Sitter här och har ett fasligt husbyggarsug, men det är så mycket att ta i beaktande. Just nu har vi kärat ner oss i Villa varm, som levererar somresta hus. Vi har suttit här och dikuterat länge nu om vad man kan göra själv respektive hyra in folk för.

Så vad är era erfarenheter? Hur mcyket har nu gjort själv, och hur mycket erfarehet har ni och hur lång tid tog allt?

Vi är inte byggare någon av oss, men jag har varit med om både garagebyggen och husbuss projekt, men man vet ju som inte vad som krävs....
 
Att färdigställa ett stomrest hus (beror på hur omfattande stomresningen är) innebär ett mycket omfattande arbete. Mycket av arbetet är att montera inredning och färdigställa ytor och listverk m.m. d.v.s. sådant som syns när huset är färdigt. Det gäller därför att vara noggrann och händig så att arbetet inte ger ett amatörmässigt intryck.
Vad gäller tidsåtgången så beror den mycket på hur händig och van den som utför arbetet är.
 
Snikerier tror jag inte kommer att bli något problem, funderar mer på saker som att sätta upp de invändiga väggarna och sätta upp dörrar däri, och sedan montera kök...
 
Detta har ju diskuterats en hel del men...vi bygger lösvirke och har gjort i princip allt själv. Kontentan av detta är väl att ingenting med ett husbygge är särskilt svårt bara man vet hur man skall göra ;). Kan man få bra hjälp i form av någon eller några byggare som man kan fråga och bra underlag i form av ritningar för alla rördragningar mm. så man vet vad man ska ta hänsyn till så klarar man nog sig bra om man är hyfsat händig. Dock ska man ha klart för sig att det tar fruktansvärt mycket tid och att det inte alls alla gånger är så kul. Om jag oaktat pengar fick säga vad man inte ska göra själv så skulle det vara elen, vvs, plåtslageri, kakling och invändig målning...men eftersom pengar är begränsande så gör vi de två sistnämnda själva ändå. Det man defenitivt kan göra själv är isolering, plastning, gipsskivor, utvändig målning tex.
 
Det vi INTE har gjort själva är grunden (på grund av att den skulle göras på vintern, annars hade vi gjort den själva också) och elen.

Resten har vi gjort själva på vårat VillaVarm.

Huset är på 250kvm med garage och vi har byggt i ganska precis ett år nu och snart ::) är det klart.
 
Om man inte har tummen mitt i näven så kan man göra mycket själv.
Fad man dock skall tänka på att det är många timmars arbete!
Tänk att ni på er fritid skall göra samma arbete som det tar ett proffs ett par veckor att göra.
Ni har inte samma hjälpmedel och vana som de har så det tar minst 0.5-1 gånger längre tid för en ovan att göra samma jobb. Dessutom kan det tillkomma kostnader för hyra/inköp av olika verktyg och hjälpmedel.
Yrkesmän har också ofta rabatt på material eftersom de köper större volymer. Däför kan materialet också bli dyrare om ni gör jobbet själv än om materialet ingår i entreprenörens leverans.
Betänk också att ni måste ha annat boende en längre tid än om ni anlitar hantverkare.

Har ni tid och ork kan ni tjäna en slant, men den bruker inte bli så stor som många tror.
 
Funderar också på att bygga ett Villa Varm. Sitter och räknar på vad allt kommer att kosta och på hur mycket vi kan göra själv för att få ner kostnaderna.

Jesca_j vilken tidigare erfarnehet har ni när det gäller husbygge? Du säger att ni byggt i ganska precis ett år men hur många timmar har ni lagt ner på bygget? Har det varit fritid och helger eller 40-timmars veckor?
 
Det enda vi byggt innan är ett trätrall.....

Vi har byggt på kvällar, helger, semester och andra lediga dagar.
 
volvo skrev:
Om man inte har tummen mitt i näven så kan man göra mycket själv.
Fad man dock skall tänka på att det är många timmars arbete!
Tänk att ni på er fritid skall göra samma arbete som det tar ett proffs ett par veckor att göra.
Ni har inte samma hjälpmedel och vana som de har så det tar minst 0.5-1 gånger längre tid för en ovan att göra samma jobb. Dessutom kan det tillkomma kostnader för hyra/inköp av olika verktyg och hjälpmedel.
Yrkesmän har också ofta rabatt på material eftersom de köper större volymer. Däför kan materialet också bli dyrare om ni gör jobbet själv än om materialet ingår i entreprenörens leverans.
Betänk också att ni måste ha annat boende en längre tid än om ni anlitar hantverkare.

Har ni tid och ork kan ni tjäna en slant, men den bruker inte bli så stor som många tror.
Att man som kund skulle få ta del av en byggfirmas rabatter är jag skeptisk till. Snarare är det väl så att de köper in billigt och du får betala dyrt. Du kan tjäna pengar på att köpa in mycket själv. Så har då jag fattat det.
/jeppe
 
jeppeknaster skrev:
Att man som kund skulle få ta del av en byggfirmas rabatter är jag skeptisk till. Snarare är det väl så att de köper in billigt och du får betala dyrt. Du kan tjäna pengar på att köpa in mycket själv. Så har då jag fattat det.
/jeppe
Allt handlar om att vara en bra förhandlare och deala fram bra priser!
Jag håller med om att man kan hitta billiga alternativ som privatperson.
Däremot så är många "märkesvaror" ordentligt rabatterade för fasta kunder. Det gäller bara att vara en så skicklig förhandlare att man kan få del av denna rabatt, speciellt om man vill ha just ett speciellt märke.
Störst skillnader på priser är det inom VVS-varorna.
 
Hejsan nybyggarfröken! ;)

Kolla in Eksjöhus modell "egnahem"-serien!!
Samma standard som övriga hus, enda skillnaden är att du inte kan ändra på ritningarna som i "kataloghus". Men det skiljer pengar...tro mig!!
De husen är även relativt lättbyggda om man vet lite någorlunda samt har bekanta som kanske ställer upp. Men man ska även va medveten om att det är ett livsprojekt!! Jag börjar bygga mitt "Lyckan, vinkel" + dubbelgarage och en massa tillval som jag inte hade haft råd med om jag valt ett kataloghus och nyckelfärdigt. Vet man bara vad man ger sig in i, planerar noggrannt etc så kan du spara pengar!! Mitt kostar 1,8 milj inkl allt!! Hjälper er gärna lite på traven om ni så önskar... Kan iaf rekommendera Eksjöhus- Egnahem.

Mvh// Peter
 
Re :Jesica
Vore kul att se lite nya bilder

Angående att köpa billigt byggmateriel som någon skrev om
så har det startat ett bolag som skall sälja till
små och medelstora byggare.
http://www.bmimpex.se/

Man kan teckna aktier i bolaget just nu.
Det har jag chansat på

De skall också starta en egen småhusserie i sten
 
Peter - Tack för tippset, dock har vi radan kikat in det och inte fallit för dem! Tittade en xtra gång nu när jag läst ditt inlägg och husen är inte riktigt det jag ;) är ute efter, dock fick jag några bra ideer på hur vi kunde skära ner på kvm (vårat problem är att det alltid blir fasligt stort -mycket man vill ha!) Så nu ska jag rita lite...

Vi har pratat lite med en släkting som bygger hus efter egna ritningar och det verkar som att det blir en sån affär i framtiden. Han stomreser men gör även mer om det finns behov, och då kan man ju anställa han lite friare (tismässigt menar jag då). Han hade även himla bra priser jämför med mycket annat, och det passar oss med *liten* budget jämfört med alla som huserar här inne :D
 
hej

hur stort är huset ni ska bygga och vad räknar ni pengamässigt, jag och min sambo tillhör också minibudgetligan så det vore kul att veta

 
Läs gärna "jestons" inlägg om besiktning av Ä-hus så kanske ni kommer på andra tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.