JAg har precis lagt klart golvet i nya uterummet och tänkte olja med Osmo hårdvaxolja.

Uterummet har 40mm tak Glaspartier runt om med isolervärde 1.6 samt 14cm cellplast i bjälklaget. Frågan är om det är ok att värma upp till 20 grader och olja på?

Gissar ju att det kan bli lokalt lite kallt längs kanterna osv. Jag behöver ju inte göra det när det är -10 ute men är ju ivrig att få klart

Vad händer om det är för kallt? tar det bara längre tid eller kan man sabba något??
 
Ju lägre temperatur desto längre torktid. Du kan måla golvet när det är 10 grader och uppåt skulle jag säga.

Tycker det är dags att du delar med dig av lite bilder på ditt bygge nu! :)
 
Ett smakprov, mer bilder en soligare dag :)
 
  • Uterum under konstruktion med verktyg på trägolv och ett gult hus synligt genom fönstren en vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Snyggt!

Jag har precis skickat in bygglov för ett liknande uterum så jag är intresserad av att se mer.
Och gärna en kort sammanfattning om hur du har gått tillväga:
Fabrikat på glas/tak?
Isolering i bjälklag
m.m
 
Jag köpte Willab garden Eco 62 med 40mm kanalplast, 7x3.6m med extra höjd på glaspartierna, 220cm istället för 200 som är standard. Färdigkapad och grundmålad.

Angående Willab så har jag väll haft lite otur gissar jag så min bild av dom är nog inte helt objektiv. Skruvarna i partierna har gått av gång på gång och dom har varit på plats 3ggr och fixat men nu så är allt som det ska.

Grunden är plintad och fäst i grundmuren mot fasaden.Under varje stope sitter en 250mm plint (klart överdrivet...) och sedan en mitt mellan stoplarna så framkant har alltså 1.5m mellan plintarna.

Kört med icke impregnerat bjälklag förutom ytterkanterna som är av tryckt virke. Främre bärlina 195 och bjälklag 145or

Skruva fast och tryckt virke under golvreglarna regelverket för att trossbottenskivorna skulle få något att vila på. Sett underifrån så är det alltså oorganisk trossbottenskiva (köpt byggmax) samt tryckt virke.


Isolering 14cm cellplast

Köpte Byggmax furugolv

Själva uterumsstommen och tak byggde jag upp helt själv...Frugan hjälpte till lite med främre bärlinan men rekomenderar inte att göra detta själv.... speciellt inte takskivorna... men men det gick

Stommen tog en helg att få på plats och taket la ja på en dag (09:00-16:00 :) ).

Det som va lite trix va att få till infästningen mot fasaden. Jag kapa panelen och satt en en 225 regel i timmret med lite distanser för att få det rakt. Sedan skruva jag bakre bärlinan i denna.


I efterhand så skulle ja nog gjort lite anorlunda vid bygget. Willabs manual är ju allt annat än bra...
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för det, jag har kollat på Halle uterumspartier från Byggahemma.se
Anledningen är att dom har bra utbud av fasta partier. Jag kommer att ha 2st fasta partier med 3 rutor i varje.

Nu vet jag inte så mycket om Osmo hårdvaxolja, men hur tror du att UV-strålningen kommer att påverka golvet?
Jag har en känsla av att det fort kan bli gult, men det kanske oljan ska motverka?
 
Hört lite olika bud om Uv sydd men vi är nog inte så känsliga för hur färgen ändras över tid. Charmigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.