000kr i månaden, nu under vintern och som ni kanske förstår så har vi direktverkande el, tyvärr.

Däremot är jag osäker på om det kommer göra nån skillnad med annat uppvärmningssystem då all värme försvinner snabbt.

Jag gissar på att mycket försvinner uppåt, speciellt då vår takhöjd är 3m i ena delen och ca 10 meter i andra delen av huset. Vi har ingen övervåning att tala om, förutom en läktare och den är varm längre än nedre plan, men ändå inte tillräckligt länge.

Var förutom uppåt kan det tänkas att jag kan göra något åt det?

Uppåt är inte direkt det lättaste jobbet och jag har ingen möjlighet att ta mig upp på vinden just nu i stora ”salen” pga luckan finns ute och ca 11 meter upp.


Hade tänkt isolera och inreda kallvinden i lilla delen av huset men det är ett timmerhus och vet inte om jag vågar det.


Idéer? Tips? Hjälp!
 
Tilläggsisolera vind är en sak du bör titta på.
Normal översyn av tätningslister är en annan sak som redan bör vara gjort.
Fundera på nytt värmesystem, ex. luftvärmepump. Det är en relativ billig investering som ger 3-4 gånger mer värme än vad den drar i elenergi.

Hyr en IR-kamera för kontroll av husets isolering och temp.zoner.

Tjocka mattor på golvet.
Sänkt innetemperatur.
Raggsockor på fötterna.
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tilläggsisolera vind är en sak du bör titta på.
Normal översyn av tätningslister är en annan sak som redan bör vara gjort.
Fundera på nytt värmesystem, ex. luftvärmepump. Det är en relativ billig investering som ger 3-4 gånger mer värme än vad den drar i elenergi.

Hyr en IR-kamera för kontroll av husets isolering och temp.zoner.

Tjocka mattor på golvet.
Sänkt innetemperatur.
Raggsockor på fötterna.

Ja alltså, har tänkt ha nån fläkt högt upp i stora rummet i två eller alla fyra hörn,

Vi har mellan 16-18 grader hemma och kallare går fan inte :(

Tilläggsisolera bör göras utvändigt va? Pga timmerhus? Optimalt hade varit att isolera och inreda kallvinden till gästrum, men förstått att det är omöjligt.

Ska kolla upp IR-kamera, bör det vara någon speciell eller funkar dom flesta typer? Jag har nämligen en men den är nog billig och svag(?).

Tätningslister som runt fönster och dörrar? Eller även lister vid golv? Var mer?

Gjorde en översyn av dörrar och vissa fönster i höstas men blev nojjig pga självdrag och osäker på var och hur jag skulle täta.
 
Många frågor och saker att ta ställning till.
Förstår att det är ett gammalt hus och din elförbrukning är kanske normal sett till nuvarande väderlek, storlek och ålder på huset samt antal personer som bor i huset.

Tätningslister runt dörrar och fönster är det allra enklaste man kan göra. Kostar några hundra om det behövs bytas.

Tilläggsisolering av ditt hus kan jag ej uttala mig om. Hör med någon kunnig snickare/byggfirma om vad som står tillbuds.

"Fläkt högt upp i stora rummet" oklart vad som avses. En roterande och frihängande fläkt ger ingen värme och du lär inte heller få någon större effekt av att den ev skulle pressa ner värme.


Har du en IR-kamera så är det väl bara att plocka fram den och se vilket resultat den ger. Du kanske får en fingervisning var kylan kommer in och där det finns köldbryggor.
 
Staffans2000
Det här var spännande!
Tio meter till taket och läktare!!! Är det en kyrka eller en biograf du bor i?

Staffan
 
Klimatskalet (väggar och tak) blir väldigt stort pga av din takhöjd. Nu vet jag inte hur stor golvytan är men takhöjden medför att du iallafall har 300% större avkylning genom vägg och tak än vanligt hus. Samtidigt ansamlas den varma luften längst upp, försök få upp en termometer och mät luftens temperatur 50 cm från tak och mät sedan i midjehöjd för att räkna uthur mycket värme som ansamlas i luften över komfortzonen. Att sätt fläktar ökar konvektionen som kan bidra till att luften kyls av snabbare även om komforten kan öka iom att du trycker ner varm luft. På nåt sätt skulle du behöva ta hand om energin som finns högt upp, finns de som är bättre på ventilation med ett ftx aggregat kan kanske vara något.
 
Du säger du har direktel. Är det elradiatorer som sitter på väggen? Man kanske kan ersätta dom med infravärme typ man har på altanen. De arbetar mer med strälningsvärme som upplevs som varm även om luften är kall.
Hur stora fönsterytor har du i salen och vilken typ av fönster?
 
E etompau skrev:
Många frågor och saker att ta ställning till.
Förstår att det är ett gammalt hus och din elförbrukning är kanske normal sett till nuvarande väderlek, storlek och ålder på huset samt antal personer som bor i huset.

Tätningslister runt dörrar och fönster är det allra enklaste man kan göra. Kostar några hundra om det behövs bytas.

Tilläggsisolering av ditt hus kan jag ej uttala mig om. Hör med någon kunnig snickare/byggfirma om vad som står tillbuds.

"Fläkt högt upp i stora rummet" oklart vad som avses. En roterande och frihängande fläkt ger ingen värme och du lär inte heller få någon större effekt av att den ev skulle pressa ner värme.


Har du en IR-kamera så är det väl bara att plocka fram den och se vilket resultat den ger. Du kanske får en fingervisning var kylan kommer in och där det finns köldbryggor.
Ja jag förstår det, man måste ju vara på plats för att kunna veta saker säkert. Jag vet bara inte var jag ska börja tänka :)

Fläkt eller pump eller vad det nu kan kallas, med pvc rör som går längs väggen ner och pressar ut luften. Jag är osäker på detaljerna men fick rådet av en med liknande takhöjd.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var spännande!
Tio meter till taket och läktare!!! Är det en kyrka eller en biograf du bor i?

Staffan
Gammal Kyrka/missionshus :)
 
C Chris11 skrev:
Klimatskalet (väggar och tak) blir väldigt stort pga av din takhöjd. Nu vet jag inte hur stor golvytan är men takhöjden medför att du iallafall har 300% större avkylning genom vägg och tak än vanligt hus. Samtidigt ansamlas den varma luften längst upp, försök få upp en termometer och mät luftens temperatur 50 cm från tak och mät sedan i midjehöjd för att räkna uthur mycket värme som ansamlas i luften över komfortzonen. Att sätt fläktar ökar konvektionen som kan bidra till att luften kyls av snabbare även om komforten kan öka iom att du trycker ner varm luft. På nåt sätt skulle du behöva ta hand om energin som finns högt upp, finns de som är bättre på ventilation med ett ftx aggregat kan kanske vara något.
Ja precis. Det är inte det vanligaste huset precis det är 215m2 med alla golvytor om det spelar roll.

Ftx aggregat vet jag inte vad det är, men ska kolla upp!
 
OK. Dessa hus är väl byggda för temporär användning under högmässan. Då går det bra att brassa på med ved i kaminen och församlingen värmer huset med sina kroppar under några timmar.
Ska du ha drägligt inomhusklimat under vinterhalvåret så gissar jag på att det krävs stora arbete med isolering och värmesystemet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du säger du har direktel. Är det elradiatorer som sitter på väggen? Man kanske kan ersätta dom med infravärme typ man har på altanen. De arbetar mer med strälningsvärme som upplevs som varm även om luften är kall.
Hur stora fönsterytor har du i salen och vilken typ av fönster?
Ja precis, på. Väggar och under nästan alla fönster. Infravärmare, drar dom inte extremt mycket el?

Fönstren är ca 1,10x2,30, bifogar bild på fönster. Spetsigt fönster som mäter ungefär 1,10x2,30 meter med utsikt över snötäckta träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK. Dessa hus är väl byggda för temporär användning under högmässan. Då går det bra att brassa på med ved i kaminen och församlingen värmer huset med sina kroppar under några timmar.
Ska du ha drägligt inomhusklimat under vinterhalvåret så gissar jag på att det krävs stora arbete med isolering och värmesystemet.
Det är ombyggt en gång 2001 och då byggdes det om till förskola, med allt vad det innebär.
 
Infravärme ger strålningsvärme i närområdet. Låter inte som en realistisk lösning i mina öron.
 
Det finns en skorsten som gömts undan i väggarna vid köket, men jag är osäker på om eldstaden går att använda om vi skulle gräva fram hela grejen, dock är den inte i stora salen utan ca 8 meter bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.