Inne på att byta tak. Är hög tid nu. Fått in offerter. Båda lokala hantverkare.
Känns som om den ena är aningen lite bättre än den andra. Fast inte mycket som avgör egentligen, priserna väldigt likartade.
Haft den tilltänkta hantverkaren på annat jobb tidigare. Inget speciellt att anmärka på.

Men när jag nu vill boka in en tid för takbytet får jag bara en specifik månad angiven av hantverkaren. Jag låter hantverkaren själv få bestämma när han vill göra jobbet under våren, sommaren, hösten. Jag är flexibel men jag vill boka in det redan nu. Men datum / startvecka vill han inte ange utan lämnar bara en specifik månad och sen vill han återkomma igen lite före start av jobbet.

Är det normalt det här att man inte kan få en starttid inbokad för ett jobb långt i förväg fastän hantverkaren själv säger att då finns det tid?
Hur funkar det för er andra som bokar in hantverkare nu för jobb under våren, sommaren, hösten?
Blir det bara starttider på ett ungefär ni får inbokade?


Jag förstår ju varför så klart, hantverkaren vill inte låsa upp sig med mitt "lilla" jobb till en specifik tidpunkt. Han vill ju kunna ta större jobb om det dyker upp någon sådan möjlighet senare och flytta runt på mitt jobb i tidkalendern och lägga in det där det ev. dyker upp nån lucka så han fyller upp sin kalender på bästa sätt.

Ur min egen synpunkt som kund är det inte ok. Finns flera saker som berör mig i takbytet som gör att jag behöver veta när det skall göras så jag kan planera in detta för egen del. Det funkar liksom inte att hantverkaren ringer på torsdagen och säger att vi kommer och börjar på måndag...
Sommartid har hantverkarna fullt upp, det är lätt att ta på sig mer jobb än man mäktar med. På de flesta jobb man får blir det lite tilläggsarbeten som förlänger tidplanen med x antal timmar / dagar mot det man räknat med från början.
I slutändan kan det bli så att hantverkaren inser i slutet av månaden att "ja, just ja, vi har ju det där takbytet att göra också innan månaden är slut"...också skall det stressas och jäktas på alla möjliga sätt, varje moment skall påskyndas bara för att komma iväg så fort som möjligt för mentalt är hantverkaren redan på nästa stora jobb och risken finns att det slarvas där det inte syns. Känns inte som om jag är så sugen på den situationen.
 
Åsa Lund
Berätta för entreprenören hur du känner/ befarar. Han är människa han med...
Tyvärr är det ofta som du säger, men om du förklarar vad som är viktigt för dig med att kunna planera framåt så kan du få en bättre resa.
 
BirgitS
Det är inte så att hantverkaren är inbokad på jobb hela tiden fram till tiden han lämnar till dig och vill ha lite marginal för att något av jobben under tiden blir försenat 1-2 veckor eller ett någon avbeställer ett jobb?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte så att hantverkaren är inbokad på jobb hela tiden fram till tiden han lämnar till dig och vill ha lite marginal för att något av jobben under tiden blir försenat 1-2 veckor eller ett någon avbeställer ett jobb?
Han har tid i juni säger han. Sen antar jag semester i juli. Och sen tid i augusti igen.
Mitt lilla enkla tak tror jag han klarar på max 3-4 dagar.

Om han är bokad ända fram till 26 juni borde han ju kunna säga 27 juni till mig i så fall. Eller om han är bokad 5-25 juni kunde han ju säga 1 juni till mig. Men han säger bara "juni". Eller "augusti". Jag får välja månad. Sen blir det inget närmare besked än så. Kan bara tolka det som att juni och augusti inte är särskilt uppbokat ännu.
 
Boka in ett så litet jobb exakt på dagen fyra månader i förväg tror jag blir svårt.
Tänk om SMHI förespår en veckas hällregn precis när hantverkaren ska riva ditt tak...
Nån vecka eller två innan borde han kunna säga när han är på gång...
Bokar ni ett exakt datum nu så kommer han ändra det 10 gånger, innan han verkligen kommer.
Tänk på att hantverkaren behöver fylla sina dagar för att kunna hålla nere priserna.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så enkelt som att han inte kan svara?
Om ditt jobb tar 3-4 dagar, någon annans jobb tar 10-12 dagar, någons tar 5-6. Kanske spöregnar det en vecka, kanske går han och blir sjuk någon dag.
Alla yrken kan inte tidsplanera ner på minutnivå hur lång tid saker tar. Även om han har en plan för i vilken ordning han ska göra jobben så vet han inte exakt när han kan börja.
 
  • Gilla
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
De hantverkare som byggde vårt hus för 10-11 år sedan är guld värda. Vartefter åren har vi haft mer saker vi vill ha gjorda. Trots att vi måste anses som goda kunder (byggt två hus, alltid betalat i tid, aldrig anmärkt på någon faktura) kan vi inte boka en speciell tidpunkt. Vi har accepterat det eftersom vi vill ha just dessa duktiga personer som dessutom kan vårt hus utan och innan. De gånger det har varit akut har de dock kommit samma dag, kväll eller senast dagen efter. Man måste vara lite flexibel, det tjänar alla på.
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
Tror nog att PatrikJo är inne på rätt spår.
Hur stor är firman?

Be att få reda på minst 1 vecka i förväg när det är tänkt att bli start
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Kruxet är ju bara att jag själv är inblandad i det här projektet också. Jag har bl.a. grejor som behöver köras undan från tomten till någon annanstans (inte hemma alltså) och den tiden kan bara vara så kort som möjlig då jag får låna plats på annat håll.
Det finns andra mindre projekt också till sommaren där andra hantverkare blir inblandade och jag vill inte ha någon kollision med hantverkarna där den ena åker hem för att den andra är i vägen. Så en ungefärlig planering för detta behövs ju också.
Jag skall själv ta hand om avfallet och köra iväg med det och för det behöver jag ta semester när dom är där och jag har ingen möjlighet att ta en hel månads semester och sitta och vänta på hantverkaren...och semesterönskemål måste ju lämnas in nu. Det går inte att komma med en veckas varsel och be att få vara borta en vecka.
Jag kan förstå att exakt minutplanering är svårt i dagsläget (inte tanken heller) men är det för mycket begärt att få en specifik vecka då arbetet påbörjas?
I min värld planerar man in dom dagarna man har tillgänglig arbetskraft och lägger in lite luft i kalendern, d.v.s. man bokar kanske upp 80-85% av tiden. Resten av tiden fylls ändå alltid upp av tillkommande arbeten, akuta arbeten, av arbeten där kunderna inte beställer arbetena i tid o.s.v...att sådana här hantverkare får tomma luckor där dom inget har att göra sommartid finns inte. Skulle det mot förmodan hända går inte en välskött firma under av en sysslolös dag i alla fall. Den här firman är väl 3-4 man stor ungefär.
 
Problemet är att om du hittar en firma som kan ge dig såpass exakta besked, så kommer det att vara ett "förmedlingsbolag", som när de fått uppdraget, raggar folk utomlands, och så får du hit ett gäng som kanske aldrig stått på ett tak förr, eller som är mästarplåtslagare. Men mer troligt oerfarna.
 
Antingen måste du ju kräva att få ett datum, får du inte det så måste du ju byta firma.

Ett jobb kan ju, precis som du säger, gå på 5 dagar eller på 10 dagar om det blir mycket extra arbete.
Och vissa jobb går ju fortare än man tror.

Prova att kräva ett starkt och ett slut datum annars byta firma, tyvärr tror jag du får liknande svar om det är ett så pass litet jobb som 2-3 dar annars får du ett fastpris på 5-7 dagar med start och stopp men då kostar det ju extra
 
H hempularen skrev:
Problemet är att om du hittar en firma som kan ge dig såpass exakta besked, så kommer det att vara ett "förmedlingsbolag", som när de fått uppdraget, raggar folk utomlands, och så får du hit ett gäng som kanske aldrig stått på ett tak förr, eller som är mästarplåtslagare. Men mer troligt oerfarna.
Det kommer inte att hända, för två-tre år sedan fick jag in ett par offerter från sådana. Fick nog redan av att bara ha kontakt med dom...
Därför jag håller mig till lokala firmor.


nino nino skrev:
Antingen måste du ju kräva att få ett datum, får du inte det så måste du ju byta firma.

Ett jobb kan ju, precis som du säger, gå på 5 dagar eller på 10 dagar om det blir mycket extra arbete.
Och vissa jobb går ju fortare än man tror.

Prova att kräva ett starkt och ett slut datum annars byta firma, tyvärr tror jag du får liknande svar om det är ett så pass litet jobb som 2-3 dar annars får du ett fastpris på 5-7 dagar med start och stopp men då kostar det ju extra
Men om man som hantverkare planerar in och räknar med att ett jobb skall ta 5 dagar kan man inte tacka ja till extrajobb på lika mycket till vid samma tidpunkt. Är kalendern så gott som redan fullbokad ställer ju en sådan sak allt på ända och spräcker allt vad tidplanering heter. Man får ju som hantverkare ha i beaktande att även nästa jobb...och nästa...även dom kan behöva något extra arbete utfört. Och då blir ju allt bara sämre och sämre för varje jobb man gör och i slutändan är det ju flera kunder som inte får något jobb utfört alls i så fall under den sommaren. I ett sånt läge får väl kunden med 100% extra arbete helt enkelt vänta med sina extrajobb till ett senare läge. Alternativt om hantverkaren väljer att sätta in extratid i form av kvälls- och helgjobb så kan det ju lösas så klart.

De gånger jag haft hantverkare så har deras tidsåtgång oftast stämt ganska bra mot det som planerats i förväg och det har gått att klämma in ett och annat litet extraarbete under arbetets fortlöpande. Men på slutet av arbetena har jag tydligt märkt att då är dom inte så mottagliga för extrajobb, då är dom s.a.s. mentalt "redan" på väg till nästa kund då den kundens starttid börjar infinna sig. Hade jag i dom lägena önskat mig få tidsödande extrajobb utförda hade jag snällt fått vänta till längre fram då deras planerade jobb är utförda.

Får som sagt försöka få en starttid för jobbet, åtminstone i form av en startvecka.
 
Av ren nyfikenhet TS, vad jobbar du själv med?

Det är klart du kan få ett exakt datum. Men då kommer ju priser bli därefter.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Av ren nyfikenhet TS, vad jobbar du själv med?

Det är klart du kan få ett exakt datum. Men då kommer ju priser bli därefter.
Eget inom hantverksbranschen i 15-20 år. Sedan en tid tillbaka anställd istället.
(Tillämpade aldrig något sådant som högre priser om någon bokade in mig långt i förväg då kalendern var tom)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Takbytet igångsatt.

Antar att det inte spelar någon större roll om det översta skiktet på takpappen blir lite skadat då hantverkarna trampar omkring på taket?

Nockbräda ovanpå takpapp med text för byggmaterial, skruvar och genomföring syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad är uppfattningen om skicket på den här nockbrädan? Hantverkarna tycker den är i bra skick och skall vara kvar.
Delvis skadad nockbräda på tak med takpapp och två träribbor som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad nockbräda på tak med synliga tecken på röta vid sidan av en ny takpanna, verktyg vidrör skadat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Genomföring för avloppsluftning. Kanske är normalt att det ser ut så under pannorna.

Närbild på tak med genomföring för avloppsluftning, rostig rör del och nockbräda under takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Kanske inget som har någon större betydelse...men jättesnyggt ser det ju inte ut.

Takpapp med synliga spikar och träreglar, skadad yta och text "FLEXI" under pågående takomläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.