Hade en firma här igår för att installera en luftvärmepump. Innerdelen sitter i källaren och killarna som var här har dragit rören genom en ventil (en sån gammal som man själv snurrar på för att reglera). Givetvis har de sen isolerat runt så ventilen finns alltså inte längre. Huset är från 60-talet med självdrag och såna ventiler sitter lite här och var.

Jag blev mest förvånad över hur de löst det eftersom jag tog för givet att de skulle borra separata hål för rören men man kanske brukar göra så som dom gjorde? Eller är det åt skogen också något som bör åtgärdas?
 
Hur mycket avdrag på priset fick du för att de slapp göra nytt hål? :rolleyes:

Har ni inte kommit överens om något annat ska de självklart borra eget hål för rören och inte "förstöra" den befintliga ventilationen.
Har du gott om tilluftsventiler kanske det i praktiken inte gör så mycket utan du kan nöja dig med prisavdrag motsvarande håltagningen.

/Ingenjören
 
Källare, betongvägg?
Isåfall finns en orsak till varför rören drogs genom en tilluftsventil. Granska offerten. Vanligtvis ingår håltagning i trävägg, annat material som tegel eller betong är extra kostnad. Sen är inte nog grova betongborr för att få igenom rör med tillhörande isolering en vanlig utrustning i var och varannan bil. Så det blir att låna mellan varandra om det väl finns. Jag hade också dragit genom en tilluftare om det gått.
 
Sju år gammal tråd....
 
Haha kollade inte datumet
 
Tackar och bockar för synpunkten även om det var ett tag sen :)

Lösningen fungerade i alla fall finfint till 2014 då vi sålde huset, efter det vet jag inte.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
ännu bättre att du svarade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.