Hej

Jag funderar på att bygga ut huset. 1,5-plansvilla byggt 1979. Tomten är väldigt liten vilket begränsar möjligheterna, bara baksidan är möjlig att bygga på och då blir det utbyggnad i vinkel. Och eftersom tomten är liten vill jag maximera ytan och bygga ut såväl övre som nedre plan.

Går det på ett vettigt sätt att kapa ett par takstolar och avlasta så att så mycket yta som möjligt på övre plan går att utnyttja? Och är detta ekonomiskt försvarbart? Jag misstänker att stödbenen under varje takstol som bildar kryputrymme bakom väggen på övre plan kan vara problem att ta bort, eller?

Jag bifogar ungefärliga bilder på hur jag tänker. Proportioner osv är inte helt 100.

1. Ungefärlig takkonstruktion (rött är delar av takstolarna som bör tas bort, grå är utbyggnaden).
Enkel skiss av en takkonstruktion med takstolar, markerade delar i rött föreslagna för borttagning vid utbyggnad.


2. Vy från fasad (grått tänkt utbyggnad). Arkitektoniska ritningar av en 1,5-plansvilla med måttangivelser för fasad och gavelfasad.


3. Vy uppifrån (utbyggnad upptill, planlösning temporär).
Skiss av en husplan med markerade sovrum, badrum och klädkammare samt indikationer för en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Vy uppifrån (takstolar inritade)
Ritning av övervåningen i en villa med markerade takstolar (nummer 1-6) där tre är kryssade för borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker mig att öppna upp vid takstol 4,5,6. Takstol 3 får vara kvar eftersom den är väldigt nära väggen till kryputrymmet i utbyggnaden. Det kommer att bli ett litet hörn, men det gör inget. Även om det skulle bli snyggare samt möjligtvis enklare taklösning vill jag inte dra in utbyggnaden mot mitten av huset eftersom det skulle orsaka problem med planlösningen på nedre plan

Tankar om detta?
 
Det enklaste när man gör den här typen av tillbyggnad är att ha samma höjder och samma taklutning på det nya som på det gamla. Då blir alla skärningar automatiskt snygga. Jag förstår om det är brist på utrymme för att göra så i ditt fall. Det är sjalvklart att de gamla takstolarna måste avväxlas för att övervåningen också ska kunna öppnas upp. Hur det bör gå till är lite svårt att beskriva med ord. Så långt det är möjligt lägger man avväxlingarna i takets plan. Läget i Norrbotten gör att man måste vara lite noggrann med tanke på snölasterna. Du behöver antagligen hjälp av en byggnadskonstruktionskunnig person.
 
  • Gilla
Christian.S
  • Laddar…
Yes, någon konstruktör får räkna på detta. Samma taklutning hade varit en bra idé, och skulle teoretiskt rymmas, men huset skulle få jättekonstiga proportioner då det är relativt kvadratiskt.
Men jag tolkar det som att det i alla fall är möjligt och värt att gå vidare med att planera
 
Absolut. En tillbyggnad i vinkel är nästan alltid bättre än en rak förlängning, oberoende av tomtens förutsättningar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lite sent svar kanske, men vi planerar en väldigt lik tillbyggnad med samma typ av öppning på övervåningen. Har nu fått ok på bygglovet. Vi var tvungna att sänka taket något för att tillbyggnaden ska "underordna sig" huvudbyggnaden enligt bygglovshandläggaren. Detta gjorde att takvinkeln inte blir densamma som på urprungliga byggnaden. Nu ska vår konstruktör ta fram ritningar inför tekniskt samråd.
 
Aha, intressant. Ni får gärna dela med er av hur det kommer att se ut
 
Hejsan, hur blev det med erat projekt ? Jag har samma situation just nu och vill bygga till. Var det möjligt och blev klart på detta sätt ni tänkte ?

mvh ..
 
Vi fick bygglov för tillbyggnad. Eftersom vi fick lov att sänka taket på övre plan får vi jobba med spu-isolering för att få en vettig takhöjd. Vi valde också att endast växla av vissa takstolar och spara ett hörn i rummet på övervåningen. Hade varit trevligare med ett kvadratisk rum, men det hade inneburit fler avväxlingar. Vi ska stärka upp hela vägen ner till källaren med stålbalkar enligt konstruktören. Det är inte något jag ser framemot precis. Försöker bifoga ritningar vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Ritning av övre plan i en byggnad med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
hejsan,

Vad är bredden och längden av erat hus idag ? och hur mycket ni vill bygga till ?

Hejsan, hur blev det med erat projekt ? Jag har samma situation just nu och vill bygga till. Var det möjligt och blev klart på detta sätt ni tänkte ?

Tackar..

mvh // S


normark normark skrev:
Hej

Jag funderar på att bygga ut huset. 1,5-plansvilla byggt 1979. Tomten är väldigt liten vilket begränsar möjligheterna, bara baksidan är möjlig att bygga på och då blir det utbyggnad i vinkel. Och eftersom tomten är liten vill jag maximera ytan och bygga ut såväl övre som nedre plan.

Går det på ett vettigt sätt att kapa ett par takstolar och avlasta så att så mycket yta som möjligt på övre plan går att utnyttja? Och är detta ekonomiskt försvarbart? Jag misstänker att stödbenen under varje takstol som bildar kryputrymme bakom väggen på övre plan kan vara problem att ta bort, eller?

Jag bifogar ungefärliga bilder på hur jag tänker. Proportioner osv är inte helt 100.

1. Ungefärlig takkonstruktion (rött är delar av takstolarna som bör tas bort, grå är utbyggnaden).
[bild]


2. Vy från fasad (grått tänkt utbyggnad).[bild]


3. Vy uppifrån (utbyggnad upptill, planlösning temporär).
[bild]


4. Vy uppifrån (takstolar inritade)
[bild]

Jag tänker mig att öppna upp vid takstol 4,5,6. Takstol 3 får vara kvar eftersom den är väldigt nära väggen till kryputrymmet i utbyggnaden. Det kommer att bli ett litet hörn, men det gör inget. Även om det skulle bli snyggare samt möjligtvis enklare taklösning vill jag inte dra in utbyggnaden mot mitten av huset eftersom det skulle orsaka problem med planlösningen på nedre plan

Tankar om detta?
 
I mitt fall visade sig tyvärr att bygglovet är det stora problemet och inte det byggnadstekniska. Jag har inte fått bygglov så projektet är pausat för tillfället. Ursprungligt hus är ca 11,7x9,7m. Utbyggnaden var tänkt att bli ca 28m2 byggnadsarea. Jag avvaktar med spänning de nya attenfallsreglerna vilket kanske medgör en attefallsutbyggnad i två plan. Så eventuellt blir det en liknande utbyggnad fast 15m2 byggnadsarea.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
B
Nyfiken på varför? Spontant tänker jag att det borde vara lättare att förlänga, men jag är kanske ute och cyklar.

J justusandersson skrev:
Absolut. En tillbyggnad i vinkel är nästan alltid bättre än en rak förlängning, oberoende av tomtens förutsättningar.
 
En rak förlängning leder nästan alltid till att man gör vissa befintliga ytor mindre användbara, de blir mörka eller kommunikationsytor. Nettovinsten med tillbyggnaden riskerar att bli noll. Med en tillbyggnad i vinkel brukar det vara lättare att få till en bra planlösning
 
B
Ok, ja om man tänker på vad som är bäst när det gäller rumsbildning så har du säkert rätt. Konstruktionsmässigt borde det dock blir knepigare gissar jag. Säkert även dyrare.

J justusandersson skrev:
En rak förlängning leder nästan alltid till att man gör vissa befintliga ytor mindre användbara, de blir mörka eller kommunikationsytor. Nettovinsten med tillbyggnaden riskerar att bli noll. Med en tillbyggnad i vinkel brukar det vara lättare att få till en bra planlösning
 
En rak förlängning är oftast enklare ur teknisk synpunkt och billigare. Kostnaden bör dock relateras till nyttan, något som tyvärr ofta förbises när det gäller bostadsbyggande i Sverige i största allmänhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.