Kallras ...hjälp hur gör jag

Jag har i helgen satt in 5st fresh 100 dvs sovrum +vardagsrum ... var det dumt ?

Var är normalt ras ?
 
Vilken ventilationstyp, självdrag, mekanisk frånluft?

Hur många våningar?

Hur stor golvyta?

Planlösning?

Från när är huset?

Är det tilläggsisolerat, var?

Var har du monterat ventilerna i förhållande till elementen mm?

Mm mm mm.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Sutteräng
140+70
år 1971
f-system dvs en fläkt på taket
Tilläggsisolerad tak
Fresh sitter bredvid fönster överkant
 
Montage rakt ovanför fönster där varmluften från radiatorn hunnit motverka kallraset är det vanliga sättet men för att undvika att borra i förstärkningsbalken sätts ibland ventilen bredvid fönster men då helst en TLF-ventil som bättre hinner blanda in den varmare luften vid taket.
 
Samma här, frånluft och TLF ventiler och inget obehag alls trots golvvärme.
 
Kan det vara kåken i sig som är boven men snål isolering .. ska fundera själv
 
Vad är problemet? Kallras från ventilerna? (Dvs obehag/drag i närheten av ventilerna.) Eller att huset blivit kallare över lag.?

Om du har haft dålig eller obefintlig ventilation tidigare och installerar mekanisk frånluft så blir det kallare i huset. Det kommer du inte ifrån utan ett system med återvinning.
Du får brassa på mer värme för att kompensera värme förlusterna. Eller minska fläkt hastigheten med sämre ventilation som följd.
Kallrasen fixar du med nya ventiler.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är problemet? Kallras från ventilerna? (Dvs obehag/drag i närheten av ventilerna.) Eller att huset blivit kallare över lag.?

Om du har haft dålig eller obefintlig ventilation tidigare och installerar mekanisk frånluft så blir det kallare i huset. Det kommer du inte ifrån utan ett system med återvinning.
Du får brassa på mer värme för att kompensera värme förlusterna. Eller minska fläkt hastigheten med sämre ventilation som följd.
Kallrasen fixar du med nya ventiler.
Både från ventilera och hela huset men känns som att mycke kommer från fresh ventiler...jag vill inte minska fläkten ..den står på 3 av 6 och det suger ur fukten bra ..

(den drar 35w max effekt så det spelar ingen roll ...tyst snål och effektiv )

Jag vill ha friskluft utan kallras
 
Staffans2000
Papphammar666 lilllasrne skrev:
(den drar 35w max effekt så det spelar ingen roll ...tyst snål och effektiv )
Här har du nog glömt bort att tänka!
Det är inte fläktens förbrukning som kostar, utan all inströmmande kalluft som måste värmas.
All fukt? Driver du ett tvätteri måhända?

Staffan
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Prova med annan ventil samt skruva upp värmen.
 

Råka skriva fel ..menar att jag får skämmas när jag kom till insikt på mitt inlägg ..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.