Råkade ut för en sak häromdagen som aldrig hänt förr:

Då min dotter (6år) duschade kom hon åt duschslangen och ryckte till och klagade på att den rev henne. Det var en metallisk slangomflätning.
När jag duschade kände jag väldigt typiska elkittlingar där jag höll i handtaget. Ni vet sådana man får av att ta i antennuttaget på en ojordad TV ...

Det har inte hänt förrut på de två år vi bott i huset. Vi gjorde om elen före inflyttning, allt ligger på tre grupper med separata jordfelsbrytare (jag testade alla direkt så jag vet att de fungerar) och då jordade vi alla uttag och såg över elen i övrigt.

Varmvattenberedaren är av typen med utvändig värmesköld (ingen värmepatron i vattnet) och vid tillfället var både tvättmaskin och diskmaskin igång. Det ligger iofs en gammal golvvärme i badrummet också under kakelgolvet men ovanpå plastmattan som tjänar som tätskikt anno 1995...

Jag mätte någon timme potentialen mellan vattensystemet i badrummet och skyddsjord i huset mha en förlängningssladd och det fladdrade några volt @ 50Hz. Inget konstigt som jag ser det, men då var iofs vitvarorna avstängda.

Det jag funderar på är om någon vaggabonderade ström farit fram i grannskapet eller skall jag oroa mig?

Eller är det statisk elektricitet i duschen (inte så sannolikt då det var inte urladdningsstötar utan mera regelbundna) eller något annat fenomen?

Dags att ta dit ´trikare och isolationsmäta, men vad isåfall?
 
Det kittlar långt innan JFB bryter.
Jag skulle isolationsmäta alla grupper som går till / eller i anslutning till badrummet.
Mäta även vattenrören mot sann jord. Kanhända behöver dom skyddsutjämnas. Har ni t ex bytt servisledning till plast så kan vatten och värmeinstallationerna i huset leva ett eget liv.
 
Troligen inte problem du har, men intressant gammal metod för att dra fram nollan..
 
MagHam, inkommande vatten är mycket riktigt PE (polyeten plast) rör. Och det räcker med enstaka mA för att kittla ju. JFB bryter ju när det är "farligt". Alltså ingen vattennolla...

men det var kanske så att många apparater drog hög effekt (VVB = 3kW, torktrumlaren = 2kW, tvättmaskinen 2kW och så diskmaskinen 2kW ) samtidigt och därmed belastade konstigt.

Sann jord = jordspett ett par meter ner och en tråd in?

Vi har inte vattenburen värme, bara direktvärkande el och LLVP.

Skall nog ta hit en ´trikare för att kolla isolationen. Värmegolvet är gammalt. Det är iofs gjort av elektriker även om resten av badrummet är hemmabygge.
 
R Rickard Ohlin skrev:
.....Värmegolvet är gammalt. Det är iofs gjort av elektriker även om resten av badrummet är hemmabygge.
Har du el-golvvärme är det ju prio 1 att kolla den.
 
Har ni kunnat använda duschen innan utan problem?
Hur många Volt skiljer det?
 
Prov att mäta PEN mot sann jord = ett spett eller armeringsjärn nedslagen ett antal meter från huset, det skall inte vara många volts skillnad, i teorin 0 volt.

Har du flera eller tiotals volt, så kan det vara en dåligt dragen kopplingsplint.
Det vanligaste är i en kopplingslåda där inkommande kabel ansluter.

Koppar som är glödgad har en förmåga att flyta när den är ny och kontakttrycket försvinner efter en tid med varmgång och ökat övergångsmotstånd som följd, därför är det viktigt att efter-dra alla anslutningar. När koppar deformeras ändras kristallstrukturen och den blir hård och styv. Nu kan ett varaktigt kontakttryck upprätthållas.
 
S
Har du en multimeter , spola i duschen så golvet är blött , mät mellan blöta golvet och vattenledningen , finns det volt där , håll kvar , någon bryter en säkring i taget
Se vad det blir av det
 
S Slugge skrev:
Har ni kunnat använda duschen innan utan problem?
Hur många Volt skiljer det?
Första o enda gången detta har hänt.

I övrigt bra tips. Skall testa, har såklart multimetrar. Kan mäta med 5 siffror :)
 
Min bror råkade ut för detta fenomen/fel. Han ringde sitt nätbolag och beskrev felet, de sa bara till honom att slå ifrån huvudbrytaren. Min bror påtalade att de har ju massa mat i frysen och egen brunn så de kan inte vara utan el. Ingen fara sa personen på nätbolaget. 20 minuter efter samtalet var det en tekniker på plats och kunde konstatera att det var en lös koppling i elskåpet vid tomtgränsen. Tror det var nollan. Min bror konstaterade att detta var inget nätbolaget tog lätt på utan de ansåg detta vara ett allvarligt fel med stora risker om det inte åtgärdades direkt.
Mitt råd är alltså, ring nätbolaget.

PS. Vet inte vart du bor, men här i Halland har det har varit väldigt torr luft senaste tiden då det varit väldigt kallt. Nu sedan ett par dagar är det mildväder och luften är återigen rätt fuktig. En koppling som är dåligt dragen får sämre kontakt vid torrt väder och det kan vara orsaken till att felet kommit och sedan försvunnit.
 
Är det rimligt att det var nollfel? VVB är trefas, symmetrisk såklart. jag har ingen aning om hur de andra lasterna som var igång (lite LED lampor här o där och elelementen såklart)
 
P pilen skrev:
Min bror råkade ut för detta fenomen/fel. Han ringde sitt nätbolag och beskrev felet, de sa bara till honom att slå ifrån huvudbrytaren. Min bror påtalade att de har ju massa mat i frysen och egen brunn så de kan inte vara utan el. Ingen fara sa personen på nätbolaget. 20 minuter efter samtalet var det en tekniker på plats och kunde konstatera att det var en lös koppling i elskåpet vid tomtgränsen. Tror det var nollan. Min bror konstaterade att detta var inget nätbolaget tog lätt på utan de ansåg detta vara ett allvarligt fel med stora risker om det inte åtgärdades direkt.
Mitt råd är alltså, ring nätbolaget.

PS. Vet inte vart du bor, men här i Halland har det har varit väldigt torr luft senaste tiden då det varit väldigt kallt. Nu sedan ett par dagar är det mildväder och luften är återigen rätt fuktig. En koppling som är dåligt dragen får sämre kontakt vid torrt väder och det kan vara orsaken till att felet kommit och sedan försvunnit.
Nollsläpp eller brott på PEN är allvarligt och nätägaren kommer med blåljus påslagna för att fixa det.
Men visar det sig att det är i konsumentens anläggning så får denne ta kostnaden.
så det gäller att ha bra koll på att det inte är i ens egen anläggning felet ligger.
 
Är det rimligt att anta det är det då?

Måste inte ngn isolering ngstans vara dålig föör att få överledning i vattensystemet?
Som är "svagjordat"

Vi märkte INGET i övrigt när detta hände, många lampor tända osv. Diskmaskin, tvättmaskin, torktrumlare etc.

Gruppcentralen är bytt för 2 år sedan.
Inget är gjort i mätarskåpet mer än att jag rensat lite spindelnät och tejat en Sparsnäs detektor över elmätarens LED.

Är det nollsläpp är det värt att betala för en akututryckning , även om det är på min sidan felet är och inte nägarens. Worst case ryker ju huset...

Jag får ta hit vår lokale
'trikare o kolla.
 
Redigerat:
Vi råkade ut för samma scenario för ett antal år sedan. Den utkallade elektrikern konstaterade, att det var fel på vår frys.
 
Jag har råkat ut för Noll-släpp två ggr.
Den första var i slutet av 70 talet, vi bodde grannar med en bonde och en kväll ringde han och undrade om jag kunde komma ner och tittade på hans el. Det ömsom lyste enormt så lampor gick sönder och ibland var det bara ett svagt ljus.
Han hade redan konstaterat att det var mjölkkylaren som påverkade.
Jag hade precis fått en ny FLUKE digital MM med röda led!
Inkommande el satt i förstugan och där var en vattenfylld avloppsbrunn, så det var enkelt att mäta från först höljet på elskåpet av gjutjärn ner till brunnen, där var 48 Volt växelspänning !!
Samma mätning till inkommande låda= PEN gav 0 Volt.
Efter lite mer mätning så fanns felet i elmätaren under den plomberade kåpan.
Nu var det dags att ringa nätägare-jouren, dom var först inte så villiga "Det var bra TV den kvällen kan det inte vänta till Måndag ?? "
NÄÄÄ !! Men Jag kan spänna skruvplinten om jag får bryta plomberingen, så kan ni åka ut och fixa den brända kabeln.För naturligt vis var det dåligt spänd anslutning. kabeln var blå/svart och utan isolering på 5 cm.
Troligen hade det varit dåligt i 30-40 år men det var först när mjölkkylaren som var 1 fas med hög belastning som det blev varmgång.

Det andra var en villa där man bytta kök och fixat en del ny el. Samma fenomen ibland lyste det så lampor small och ibland var det svagt. flera elektriker var inblandade utan att förstå.
Av en hädelse ringde vi dit i ett annat ärende och fick höra talas om felet. Jag får prata med elkillen "jag har ett tips" Kolla på inkommande servis den brukar vara skarvad i källaren i en låda det kan vara glapp i nollan, och mycket riktigt det var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.