till alla ni husbyggare(ägare) som går i larmtankar, vill endast varna er för en oseriös firma som heter Svelektro i Lund.  se  www.svelektro.se

Företaget har försökt installera en vanlig larmanläggning hos oss sedan september. Fortfarande har jag inte fungerande utesirén, och rökdetektorer. när de dessutom ville ha slutbetalning för ett jobb de inte hade utfört stämde jag, med hjälp av konsumentvägledaren, företaget hos tingsrätten. :'(

Nu har offert bilagor helt plötsligt försvnnit (till företagets fördel) och värsta efterkonstruktionen om vad som är avtalat är skedd avföretaget. tyvärr står ord mot ord då firman listigt nog har skrivit offerten på en kodad sätt som kan tolkas olika och dessutom inte hänvisat till den bilaga som faktiskt står till grund i offerten, vilket nu är borta. Men det intressanta är att när jag efter kontakt med larmtillverkaren (Mikrosec) kontaktar en annan seriös firma, börjar de bara att skratta och menade att detta var inte första gången detta hände och "förmodigen är din anläggnng en lika stor röra som tidigare fall". dessutom menade tillverkaren att Svelektro kommer åt grejorna via distrubitörer och därmed saknar den utbildning och kompetens som tillverkaren kräver.

det juridiska tar jag upp på en annan tråd, men jag önskar att med denna varning kunna få de som är i larmtankar i och kring lund/malmö att tänka om. Lockas ine av deras färggranna annons på framsidan av bl.a "din del" tidningen. Det finns många andra serösa bolag som gör ett kanon jobb.

 
RilleRock
Bara man ser hemsidan skulle väl avskräcka.

Mikrosec det är grejor det!
 
rille!
du ska inte söka jobb där ;)
Företaget kräver ju f eller fa skatt för att anställa... eller.... då är man inte anställd...:surprised: :surprised:
 
pellefant skrev:
rille!
du ska inte söka jobb där ;)
han kräver ju f eller fa skatt för att anställa... eller.... då är man inte anställd...:surprised: :surprised:
Jag tror inte att företaget söker någon. det är bara för att ge sken om att vara större företag än vad det egentlgen är. De har haft det om att de söker folk på hemsidan i över ett års tid. ändå är det bara en person, hans polare komma och arbeta (kvällstid).

det var tur att jag inte gick med på förskottsbetalning av hela summan innan arbetet startade som de normalt kräver  ;)
 
Kollade du inte upp firman innan ? När man handlar en larmanl eller lås gäller det att veta vem man har att göra med. Vem vet vilka koder som finns inlagda i din anläggning ??!?
Hemsidan är ju förresten riktigt rolig ! Han har nog byggt den själv också !
Mycket snack om SBSC på hemsidan, men något certifikat har han tydligen inte, och kan därmed inte leverera en godkänd anläggning.
 
just nu (fredag lunchtid) har jag en "riktig" larmfirma som är hemma hos mig och undersöker anläggningen.

Det fanns (finns, då de inte är klara) anledning till varför företaget plötsligt upphörde med arbetet och ville ha slutbetalning innan de fortsatte. det finns ingen signal i varken branddetektorerna eller sirenen ute.

Då ärendet ligger hos tingsrätt dokumenteras allt noggrant.

Det roliga är att samma dag som jag hängde ut företaget här (och några ställen till  ;)  ) så skickar man en blufffaktura för arbete som jag tydligen skall ha begärt extra utöver överrenskommelse, vilket är absurt. Jag bestred fakturan samma dag och kräver bevis när var och när jag skall ha gjort denna beställning. Faktum är att jag har gett en kristallklart anbud på vad jag vill ha, då det här företaget var inte den första jag hade kontaktat, och visste därmed EXAKT vilka detektorer jag ville ha var (finns papper på)... sladdarna drog de redan ca en vecka efteråt, så frågan är när jag egentligen skulle ha gjort dessa "TILLVAL". eN LUFTFAKTURA TILL OCH DET BLIR POLISANMÄLNING, DEN SAKEN ÄR KLAR...

Jag har bett nya firman rensa alla koderna, tydligen hade de möjlighet till fjärrstyrning utan min godkänannde...
 
Ja, det lönar sig att anlita en certifierad och polisgodkänd larminstallatör....slipper mkt problem...
Jag hade det så att när jag fick mitt Securitas Directlarm installerat så hade man ett par veckors ångerrätt efter installation...mkt seriöst tycker jag ....
 
några bilder på det installation som Svelektro har gjort

jag fick rökdetektorn, efter större felsökning, inkopplad i fredags (montering och rördragning var redan skedd av svelektro). Firman som hjälpte mig nämnde att rökarenvar helt felplacerad.

gissa o jag samma kväll fick fellarm när jag skulle fylla på ved och öppnade glaset. Inte så kul, speciellt närdet är kopplad till larmcentral (och kommer att ha yttersirén bara 5 meter från grannens sovrum)

 
  • rk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..
 
  • detektor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fick muta målaren att spacka igen det 20mm hål som var gjord i taket
 
  • detektor2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
utan att bryta gällande lagstiftning har jag idag fått följande information:

på företagets hemsida står det bl.a

"Vi har lokal förankring i Skåne, Blekinge och Danmark och finns alltid nära våra kunder. SVELEKTRO har sitt säte i Lund med filialer i Båstad och Karlshamn. Gemensam växel för alla verksamhetsorterna. Huvudkontoret ligger i skånska Genarp."

de sk fialerna i Båstad och Karshamn består av familjemedlemmar som är bosatta på dessa orter och arbetar med helt andra saker.

dessutom vet jag nu också varför "företaget" alltid dök upp på kvällstid. Enligt skatetverket (var där idag och har senaste deklarationen) drivs företaget PASSIVT med ett underkott på 68973kr föregående år.

detta skall jämföras med det företag som jag anlitade för att städa upp efter Svelektro med över 40 anställda och en omsättning på 29 miljoner kronor (2004)

...och visst ja, glömde den berömda "växeln" som kopplar ihop alla fialerna nationellt och internationellt. I 99% av fallen når du en telefonsvarare som säger "Välkommen till Svelektro, växeln är för tillfället obemannad, var god och lämna namn och telefonnummer..."

falsk marknadsföring? det avgör ni... ;)
 
Snygga installationer !! Riktigt originellt !
 
RilleRock
Vår växel är bemannad dygnet runt under årets alla dagar. Tfn: 046 - 399 994 :cool:

Allså hur kan man gå rakryggad från ett jobb och kräva pengar när man är helt inkompetent att göra installationer.
Dock gav det mig ett gott skratt hehe

Hoppas det löste sig för er!
 
jo tack...det är hyfsat under omständigheterna..

jag har sett det med växeln och dygnet runt bemanning, snacka om falsk marknadsföring..undrar vem som sitter i "Växeln" i en enskild firma som dessutom enligt Skatteverket drivs passiv och har underskott senaste taxeringsår.. ;D

vår nya installatör El och Säkerhet skall ha eloge för sitt underbara arbete. De har steg för steg dokumenterat alla brister på anläggningen samt slutfört alla felaktigheter. Även Microsec har varit underbara och tagit sitta ansvaroch hjälp till med att bya ut felaktiga varor etc, trots att varorna inte var köpta hos nuvarande larminstallatör.

jag bestred luftfakturan och sedan har det varit tyst kring Svelektro. Igår (15/3) drog jag tillbaka stämmningsansökan då jag i detta yrkade på att tingsrätten skulle utse ett oberoende företag som skulle granska min anläggning och antingen ge mig eller Svelektro rätt.. sedan bestämde jag mig för att göra detta själv istället, då jag var säker på min sak...

Jag vet att företaget har varit på Marléne och hotat med rättsliga åtgärder ifall inte hon tar bort tråden..samma sak har hänt i de andra trådar som jag har nämnt detta enmanna företag på.

hur som helst, jag har accepterat bristerna i anläggningen. Nu fungerar brand och utesirén. ibland lite väl effektivt pga detektorns placering ovanför spisen  ;)

Jag vill nu lämna detta bakom mig. Det har tagit så mycket onödig kraft som jag hade kunnat spendera på bestydligt roligare saker. Jag håller inne på 10.000kr (har betalat 7000 redan), vilket jag kommer att dra av den räkning jag får av nya installationsfirman. därefter sätter jag in återstående på svelektros konto. Då har jag fått den anläggning vi var överrens om från början.

Vill företaget fortsätta dispyten så får DE stämma mig istället. Jag har så pass mycket bevis och vittnen av både snickarna som var med (gjorde större delev av grovjobbet som att såga, gipsa, borra mm, trots att de låg på Svelektro, samt nya larmfirman som dokumenterat alla bristerna, samt andra omständigheterna (t.ex mitt anbud som var kristallklar över vad jag ville ha, andra offert för samma saker som ligger i samma prisnivå som Svelektros, vilket gör det svårt för Svelektro att hävda att vi var överrens om 17000 för typ två IR, 3 magnet enhet och panel och allt det andra var extra......det är skitsnack..

förhoppningvis är detta avslutad...men jag återkommer om så inte skulle vara fallet..  ;)

tack för all stöd
 
RilleRock
navgha skrev:
jo tack...det är hyfsat under omständigheterna..

jag har sett det med växeln och dygnet runt bemanning, snacka om falsk marknadsföring..undrar vem som sitter i "Växeln" i en enskild firma som dessutom enligt Skatteverket drivs passiv och har underskott senaste taxeringsår.. ;D

vår nya installatör El och Säkerhet skall ha eloge för sitt underbara arbete. De har steg för steg dokumenterat alla brister på anläggningen samt slutfört alla felaktigheter. Även Microsec har varit underbara och tagit sitta ansvaroch hjälp till med att bya ut felaktiga varor etc, trots att varorna inte var köpta hos nuvarande larminstallatör.

jag bestred luftfakturan och sedan har det varit tyst kring Svelektro. Igår (15/3) drog jag tillbaka stämmningsansökan då jag i detta yrkade på att tingsrätten skulle utse ett oberoende företag som skulle granska min anläggning och antingen ge mig eller Svelektro rätt.. sedan bestämde jag mig för att göra detta själv istället, då jag var säker på min sak...

Jag vet att företaget har varit på Marléne och hotat med rättsliga åtgärder ifall inte hon tar bort tråden..samma sak har hänt i de andra trådar som jag har nämnt detta enmanna företag på.

hur som helst, jag har accepterat bristerna i anläggningen. Nu fungerar brand och utesirén. ibland lite väl effektivt pga detektorns placering ovanför spisen  ;)

Jag vill nu lämna detta bakom mig. Det har tagit så mycket onödig kraft som jag hade kunnat spendera på bestydligt roligare saker. Jag håller inne på 10.000kr (har betalat 7000 redan), vilket jag kommer att dra av den räkning jag får av nya installationsfirman. därefter sätter jag in återstående på svelektros konto. Då har jag fått den anläggning vi var överrens om från början.

Vill företaget fortsätta dispyten så får DE stämma mig istället. Jag har så pass mycket bevis och vittnen av både snickarna som var med (gjorde större delev av grovjobbet som att såga, gipsa, borra mm, trots att de låg på Svelektro, samt nya larmfirman som dokumenterat alla bristerna, samt andra omständigheterna (t.ex mitt anbud som var kristallklar över vad jag ville ha, andra offert för samma saker som ligger i samma prisnivå som Svelektros, vilket gör det svårt för Svelektro att hävda att vi var överrens om 17000 för typ två IR, 3 magnet enhet och panel och allt det andra var extra......det är skitsnack..

förhoppningvis är detta avslutad...men jag återkommer om så inte skulle vara fallet..  ;)

tack för all stöd
17000???
Djesus :cool:
Var det GSM uppringare med? De brukar ligga en 2-3000 dyrare än en likvärdig utan.

Vilken skön snubbe han måste vara :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.