hej! som ny husköpare (kedjehus med krypgrund på erge-bjälklag) så står jag nu inför att isolera och skapa bättre fuktmiljö för krypgrunden. Jag har börjat att läsa på ordentligt men inte kommit fram till något konklusivt och skulle därför behöva hjälp med vad som anses vara bra att göra.

- Plasta?
- Isolera?
- Foamking eller motsvarande vs plast och isolering?

Jag tycker ju att polyuretan verkar vara en smidig och bra lösning, men har även läst på någon sida att det kan skapa problem som fukt och röta, dvs det man vill undvika

Tacksam för all input och hjälp.
 
Ingen svar på din fråga. Nyfiken bara.
Har huset problem med fukt i krypgrunden idag? Om inte, hur länge har det varit problemfritt?
 
  • Gilla
Jay-C
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus!
Frågan har många parametrar, så några enkla uppgifter om din krypgrund underlättar. T.ex. kryprummets höjd. Bjälklagsplattornas bärning. Dimensioner på plattorna. Förekomst av isolering.

Huvudproblemet med alla krypgrunder om de är oisolerade är att varm och fuktig uteluft kommer in, kyls av och kondenserar. Detta problem är störst när det är varmare ute än inne i krypgrunden. Sedan har RG grunderna samma problem som oisolerade betongplattor på mark, om konstruktionen är oisolerad.
 
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!
Frågan har många parametrar, så några enkla uppgifter om din krypgrund underlättar. T.ex. kryprummets höjd. Bjälklagsplattornas bärning. Dimensioner på plattorna. Förekomst av isolering.

Huvudproblemet med alla krypgrunder om de är oisolerade är att varm och fuktig uteluft kommer in, kyls av och kondenserar. Detta problem är störst när det är varmare ute än inne i krypgrunden. Sedan har RG grunderna samma problem som oisolerade betongplattor på mark, om konstruktionen är oisolerad.

Hej tack för svar, många frågor och då jag inte har tillträtt huset ännu har jag inte alla svar. Så söker väl någon form av diskussion kring vilket företag man bör vända sig till för att skapa isolering och fuktskydd. Det är underisolerat på större delen av huset utom den ombyggda garagedelen. Har inte svar på de andra frågorna ännu. Men mest ute för vilken metod som kan vara bra att isolera fuktskydda med samt om någon har koll på bra bolag i skånetrakten.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ingen svar på din fråga. Nyfiken bara.
Har huset problem med fukt i krypgrunden idag? Om inte, hur länge har det varit problemfritt?
Har inte problem som sådant, men har en relativ fuktighet på cirka 68% uppmätt förra veckan. Besiktningsman rekommenderar plastning.
 
Var besiktningsmannen från Anticimex? En besiktningsman som rekommenderar plastning (av marken) som främsta åtgärd är inte i närheten av att begripa problemet. Tyvärr. Använd Byggahus för att diskutera dig fram till problemen med ditt hus, innan du engagerar någon firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.