Hej
Undrar om det är frid och fröjd att dra rören i kallvind ? Som jag har uppfattat det är bara kondens röret som man inte kan dra uppåt. Den används ju om man vill använda pumpen som luftkonditionering på sommar eller hur?
Om man vill bara använda pumpen för värme, behövs kondens röret då? Avfrostning då. Kommer det kondensvatten i innerdelen vid avfrostning ?
 
Röret för att dränera kondensvatten skall du alltid ha.
Frånluften kyls ju ner när tilluften tar över värmen, och då kondenserar fukten i frånluften.
Och i alla fall avluftröret skall kondensisoleras, då avluften kan vara mycket kallare än luften på din vind.
 
Att dra rören för köldmedium på kallvinden skall inte vara ett problem. Kondensröret från innerdelen behövs när du använder den i kyldrift. Så i princip kan du klara dig utan så länge du bara använder pumpen i värmedrift. Men hur säkerställer du att ingen i framtiden får för sig att starta den i värmedrift? Jag tycker att det verkar som en dum idé att skippa kondensslangen.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Röret för att dränera kondensvatten skall du alltid ha.
Frånluften kyls ju ner när tilluften tar över värmen, och då kondenserar fukten i frånluften.
Och i alla fall avluftröret skall kondensisoleras, då avluften kan vara mycket kallare än luften på din vind.
???
 
Våran LLVP är installerad med rördragningen via kallvinden (ligger på bräda ovanpå underramen, med flera lager isolering ovan).
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det finns små kondensvattenpumpar att montera dit om man behöver dra kondensledningen uppåt, eller längre sträckor, där man inte kan få fall på ledningen.
 
R RoBo skrev:
???
Vad var det som verkade fel?
 
Frågan gäller en luft/luft, inte frånluftvärmepump. Så det finns ingen frånluft, tilluft eller avluft.
 
useless useless skrev:
Frågan gäller en luft/luft, inte frånluftvärmepump. Så det finns ingen frånluft, tilluft eller avluft.
OK, ursäkta, jag hade nog FTX i huvudet :confused:
 
A
Isolerade kyl rör kan man lägga på vind eller krypgrund.
Drän röret skall alltid anslutas med eller utan pump
 
GoForIt GoForIt skrev:
Våran LLVP är installerad med rördragningen via kallvinden (ligger på bräda ovanpå underramen, med flera lager isolering ovan).
Hur har du löst kondensröret?
 
L Lars48 skrev:
Hur har du löst kondensröret?
Inte anslutet ut. Vi kör enbart för värme.
Har monterat en liten inspektionslucka på andra sidan om väggen, där slangen finns tillgänglig.
Har fungerat väl sedan installationen 2010.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Inte anslutet ut. Vi kör enbart för värme.
Har monterat en liten inspektionslucka på andra sidan om väggen, där slangen finns tillgänglig.
Har fungerat väl sedan installationen 2010.
När pumpen går på auto avfrostning på vinter, kommer det inte ut kondensvatten i röret ?
 
Jag har aldrig sett att det kommit kondensvatten då. Innerdelen blir mycket kall under avfrostningen men fläkten står stilla och avfrostningen går på några minuter. Inomhusluften är mycket torr på vintern, RF kanske 10-20%, finns knappt något vatten i det.

Däremot kommer det mycket smutsvatten ur kondensröret när man rengör innerdelens lameller. Först sprayar man på ett speciellt rengöringsmedel överallt och efter en liten stund kör man på rikligt med vatten från t.ex. en blomspruta.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
När pumpen går på auto avfrostning på vinter, kommer det inte ut kondensvatten i röret ?
Nej, det kommer inget vatten ur kondensslangen från inomhusenheten.

Jag har aldrig rengjort våran på det sätt Josth beskriver i #14..
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.