Håller på med ett ny bygge och där planerar jag att bygga en trumma i taket där jag ska placera spotisar och högtalare.
Nu undrar jag vad för högtalare man ska ha och hur man matar det med ljud. Vill helst kunna ändra volymen på ljudet i badrummet men hur?
Kommer ha ljudkällan i rummet bredvid som kommer vara en dator eller stereo.
Alla förslag är välkomna. Tack på förhand.
 
Jag satte högtalarna i taket ovanför bubbelbadkaret (högtalare av typen utomhus, inköpta på Clas Ohlsson). Stereon har jag i rummet bredvid till den har jag kopplad en ljud och bild överföring (finns i dom flesta radioafärrer) så att justering går att göra från badrummet.
 
använd Marinhögtalare, finns hos både BLR och MDS mfl
 
okey men om jag har t.ex datorn som källa så måste jag föstärka signalen med en förstärkare. Då skulle denna förstärkare vara till högtalarna i tv-rummet och till badrummet. Kan man bygga någon sorts reglerbart motstånd i badrummet så om man vill dra ner volymen där?
Vad rekomenderas för högtalare? Någon som har lite tips?
 
Om din förstärkare är fjärrstyrd så går det att köpa ett IR-öga med radioöverföring (se t.ex. produkt 32-2261 på Clas O). Du kör då med din vanliga fjärr (eller om du för säkerhetsskull köper en extrafjärr och har i badrummet).

Ang högtalare så är som sagt marinhögtalare att föredra. Själv har jag köpt begagnade högtalare och satt upp. Då de tar slut (för de gör de i den miljön) köper jag nya. (Jag tyckte marinhögtalarna var så dyra och gav taskigt ljud.)
 
Vad får det kosta?

A-bus är en väldigt nim lösning, men lönar sig kanske mer om man vill ha skvalmusik i flera rum.

Nedan saxat från ett eget inlägg i en annan tråd ...

Är du intresserad av att satsa lite mer pengar skulle jag kolla upp a-bus systemen. Detta är ett system som består av en sändarenhet dit du kopplar en vanlig spelare av något slag med IR styrning och lågnivåutgång. Alternativ är att använda en Harmon / Kardon med a-bus anslutning (ser ut som och är samma uttag som nätverk).

Från denna enhet dras sedan vanlig billig nätverkskabel till ett ställe i varje rum där en inbyggd förstärkare, ir-mottagare och volymkontroll placeras (denna får plats i en vanlig dosa-i-väggen). Från denna går sedan 2 högtalarkablar till dina in-wall högtalare (eller vanliga).

IR kommandon tas om emot av denna lilla dosa i väggen och skickas till sändarenheten som vidarebefordrar dina önskningar i form av byta cd-låt, höja volymen (hanteras lokalt), byta FM-station etc mm.

Ganska smutt, men kostar ca: 900 USD för en komplett uppsättning med 4 enheter.
 
ronnberg skrev:
Jag satte högtalarna i taket ovanför bubbelbadkaret (högtalare av typen utomhus, inköpta på Clas Ohlsson). Stereon har jag i rummet bredvid till den har jag kopplad en ljud och bild överföring (finns i dom flesta radioafärrer) så att justering går att göra från badrummet.
Men är det vanliga passiva högtalare? En sådan trådlös ljud-/bildöverföring kan man ju inte koppla direkt till högtalarkablar. Eller har du kopplat högtalarna till en förstärkare i badrummet?
 
Jag vore mycket glad om du ville ge någon hänvisning om var man kan hitta mer info om A-bus och någon leverantör.
 
När vi ändå talar om ljud, någon som vet om det finns våtrumshögtalare med samma diameter som en infälld spotlight? Ljudkvalitet spelar mindre roll då jag redan har schyssta högtalare i taket, anledningen är att jag men har råkat ta upp ett spotlighthål för mycket i taket...
 
Sätt en spotlight i hålet?
 
Jo du, gick det vore det enkelt... :p Elektrikern sågade upp takpanelen för att montera spot men hade mätt fel, hålet skulle vara 10 cm intill och det felaktiga hålet sitter mitt under en regel vilket tydligen gör att man inte kan montera spot

Istället för att riva takpanelen tänkte jag klämma in en högtalare. Tips mottages tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.